تهیه نسخه اصلاحی رژیم تجاری ایران

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۴۵

ایران آماده الحاق به سازمان جهانی تجارت است

تبیین الگوی تجارت با 5 کشور روسیه، سوییس، اوکراین، اسپانیا و فنلاند

گروه تجارت

پس از بسته شدن پرونده «پی‌ام‌دی»، دولتمردان بیش از قبل، از شرایط ویژه‌یی که در مسیر پیش‌رو، برای توسعه تجارت ایران با کشورها ایجاد می‌شود، سخن می‌گویند. در همین راستا محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت در نایروبی با وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر صنعت، معدن وتجارت در این دیدار گفت: نتایج مثبت توافق‌های هسته‌یی ایران و 1+5 زمینه‌یی برای ارتقای سطح همکاری‌ها فراهم کرده است. نعمت‌زاده با اشاره به وضعیت الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت گفت: ایران برای پیگیری مجدانه الحاق به سازمان جهانی تجارت در شرایط جدید تاکید دارد و امیدوار است، اعضای سازمان جهانی تجارت از جمله کشور فنلاند، برای حمایت از الحاق همه کشورها از جمله ایران و تسریع فرآیندها مسوولیت خود را ایفا کنند. وی با اشاره به تهیه نسخه تجدیدنظر شده گزارش رژیم تجاری توسط ایران تصریح کرد: ایران برای آغاز فرآیند الحاق و انجام مذاکرات مربوطه کاملا آمادگی دارد. همچنین دبیر کمیته پساتحریم اتاق تهران با تشریح جزییات دستور کار ستاد پساتحریم اعلام کرد: فهرستی از شرکت‌های صاحب صلاحیت و صاحب‌نام که کیفیت کار بالایی دارند، تهیه شده و به هیات‌های خارجی معرفی می‌شوند تا بتوان به صورت مستقیم، سرمایه‌گذاران خارجی را به بدنه اصلی و کارآمد اقتصاد ایران معرفی کرد. از طرفی مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تا پایان سال جاری شاهد دو رخداد مهم در حوزه حمل و نقل خواهیم بود، گفت: نخستین اتفاق پرواز مستقیم «تهران -آستاراخان» است که با یارانه‌یی که دولت تخصیص داده، حداکثر تا بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد و صادرکنندگانی که قصد تجارت با آستاراخان و سایر مناطق روسیه را دارند، می‌توانند از این پرواز مستقیم استفاده کنند.

ایران مشتاق همکاری با اتحادیه اروپاست

بر اساس این گزارش، محمدرضا نعمت‌زاده در این دیدار با توجه به تجربه کشور فنلاند در استفاده از انرژی‌های نو، بر تمایل طرف ایرانی برای انجام همکاری‌های مشترک در این زمینه تاکید کرد و کار مشترک در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی را مستلزم فعالیت‌های نزدیک و دوجانبه و انجام پروژه‌ها به شیوه مشترک دانست. وی افزود: ایران برای تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اروپا تمایل دارد و امیدوار است با رفع تحریم‌های موجود در آینده نزدیک امکان عملی کردن این اقدامات محقق شود. در این دیدار خانم «توی واکا» نیز با اشاره به دیدار اخیر هیات فنلاندی از ایران گفت: نتایج این سفر بسیار مثبت بود و با اقدامات بخش‌های خصوصی دوطرف برای همکاری‌ها، فعالیت‌های اقتصادی دو کشور تقویت می‌شود. وزیر تجارت فنلاند ضمن استقبال از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات الحاق سازمان جهانی تجارت گفت: فنلاند متعهد به حمایت از فعالیت مثبت نظام چند جانبه تجاری است و از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند. در ادامه جلسه ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی و مبادلات مالی بین دو کشور برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت.


دیدار وزیر صنعت با وزیر تجارت اسپانیا

وزیرصنعت، معدن وتجارت در حاشیه اجلاس سازمان تجارت جهانی در کنیا با وزیر تجارت اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد. نعمت‌زاده در این دیدار آخرین وضعیت روابط تجاری بین دو کشور و زمینه‌های توسعه آن را با همتای اسپانیایی خود بررسی کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای حضور در اجلاس سازمان تجارت جهانی به کنیا سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با برخی از وزرای کشورها در خصوص برنامه‌های ایران برای پیوستن به این سازمان و روابط اقتصادی دو جانبه گفت‌وگو می‌کند. همچنین نعمت‌زاده در اجلاس سازمان تجارت جهانی شرکت و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را تبیین می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت، ملاقات‌هایی را نیز با مقامات سیاسی، اقتصادی و پولی کنیا انجام خواهد داد و با ایرانیان، تجار مقیم کنیا جلسه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، اجلاس بازارهای عضو سازمان تجارت جهانی 23 الی 26 آذر برابر با 14 الی 16 دسامبر 2015 در نایروبی پایتخت کنیا درحال برگزاری است.


تهیه فهرست معرفی به خارجی‌ها

از سوی دیگر، با بیان اینکه مصوبات این ستاد در سایه مصوبه اخیر کنگره امریکا مبنی بر محدودیت در سفر به ایران قرار گرفته است، گفت: هیات‌های خارجی را برای کار در ایران ساپورت می‌کنیم. ابراهیم بهادرانی گفت: ستاد پساتحریم تاکنون سه کمیته تخصصی تشکیل داده که هر یک در حال بررسی مشکلات و موانع پیش روی پذیرش سرمایه‌گذاران در ایران هستند و مشغول رایزنی برای برطرف کردن قوانین زائد هستند، این در حالی است که قصد داریم هیات‌ها را حمایت کنیم تا به نفع منافع ملی ایران، در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ این حمایت هم به مفهوم از بین بردن موانع و مشکلات پیش روی کسب و کار رقابتی در ایران است. وی تصریح کرد: البته تمام هیات‌های خارجی که به ایران آمدند، هنوز منتظر اعلام رسمی لغو تحریم‌ها هستند. در کنار این، ما مسوولان دولتی را نیز به این ستاد دعوت کرده و در جلسات آن، تلاش داریم تا موانع پیش روی بخش غیردولتی در اقتصاد ایران را‌برداریم. وی تصریح کرد: اگر صرفا روی جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی متمرکز شویم، راه به جایی نخواهیم برد و باید علاوه بر آن در حوزه جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای بازار بورس و فاینانس نیز اقدام کرد. به گفته بهادرانی، در حوزه قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری خارجی اشکالاتی وجود دارد که این دو نهاد قصد دارد با دید کارشناسی به آن بپردازد .


شروط ماندگاری در بازارهای صادراتی

از سوی دیگر در راستای تبیین خط مشی تجاری ایران پس از «پی.‌ام. دی» مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به آفریقا را از دیگر برنامه‌های سال جاری عنوان کرد و گفت: با ایجاد چنین امکانی برای صادرکنندگان در حوزه شرق آفریقا می‌توانیم خطوط کشتیرانی ارزان قیمتی را دایر کنیم. فرهاد نوری با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت تا پایان سال جاری اظهار کرد: دولت در زمینه ساختارها، انجام وظیفه شفاف‌سازی قوانین تجاری کشور و زیرساخت‌های تجاری، تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرده که به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز رسیده است. به گفته مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، راه‌اندازی زنجیره‌های پخش و توزیع در کشورهای هدف شامل عراق و ارمنستان نیز در دستور کار قرار دارد. نوری با تاکید بر اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ماندگار شدن در بازارهای صادراتی نیازمند بنگاه‌های بزرگ مقیاس است، گفت: بنگاه‌های کوچک در بازارهایی مانند عراق تجربه خوبی نداشته و بر این اساس سازمان توسعه تجارت سعی دارد، بنگاه‌های بزرگ مقیاس که قابلیت رقابت جهانی دارند را مورد حمایت قرار دهد. همچنین دولت در حوزه تسهیلات بانکی یک بودجه 200 میلیاردی در نظر گرفته که توافقنامه آن با بانک توسعه صادرات امضا شده است که براساس آن به‌طور میانگین 6 درصد یارانه به تسهیلات صادراتی اعطا می‌شود.


سمینارها مشکل صادرات را حل نمی‌کند

از سوی دیگر سیدجواد زمانی، معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پساتحریم فرصتی بکر برای صادرکنندگان و تجار ایرانی برای دستیابی به بازارهای جهانی است، تصریح کرد: اما لغو تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند شرایط اقتصادی را تغییر داده و بهبود معیشت ایجاد کند در واقع این تصور که دولت‌ها تنها عرضه‌کننده و مردم تنها متقاضی باشند باید در کشور تغییر کند. به گفته وی هر ایرانی باید در راستای بهبود شرایط اقتصادی خود را مسوول بداند. زیرا مملکت دچار یک حیف و میل بی‌سابقه بوده و از دست رفتن خیلی از این فرصت‌ها سبب شد که اقتصاد دچار رکود تورمی شود اما دولت قصد دارد جلو این اقدامات را بگیرد. معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا وقتی همه به دولت کمک نکنند، وضع به همین شکل ادامه خواهد داشت و تا نگرش‌ها تغییر نکند با برگزاری همایش و سمینار مشکل صادرات حل نخواهد شد.


چرخش محسوس اوکراین به سمت ایران

همچنین نماینده اتاق بازرگانی اوکراین، ایران را یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در حوزه نفت و گاز خواند و از تمایل اوکراین مبنی بر توسعه روابط تجاری با شرکت‌های ایرانی در این صنعت خبر داد. «آندره پتروویچ برزنی» با اشاره به اینکه اوکراین کشوری صنعتی و بزرگ با جمعیتی بیش از 45میلیون نفر است، بیان کرد: اوکراین با برخورداری از صنایع مختلف مایل به توسعه و همکاری تجاری در بخش نفت، پتروشیمی، فرآورده‌ها و محصولات نفتی با کشور ایران به‌ ویژه استان خوزستان است. برزنی همچنین از تمایل این کشور به توسعه روابط تجاری با ایران در صنعت معدن نیز خبر داد و گفت: کارخانه‌های بزرگی در زمینه اتوماسیون صنعت، معدن و تجهیزات معدنی در اوکراین وجود دارد. وی افزود: همچنین کشور اوکراین دارای پتانسیل صادرات گندم و جو به ایران است و در صورت استقبال از این حوزه می‌توانیم در آینده سرمایه‌گذاری سودمندی انجام دهیم. وی با تاکید بر ارائه راهکار برای تعیین مسیر صادرات و واردات عنوان کرد: به علت برخی از مشکلات امکان استفاده از دریای خزر جهت مبادلات تجاری وجود ندارد و باید تدابیری در این باره اتخاذ کرد. برزنی با بیان اینکه در سال آینده تعدادی هیات تجاری از اوکراین وارد ایران می‌شوند از پیشنهاد راه‌اندازی نمایشگاهی در زمینه معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی توانمندی‌های تجاری اوکراین در خوزستان استقبال کرد. همچنین رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به پتانسیل بالای استان خوزستان در ارتباط با ترانزیت کالا و محصولات به کشور عراق اظهار کرد: خوزستان می‌تواند محصولات اوکراین را به کشور عراق ترانزیت کند. شهلا عموری ادامه داد: ایجاد نمایشگاهی برای معرفی توانمندی‌های کشور اوکراین همچنین ارائه لیستی از محصولات صادراتی اوکراین و کالاهای وارداتی خوزستان به توسعه روابط تجاری ما با این کشور کمک شایانی می‌کند. وی افزود: مرحله بعد تعیین استانی در اوکراین است که دارای زمینه همکاری تجاری با استان خوزستان باشد و در نهایت انعقاد تفاهمنامه به‌ صورت مستقیم با شرکت‌های مستقر در آن استان از دیگر پیشنهادهای ماست.


سفر وزیر صنعت «روسیه» به ایران

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه قرار است روز شنبه 28 آذرماه برای دیدار و گفت‌وگو با مسوولان کشورمان به ایران سفر کند. وزیر صنعت و تجارت روسیه چندی پیش برای توسعه همکاری‌های صنعتی و اجرای طرح‌های مشترک با ایران اعلام آمادگی کرده بود. وی بیان کرده بود: صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و کشتی‌سازی روسیه برای توسعه همکاری با ایران آمادگی دارند. همچنین کشور روسیه برای ادامه اجرای طرح‌های صنعتی مشترک با ایران پس از لغو تحریم‌ها آماده است.


هیات تجاری «سوییس» نیز به ایران می‌آید

این درحالی است که رییس روابط اقتصادی دو جانبه و نماینده شورای فدرال در امور قراردادهای تجاری (SECO) سوییس نیز از سفر هیاتی تجاری از کشور متبوعش به ایران خبر داد. «لوی آگوستی» در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشو در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های لازم برای سفر هیات عالیرتبه دولتی و تجاری سوییسی در بهمن ‌ماه سال جاری به تهران و دیدار با همتایان ایرانی بحث و مذاکره کرد. همچنین ولی‌الله افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این دیدار با تاکید بر جایگاه سوییس در برنامه‌های تجاری ایران گفت: ایران آماده است تا برای حضور هیات تجاری سوییس برنامه‌ریزی‌ لازم را انجام دهد تا این سفر برای هر دو کشور مثبت و سازنده باشد. وی با اشاره بر توافق ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: امیدواریم بهمن‌ماه و همزمان با سفر هیات تجاری سوییس به ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به کلی حذف شود و مذاکرات هیات تجاری سوییس به نتایج عملیاتی بینجامد.



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر