هشدار نسبت به عدم رفع عیوب تکراری خودروها

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۴۶

آخرین آمار خودروهای تحویلی با تسهیلات 25میلیونی اعلام شد

گروه خودرو

جلسه مشترک دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدیران ارتباط با مشتری (CRM) خودروسازان کشور و واردکنندگان، برای بررسی آخرین وضعیت نحوه ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان برگزار شد. در این نشست، مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت ضمن تاکید بر رفع عیوب تکراری خودروها توسط عرضه‌کنندگان گفت: قبل از اینکه مصرف‌کنندگان و ناظرین قانونی در خصوص عیب‌های پیش آمده در خودروهای تولیدی تذکر دهند، باید خودروسازان از این قضیه، پیشگیری کنند. محمدرضا عبداللهی افزود: اجرای بندهای قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و آیین‌نامه اجرایی مربوطه لازم و ضروری است. مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این یک وظیفه ذاتی است که خودروسازان با رعایت اصل مشتری‌مداری؛ رقابت‌پذیری؛ تولید بیشتر و تصاحب سهم بیشتر بازار، بندهای قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و آیین‌نامه اجرایی مربوطه را رعایت کنند و وظیفه دیگر، اعلام به موقع بازخورد نظرات مصرف‌کنندگان به حوزه‌های کیفی، طراحی، تولید و... است تا نسبت به رفع این مشکلات و جلوگیری از بروز مجدد آن اقدام کنند.

عبداللهی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیگیری نحوه ارائه خدمات پس از فروش خودرو رویکرد کاملا حمایتی داشته؛ چرا که ارائه خدمات بهتر و موثر در اسرع وقت به مشتریان می‌تواند به برند و نام شرکت خودروساز، اعتبار بیشتری اعطا کند. به گفته عبداللهی؛ باید واحدهای ارتباط با مشتری، زمان پاسخگویی به شکایات واصله را به حداقل رسانده و همچنین در قراردادهای فروش باید مشتریان خودرو را از حقوقشان در چار چوب قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مطلع کنند.

تحویل 50هزار خودرو تسهیلاتی

بر اساس این گزارش، جدیدترین وضعیت تحویل خودروهای فروخته شده در طرح تسهیلات 25میلیون تومانی خرید خودرو اعلام شد و بر این اساس، ایران خودرو و سایپا بیش از 100هزار دستگاه از محصولات خود را در طرح تسهیلات 25میلیون تومانی خرید خودرو عرضه کردند و از چندی پیش فرآیند تحویل این خودروها به مشتریان آغاز شده است. در این زمینه مدیر فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو میزان خودروهای تحویل شده از سوی این شرکت را 39هزار دستگاه عنوان کرد. مصطفی خان‌کرمی اظهار کرد: تاکنون 39هزار دستگاه از محصولات فروخته شده در طرح فروش اقساطی وارد پروسه تحویل شده است. از این تعداد 30هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده و 9هزار دستگاه خودرو نیز رزرو شده و در فرآیند تحویل قرار دارد. آمار خودروهای تحویلی با تسهیلات 25میلیون تومانی نیز اعلام شد و بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا 50درصد خودروهای تعهد شده را فاکتور کرده یا تحویل مشتریان داده است. معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: سایپا تاکنون حدود 30هزار دستگاه خودرو معادل 50درصد از خودروهای تعهد شده در قالب طرح فروش اقساطی خودرو را فاکتور کرده و نزدیک به 20هزار دستگاه آن معادل 35درصد خودروها را تحویل مشتریان داده است. رضا تقی‌زاده با بیان اینکه 61هزار و 500 نفر در قالب این طرح وجه اولیه را به حساب سایپا واریز کرده‌اند و مراحل اعتبارسنجی چک‌ها انجام شده است، افزود: برای حدود 30هزار نفر از این تعداد، خودرو فاکتور و آماده تحویل شده است و بقیه هم متناسب با تایید سیستم بانکی و واریز وجوه باقیمانده به حساب سایپا، پرونده تکمیل و خودروها فاکتور می‌شود. وی گفت: از امروز بطور متوسط روزانه حدود 5هزار دستگاه خودرو در قالب این طرح فاکتور می‌شود و ممکن است در دوره تعهد شده که 30 روز است تحویل مشتریان نشود اما قطعا اکثر مشتریان خودروهای خود را در این دوره زمانی تحویل خواهند گرفت. تقی‌زاده افزود: ما در این طرح تنها 20درصد از قیمت خودرو را از متقاضیان دریافت کردیم که در هیچ جای دنیا با دریافت 20درصد قیمت، خودرو فاکتور نمی‌کنند و با دریافت 80درصد باقیمانده که فرآیند اداری آن در حال انجام است خودروها را تحویل خواهیم داد. وی با بیان اینکه روزانه پرونده مالی 2هزار تا 3500 دستگاه خودرو تکمیل می‌شود و ما متناسب با واریز وجه خودروهای تعهد شده را فاکتور می‌کنیم، گفت: از زمانی که پول متقاضی خودرو بطور کامل به حساب سایپا واریز شود، یک ماه فرصت داریم خودرو را تحویل دهیم و حتی ممکن است فردی امروز پرونده مالی خود را کامل و فردا خودرو را دریافت کند. تقی‌زاده همچنین درباره انصراف برخی متقاضیان افزود: بخشنامه انصراف متقاضیان خودرو از طرح فروش اقساطی خودرو در دو روز گذشته به شبکه نمایندگی‌ها ابلاغ شد و در صورتی که متقاضی یا متقاضیانی درخواست انصراف داشته باشند می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها انصراف خود را اعلام و وجه واریزی را دریافت کنند. وی با بیان اینکه در کل پنج مورد انصرافی در کشور داشتیم، گفت: وجه اولیه حداکثر تا دو هفته و چک‌ها حداکثر تا دو ماه به متقاضی عودت داده می‌شود و هیچگونه خسارتی هم از مشتری بابت انصراف دریافت نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر