روی خط خبر

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۰۶

افزایش قیمت؛ «عامل انتحاری» در دوره رکود

فارس معاون صنایع فلزی سازمان حمایت در پاسخ به اینکه برخی خبر از افزایش 6 تا 8 درصدی قیمت لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت می‌دهند، با رد این موضوع تصریح کرد: لوازم خانگی مشمول اولویت قیمت‌گذاری نیست و تازه به صورت عام هم، اگر بخواهیم قیمت لوازم خانگی را افزایش دهیم، فضای کنونی حاکم بر بازار و رکود اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد. شهرام میرآخورلو ادامه داد: حتی خود تولیدکنندگان لوازم خانگی بر این موضوع واقف هستند و به نوعی افزایش قیمت، عامل انتحاری است که فروش کالا را بیش از پیش دچار مشکل می‌کند. معاون صنایع فلزی سازمان حمایت یادآور شد: ضمن اینکه موضوع بررسی افزایش 6 درصدی قیمت مربوط به کالاهای اولویت یک است و باید از مسیر ستاد تنظیم بازار عبور کند که لوازم خانگی مشمول آن نمی‌شود.


نهایی‌شدن پرونده توزیع برنج آلوده تا ۱۰روز دیگر

تسنیم رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: درباره برنج‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته، در حال تهیه اطلاعات جامع، اسناد و مدارک مربوطه هستیم و امیدوارم که نتیجه آن ظرف ۱۰ روز آینده اعلام شود. عباس رجایی افزود: وزیر جهاد کشاورزی و افراد زیادی به مجلس دعوت می‌شوند و در این ارتباط از آنها سوال می‌شود. نماینده اراک در مجلس ادامه داد: براساس اسناد موجود چندین محموله برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری به‌‌ویژه در ایام محرم و صفر بین مردم توزیع شده و به فروش رفته؛ این در حالی است که بیش از 108میلیارد تومان از چک‌های فروش نسیه برنج، هنوز وصول نشده است.


با سرایت «رکود» به بازار مرغ، قیمت کاهش یافت

ایسنا رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: پیش‌بینی می‌شد با پایان ایام سوگواری محرم و صفر، تقاضا برای خرید مرغ افزایش یابد، ولی افزایش تقاضا فقط در هفته اول ربیع‌الاول بود که قیمت مرغ به مرز 6000 تومان رسید ولی دوباره به 5400 تومان کاهش یافت و بازار دچار رکود شد. مهدی یوسف‌خانی همچنین گفت: در حال حاضر 80 درصد مرغ‌های زنده تولیدی کشور، بالای سه کیلوگرم وزن دارند؛ این در حالی است که با این افزایش وزن، ارزش غذایی مرغ نیز کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه مرغداران به جای 35 تا 40 روز پرورش مرغ که وزن مرغ زنده به 2کیلو و 100 گرم می‌رسد، تعداد روزها را به 50 تا 55 روز افزایش می‌دهند تا وزن مرغ به بالای سه کیلوگرم افزایش ‌یابد، اظهار کرد: در کشور ما نسبت به اندازه و وزن مرغ نگاه سنتی وجود دارد و مردم مرغ بالای دو کیلوگرم را می‌پسندند، در حالی که این مرغ‌ها فاقد ارزش غذایی مناسب هستند و وزن مناسب مرغ باید بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم باشد که مرغ‌های برزیلی و فرانسوی این وزن را دارند. رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: صادرات مرغ بسیار ضعیف و حدود 8درصد است و باید به غیر از دو کشور عراق و افغانستان به کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم؛ چنانچه در حال حاضر کشورهای عربی بازار مصرف بسیار خوبی دارند. یوسف‌خانی با اشاره به اینکه مرغ ایرانی از کیفیت و استاندارد مناسب برای بازار داخل و همچنین بازار صادرات برخوردار نیست، راهکار افزایش کیفیت را کاهش تعداد جوجه‌ریزی در سال از پنج نوبت به چهار نوبت عنوان کرد و افزود: با این روال، شاهد تولید کمتر و به دنبال آن، کاهش قیمت بی‌رویه و غیرمنطقی مرغ نخواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر