روی خط خبر

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۳۴

حجم تجارت غیرنفتی به ۶2 میلیارد دلار رسید

فارس حجم تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در 9 ماهه سال‌جاری بالغ بر 30میلیارد و 411میلیون دلار واردات همچنین حدود 32میلیارد دلار صادرات انجام شده است. بر این اساس، حجم تجارت خارجی کشور در 9ماهه نخست سال جاری، به بیش از 62میلیارد دلار رسید. همچنین عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران کشورهای چین، امارات متحده‌عربی، کره‌جنوبی، ترکیه و سوییس بوده‌اند. در این مدت عمده کالای صادراتی از ایران به سایر کشورها نیز محصولات پتروشیمی و مواد اولیه و خام است. عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی هم در مدت یاد شده شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده‌عربی، هند و افغانستان هستند.


جامعه هدف کارت خرید کالا نهایی نشد

تسنیم معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: باتوجه به شرایط و میزان منابع تخصیصی طرح کارت اعتباری خرید کالا، هنوز جامعه هدف این طرح مشخص نشده است. محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت صنعت برنامه مشخصی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی کشور در دستور کار خود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر 87هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت می‌کنند که به‌نظر می‌رسد تمام آنها با ضرر فعالیت نکنند. وی با بیان اینکه امروز واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه، صادرات، قیمت تمام شده و فروش محصولات با مشکلاتی روبه‌رو هستند، افزود: در سیاست‌های تشویقی دولت، از سه منظر، رفع مشکلات تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفت؛ به‌نحوی که در طرح خرید کالاهای واسطه‌یی قرار شده بانک‌ها از طریق خرید دین و با نرخ 20درصد تسهیلات را دراختیار واحد متقاضی قرار دهند. معاون امور صنایع وزارت صنعت اضافه کرد: طرح کارت اعتباری خرید کالاهای باکیفیت ایرانی نیز مراحل اجرایی خود را پشت‌سر گذاشته، فقط جامعه هدف مانده که قرار شده سازمان مدیریت و بانک مرکزی نظرات خود را اعلام کنند. وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط و میزان منابع تخصیصی به این طرح، هنوز جامعه هدف نهایی مشخص نشده است.


نهایی شدن 3500 سند استاندارد تا پایان سال

ایسنا معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تا پایان سال جاری 3500سند استاندارد به اسناد موجود اضافه خواهد شد. علی اباذری با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد 90سال پیش توسط پروفسور حسابی تاسیس شد، اظهار کرد: نظارت بر کالاهای مشمول استاندارد اجباری و خدمات مشمول و کالاهای وارداتی، نظارت بر نشر استانداردهای ملی و نظام تایید صلاحیت ملی به این سازمان سپرده شده است. معاون استاندارد ملی ایران بیان کرد: نظام جامع استاندارد باید در برنامه ششم وارد شود. وی بسترسازی نرم‌افزاری برای اجرای استانداردها، اوزان و مقیاسات و نظام کالیبراسیون، نظام تایید صلاحیت ملی به‌عنوان مرکز مستقل در کشور و ارزیابی انطباق را از دیگر سازوکارهای این سازمان عنوان کرد. اباذری بیان کرد: 400‌هزار بازرسی و کنترل، 500 هزار آزمون روی اوزان و مقیاسات، بررسی 80هزار نازل سوخت تحت پایش و 10هزار نمونه انگ فلزات گرانبها در سال انجام شده است.


واردات شکر ۶۰ درصد کاهش یافت

مهر معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان واردات شکر در مقایسه با ۳ سال گذشته ۶۰درصد کاهش یافته است، گفت: به واردات این محصول به کشور نیازی نداریم. عباس کشاورز با بیان اینکه میزان واردات شکر در مقایسه با ۳سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تن شکر در داخل تولید شود. وی گفت: میزان تولید چغندرقند امسال در مقایسه با سال گذشته، ۸‌درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش تولید شکر در داخل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر