بازگشت رسمی خودروهای فرانسوی به خیابان‌های ایران

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۰۱

سرمایه‌گذاری 400میلیون یورویی طی 5سال

رشد 5/1درصدی سهام پژو پس از امضای قرارداد با ایران

گروه خودرو سمانه عابدی

در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، فصل جدیدی از همکاری‌های ایران با کشورهای اروپایی در زمینه‌های مختلف صنعتی در حوزه خودرو، فولاد، آلومینیوم و صنایع غذایی آغاز شده، به‌طوری که در پی سفر اخیر رییس دولت یازدهم و هیات همراهش، قرارداد و تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های بزرگ فرانسوی و ایتالیایی امضا شده است. براساس این گزارش، حجم تفاهمنامه با ایتالیایی‌ها رقمی افزون بر 18.4میلیارد دلار و رقم توافق با فرانسوی‌ها 33میلیارد دلار اعلام شده که با این حساب ارزش قراردادهای ایران و دو کشور ایتالیا و فرانسه به 51.4میلیارد دلار می‌رسد. اما قرارداد خودرویی ایران با فرانسه از دیگر قراردادهای مهمی بود که در این سفر نهایی شد، چراکه در قراردادهای قبلی ایران‌خودرو با این شرکت‌های فرانسوی به‌دلیل اعمال تحریم‌ها ناتمام باقی‌مانده بود اما در جریان سفر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ایران به فرانسه سرانجام قرارداد همکاری‌های مشترک ایران‌خودرو و پژو به امضا رسید. به‌نظر می‌رسد برای نخستین‌بار، سرمایه‌گذاری مشترک پایه و اساس مشارکت استراتژیک بین دو شرکت خواهد بود که براساس این توافقنامه در پنج سال آینده 400میلیون یورو سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام خواهد شد. بعد از اعلام خبر امضای قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو، سهام شرکت پژو سیتروئن در بورس فرانسه با 1.5درصد افزایش به 14.35یورو رسید. این افزایش، کاهش ۱۱درصدی ارزش سهام پژو در سال جاری را خنثی کرد و ارزش این شرکت را به 11.6میلیارد یورو رساند. ازسوی دیگر گروه فیوز فرانسه از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی دنیا، با امضای تفاهمنامه‌یی با ایمیدرو، آماده سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه تولید «آند» برای صنعت آلومینیوم شد. براساس پیش‌بینی‌ها اجرای طرح تولید «آند» به ۴۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین در جریان سفر تجاری هیات دولت ایران به فرانسه، سند همکاری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و فدراسیون توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات و تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی در دفتر وزیر کشاورزی فرانسه با حضور وزرای دو کشور به امضا رسید.


تنظیم قرارداد با استراتژی جدید

این قرارداد با حضور رییس‌جمهور ایران، نخست‌وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران دو شرکت رسید. البته گفته می‌شود این قرارداد براساس رویکرد و استراتژی جدید تنظیم و نهایی شده است که براساس آن ایجاد «شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی»، «سرمایه‌گذاری مستقیم و نقدی پژو در ایران»، «انتقال فناوری» و «تولید محصولات به‌روز دنیا» و «استفاده از بازار صادراتی محصولات پژو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» از مهم‌ترین محورهای آن به‌شمار می‌رود. این سرمایه‌گذاری زمینه را برای توسعه زیرساخت‌های تولید رقابتی برای ساخت، راه‌اندازی تولید سالانه ۲۰۰هزار خودرو، شامل مدل‌های پژو۲۰۸، پژو۲۰۰۸ و پژو۳۰۱ خواهد بود. بر همین اساس، نخستین محصولات نیز در نیمه دوم سال2017 از خط تولید ایران‌خودرو خارج خواهد شد. البته این شرکت فرانسوی اعلام کرده است که ظرفیت بازار خودرو ایران باید به سال2011 بازگردد و ظرف دو سال به سطح یک‌میلیون و 600هزار خودرو در سال برسد. براساس پیش‌بینی پژو تا سال2020 میزان فروش خودرو سالانه به 2میلیون دستگاه خواهد رسید.

3محور اصلی همکاری

در عین حال، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پس از امضای این قرارداد گفت: همکاری استراتژیک با گروه پژو سیتروئن به‌عنوان یک فرصت منحصر‌به‌فرد برای طرفین خواهد بود تا از مزایای رقابتی یکدیگر به‌خصوص در زمینه فناوری و ایجاد یک چشم‌انداز درازمدت بهره‌برداری کنند. هاشم یکه‌زارع افزود: یکی از مزیت‌های ویژه این همکاری عرضه خودروهایی با بالاترین فناوری به مشتریان خواهد بود. وی در ادامه به سه محور اصلی قرارداد اشاره کرد و گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو و پژو به‌زودی شرکتی مشترک با سهامداری مساوی را ایجاد خواهند کرد که به تولید جدیدترین محصولات پژو براساس پلتفرم مورد استفاده ایران‌خودرو خواهد انجامید. یکه‌زارع افزود: علاوه بر این، امکان استفاده از «بازارهای صادراتی» این محصولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (Mena) نیز محور دیگر قرارداد است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بااشاره به اینکه درنتیجه همکاری‌های گذشته دو شرکت هم‌اکنون حدود 4میلیون خودرو پژو در ایران تردد می‌کند، افزود: تعدادی از محصولات پژو در حال حاضر نیز در ایران خودرو تولید می‌شود که امضای قرارداد همکاری‌های جدید شرایط را برای ادامه تولید این خودروها همچنین تقویت شبکه خدمات پس از فروش تسهیل می‌کند. «کارلوس تاوارس» رییس هیات‌مدیره شرکت پژو سیتروئن نیز گفت: این توافقنامه استراتژیک نقطه عطفی در دوران تحریم‌های بین‌المللی به‌شمار می‌آید و به گروه پژو سیتروئن و ایران‌خودرو کمک می‌کند تا فصل تازه‌یی را در تاریخ همکاری‌های خود شروع کنند. وی گفت: چشم‌انداز مشترک ما عرضه محصولات پیشرفته با بالاترین استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی به مشتریان است.


ساخت کارخانه تولید‌ «آند» توسط فرانسه

ازسوی دیگر گروه «فیوز» از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی دنیا، با امضای تفاهمنامه‌یی با ایمیدرو، آماده سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه تولید «آند» برای صنعت آلومینیوم شد. براساس سندی که بین رییس هیات عامل ایمیدرو و مدیرعامل گروه فیوز (FIVES) در حضور روحانی و نخست‌وزیر فرانسه و در میان اعضای بزرگ‌ترین اتحادیه کارآفرینی فرانسه با نام مدف (MEDEF) به امضا رسید، این غول صنایع بزرگ، برای اجرای طرح تولید «آند» به‌صورت «مهندسی، تامین، اجرا و تامین مالی» اعلام آمادگی کرد. این طرح آندسازی از ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن در سال برخوردار خواهد شد و بزرگ‌ترین قدمی است که ایمیدرو، برای تامین نیاز برنامه توسعه صنعت آلومینیوم برداشته است. طبق برنامه چشم‌انداز توسعه، قرار است ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در ایران به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برسد در‌حالی که هم‌اکنون ظرفیت سالانه تولید شمش این فلز، حدود ۴۵۰‌هزار تن در سال است. براساس پیش‌بینی‌ها اجرای طرح تولید «آند»، ۴۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بخش آندسازی به‌طور معمول ۲۵ تا ۳۰درصد از سرمایه‌گذاری یک کارخانه تولید آلومینیوم را به خود اختصاص می‌دهد. «آند» که ماده اصلی آن از کک نفتی تشکیل شده در فرآیند احیای آلومینیوم، نقش اصلی و استراتژیک دارد.


امضای سند همکاری صنایع غذایی

همچنین در جریان سفر تجاری هیات دولت ایران به فرانسه، سند همکاری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و فدراسیون توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات و تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی در دفتر وزیر کشاورزی فرانسه با حضور وزرای دو کشور به امضا رسید. هیات تجاری ایران 20سند همکاری در زمینه‌های متعدد تجاری ازجمله همکاری‌هایی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی با همتایان فرانسوی خود امضا کردند. کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران که به نمایندگی از بخش خصوصی در حوزه کشاورزی هیات دولت را همراهی می‌کرد، سند همکاری را با «فرانکو بورگاد» رییس هیات‌مدیره فدراسیون توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات و تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی (Adepta) امضا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر