کش‌و‌قوس آزادسازی قیمت روغن نباتی‌

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۴۷

گروه صنعت

تولیدکنندگان روغن‌نباتی طی نامه‌یی به رییس سازمان حمایت، خواستار حذف درج قیمت از روی بسته‌های روغن‌نباتی و در‌نتیجه آزادسازی قیمت‌ها شدند.

این در‌حالی است که نرخ جهانی روغن خام روندی کاهشی داشته، اما کاهش قیمتی در تولیدات روغن کشور انجام نشده است. البته زمزمه آزادسازی قیمت روغن‌نباتی، واکنش نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت؛ به‌نحوی که نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس در صحن علنی به نعمت‌زاده وزیر صنعت تذکر داد و خواستار جلوگیری از آزادسازی قیمت روغن‌نباتی شد. این در‌حالی است که نوابی رییس سازمان حمایت، واکنش متفاوتی نسبت به این جریانات داشته و هرگونه تصمیم برای آزادسازی قیمت روغن‌نباتی را در دولت رد می‌کند. ازسوی دیگر اما دبیر انجمن روغن‌نباتی از احتمال افزایش قیمت در سال آینده خبر می‌دهد.


روند کاهشی قیمت جهانی روغن

نگاهی به نمودار قیمت جهانی روغن خام طی دو سال‌ گذشته، نشان‌دهنده کاهش قیمت‌هاست. از طرفی اما، وابستگی شدید بازار روغن به واردات همچنین رشد نرخ ارز باعث شد تا قیمت روغن‌نباتی در ایران در دو مرحله افزایش یابد؛ به‌طوری که در مرحله اول، ابتدای سال91 بازار با شوک افزایش قیمتی 14 تا 19.5درصدی روغن‌نباتی روبه‌رو شد و پس از آن نیز در صورت جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ بیست‌و‌ششم فروردین92 و طی هماهنگی با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فهرستی از عمده‌ترین تولیدات کارخانه‌های روغن‌نباتی با احتساب افزایش 30 تا 35درصدی قیمت اعلام شد.

امسال نیز، تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش مجدد قیمت روغن‌نباتی هستند و باوجود کاهش 30درصدی قیمت جهانی روغن خام، تولیدکنندگان ایرانی ساز مخالف با بازار جهانی را کوک کرده و بر طبل گرانی می‌کوبند.


بازار کشش تغییر قیمت روغن را ندارد

ازسوی دیگر ابوالحسن خلیلی دبیر انجمن روغن‌نباتی، به‌صورت تلویحی از احتمال آزادسازی قیمت روغن‌نباتی در سال آینده خبر داده است. خلیلی بااشاره به اینکه آزادسازی قیمت روغن‌نباتی تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر می‌رسد، اظهار می‌کند: در شرایط فعلی، بازار کشش هیچ‌گونه تغییری در قیمت روغن‌نباتی را ندارد و پیش‌بینی می‌شود، این موضوع تا پایان سال‌جاری ادامه یابد. اما بی‌سامانی در قیمت‌گذاری روغن‌نباتی در‌حالی ادامه دارد که گویا وظیفه نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت در صدور مجوز افزایش قیمت خلاصه شده و کمتر شاهد مصوبه این سازمان برای کاهش قیمت کالاها هستیم. در هر حال، به گفته برخی کارشناسان، در شرایط فعلی امکان کاهش 40‌درصدی قیمت روغن‌نباتی وجود دارد و دولت باید برای تحقق این مساله اقدام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر