ثبات نرخ ارز و ناامیدی دلالان

۱۳۹۳/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲

ثبات نرخ ارز اگرچه برای پیشرفت اقتصادی کشور لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد، اما برای دلالانی که درآمد آنها از نوسانات غیرمعمول این بازار است، ناخوشایند و غیرقابل تحمل است. البته منظور ما از دلالان، فعالان بازار ارز نیست که به‌صورت قانونی و تحت نظارت اتحادیه‌ها و بانک مرکزی مشغول فعالیت هستند چراکه فعالیت و معاملات آنها به‌صورت شفاف و قانونی انجام می‌شود.

دلالان افرادی‌اند که صرفا بر پایه نوسان قیمت‌ها اقدام به خرید و فروش شفاهی دلار و سایر ارزها کرده و به اصطلاح خودشان نوسان‌گیری می‌کنند.

اکثر این افراد با سرمایه‌های هنگفتی که در اختیار دارند، نفوذ بسیاری بر این بازار دارند، تا حدی که قادرند با جوسازی و خرید و فروش‌های صوری، میزان عرضه و تقاضای بازار را تغییر دهند و نوسانات کاذب در بازار ارز به‌وجود بیاورند.

نوسانات پی در پی بازار ارز در دولت دهم که بخشی از آن مربوط به تحریم‌های غرب علیه ایران و بخشی دیگر مربوط به ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت پیشین بود، زمینه سودجویی دلالان را به‌وجود آورد. به‌طوری‌که بسیاری از آنها در آن دوره به ثروت‌های عظیمی در بازار ارز دست یافتند و به اصطلاح از آب گل آلود دولت دهم ماهی بسیاری گرفتند.

اساس کار دلالان بازار ارز بر مبنای بی‌ثباتی و بی‌نظمی این بازار است.

باتوجه به اینکه اکثر دلالان این بازار افرادی حرفه‌یی هستند و بر بازار ارز تسلط دارند، هرچه که افت و خیز قیمت‌ها بیشتر باشد، سفته‌بازی و دلالی و به‌تبع آن درآمد آنها نیز بیشتر می‌شود. اما با پایان یافتن عمر دولت دهم و روی کار آمدن دولت جدید، اوضاع به‌گونه دیگری شد. بهبود روابط دیپلماتیک ایران و غرب همچنین سیاست‌های کاربردی و موثر گروه اقتصادی دولت یازدهم، بازار ارز را از ناآرامی و بی‌ثباتی نجات داد و باعث به‌وجود آمدن ثباتی نسبی در این بازار شد. اکنون پس از گذشت یک‌سال که بازار ارز روی آرامش را به‌خود دیده، دلالان این بازار که سود آنها در گرو نابسامانی و بی‌ثباتی بازار است، از این اوضاع ناراضی و در پی خروج از این بازار هستند. چراکه با ادامه این روند، دیگر جایی برای سفته‌بازی و دلالی نخواهد ماند و بازار با ثبات ارز برای آنها هیچ جذابیتی ندارد. خروج دلالان از بازار ارز و کاهش دلالی و سفته‌بازی موجب آرامش و ثبات هرچه بیشتر این بازار و به‌تبع آن ثبات بازار طلا و سکه نیز خواهد شد. امیدواریم دولت یازدهم و بانک مرکزی بتوانند همچنان با مدیریت صحیح این بازار مهم را کنترل کرده تا بازار ارز کشور بتواند بدون دلالی و سفته‌بازی دلالان در مسیری آرام و بی‌تنش فعالیت خود را ادامه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر