باختن دلار در دقیقه 90

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۴

در آخرین ساعات معاملات بازار لندن، بهای طلا 26دلار گران شد و به مرز 1190دلار رسید. این اتفاق در شرایطی رخ داد که تمامی مولفه‌ها از کاهش قیمت طلا خبر می‌داد. بهبود وضعیت اقتصادی امریکا و کاهش میزان تقاضا در بازارهای جهانی همگی نشان می‌داد که قیمت این فلز گرانبها به‌زودی کاهش می‌یابد ولی برخلاف تصور فعالان بازار طلا گران شد.

کاهش ناگهانی ارزش‌دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی موجب شد تا قیمت طلا در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه با افزایش روبه‌رو شود. براساس این گزارش قیمت طلا که در ساعات نخست روز جمعه با کاهش روبه‌رو شده و برای لحظاتی به 1145‌دلار رسیده بود با افزایش بیش از 40‌دلاری روبه‌رو شده و به مرز 1190‌دلار رسیده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی کاهش ناگهانی ارزش ‌دلار موجب هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا شده و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت این فلز زرد داشته است. افزایش دراماتیک قیمت طلا در آخرین لحظات روز جمعه موجب شد تا یکی از بهترین روزهای عملکرد قیمت طلا در ماه‌های اخیر رقم بخورد. قیمت طلا برای دومین هفته متوالی با افزایش یک‌درصدی روبه‌رو شده است. فعالان بازار اعتقاد دارند که روند کنونی در بازار طلا تداوم چندانی نخواهد داشت و همزمان با انتشار گزارش‌هایی تازه در مورد وضعیت اقتصادی امریکا بازهم طلا ارزان می‌شود. در‌حال‌حاضر نیز گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری امریکا کاهش یافته است. کاهش قیمت نفت نیز در روند کنونی بازار طلا اثری ندارد. به گفته فعالان بازار، قیمت طلا به‌شدت وابسته به آینده اقتصادی امریکا و چین شده است. برهمین اساس سیاست‌گذاری‌های دولت اوباما می‌تواند از ابتدای روز دوشنبه مقدمات کاهش یا افزایش قیمت طلا را فراهم کند.

بنا به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی ایالات متحده اقداماتی را در راستای افزایش سود بانکی در این کشور صورت دهد.

یکی دیگر از دلایل محتمل در زمینه افزایش ناگهانی قیمت طلا، اقدامات فعالان بازار طلا در راستای جلوگیری از کاهش بیش از حد قیمت این فلز گرانبهاست. به‌نظر می‌رسد اقدام دولت روسیه در خرید ده‌ها تن طلا طی ماه‌های اخیر نیز در افزایش قیمت طلا نقش داشته است. به گزارش گاردین، از بین 92.8تن طلای خریداری‌شده بین ماه‌های جولای تا سپتامبر سال جاری، 59درصد آن توسط بانک مرکزی روسیه خریداری شده است. درحالی این اتفاق‌ها افتاد که صبح روز جمعه برآورد اولیه از رشد اتحادیه اروپا اعلام شد که رشد سه‌ماهه سوم سال را 8/0درصد نشان می‌داد. این رشد از انتظارها بهتر بود. در بازارهای جهانی ارز مهم‌ترین اتفاق تا صبح جمعه، سقوط دوباره ین ژاپن در مقابل‌دلار به کمترین حد در هفت‌سال اخیر بود. یورو هم در این روز در مقابل ‌دلار اندکی افت کرد.

با وجود انتشار آمار بهتر از انتظار رشد اتحادیه اروپا، رشد ضعیف آلمان و فرانسه و حفظ رکود در ایتالیا نگرانی‌ها را باقی نگه داشته است.


حال‌و‌هوای ارزها در دنیا

در‌حالی‌که ین ژاپن به پایین‌ترین ارزش خود در هفت‌سال گذشته رسید، حالا وون کره‌جنوبی نیز سومین هفته کاهش پیاپی خود را پشت‌سر گذاشت. شاخص‌دلار آسیا (شاخصی که نرخ مبادله ارزهای مهم آسیایی جز ین را با‌ دلار می‌سنجد) در هفته گذشته با 0.4درصد کاهش ارزش به 114.24 رسید که کمترین میزان در 14ماه گذشته محسوب می‌شود. هر 1100.78 وون کره جنوبی نیز با 0.7‌درصد کاهش ارزش با یک‌دلار در بازارها مبادله شد.

دلار سنگاپور نیز 0.7‌درصد از ارزش خود را از دست داد و هر 1.2982 آن در ازای یک‌دلار امریکا مبادله شد.

به گزارش اقتصاد‌‌آنلاین، کاهش ارزش روپیه اندونزی اما کمتر و حدود 0.3‌درصد بود، با این میزان کاهش هر 12210روپیه با یک‌دلار معامله شد. به گزارش اقتصادنیوز، باتوجه به رقابت شدیدی که تولید‌کنندگان کره‌جنوبی در صنایعی مانند خودرو و لوازم الکترونیکی با همسایگان ژاپنی خود دارند، تضعیف ین ژاپن می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکل برای ژاپن باعث ضرر تولید و صادر‌کنندگان کره‌جنوبی شده و سهم آنها از بازارهای بین‌المللی را کاهش دهد.

ین ژاپن تنها در یک‌ماه گذشته حدود هشت‌درصد از ارزش خود در‌برابر ‌دلار را از دست داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر