دلار در اتاق انتظار

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۶۲

دور تازه و حساسی از مذاکرات هسته‌یی آغاز شد. نشستی که قرار بود در تیرماه به نتیجه نهایی برسد ولی با خبر وجود پرانتزهای مبهم درمحتوای توافقنامه تا آذر93 تمدید شد. بازار دلار ایران که سال 91بیشترین واکنش‌ها را به نتایج این جلسات و افزایش تحریم‌ها علیه ایران نشان داده نیز این روزها بشکه باروتی است که با چوب کبریت اعلام نتایج نهایی به انفجار می‌رسد.

با گذشت یک سوم از فعالیت دولت یازدهم در سال 93 اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر این بود که بازار ارز کشور به ثبات قابل توجهی رسیده که سال‌ها از آن خبری نبود. بازار ارز در ایران مانند بسیاری از بازار‌ها در دنیا تاثیر‌پذیری بسیاری از خبرهای هیجانی سیاسی و ژئوپلیتیک دارد. می‌توان به جرأت گفت که در10سال گذشته بیشترین تاثیری که جو روانی بر بازار گذاشته، اخبار حول تحریم‌های اقتصادی و مذاکرات هسته‌یی بوده است.

دلار که سال 91 در ایران به بالاترین نرخ در تاریخ این ارز رسیده بود با خبر‌های خوب هسته‌یی در پایان سال 92 و خبر لغو بسیاری از تحریم‌ها روند رو به افتی به خود گرفت و باعث شد که تا مرداد ماه به 3085 تومان نیز برسد. ثبات ماه‌های اول سال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتظار بازار برای رسیدن به توافق جامعه‌یی به حساب می‌رفت که سرنوشت بازار ایران را تا حد زیادی مشخص می‌کرد. در دهم تیر با شروع مذاکرات وین بسیاری انتظار رسیدن به توافق جامع و نهایی را داشتند اما پس از گذشت 10 روز مقامات عالی ایرانی و غربی اعلام کردند با وجود نقاط مبهم در پرونده این مذاکرات به ماه آذر تمدید می‌شود. انتظار در بازار تا حد زیادی از نوسان در بازار جلوگیری به عمل آورد به‌طوری‌که در پایان مرداد دلار توانست سطح حمایتی جدید 3100تومان را به وجود بیاورد. سطح جدید نرخی از سوی بسیاری از کارشناسان نویدبخش نزدیک شدن ارز کشور به سیاست تک نرخی شدن ارز به شمار می‌رفت. اما بر خلاف سخنان بسیاری از مقامات عالی به‌خصوص رییس بانک مرکزی مبنی بر ادامه روند کاهش نرخ ارز در بازار این خبر دورجدید تحریم‌های امریکا علیه ایران بود که در هفت شهریور به یک باره نرخ ارز را بالا برد و آن را به حوالی 3200تومان رساند. بازار که به این افزایش نرخ واکنش مثبت نشان داده بود در مهر نیز با کاهش روبه‌رو نشد تا با افزایش بیشتر به سطح 3250تومان برسد.

اما درچند هفته اخیر سطح 3250 تومان، رقمی است که با نوسان10تومانی نشان از تکیه بازار به روند ثبات حال حاضر داده اما پرواضح است که این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد زیرا بازار ایران این روزها در انتظار اخبار حول عمان و شهر مسقط قرار گرفته است. تکرار سناریو‌یی که چند سالی است بازار ارز ایران را با یک خبر کوتاه به یک‌باره بالا و پایین می‌برد و جهت جدیدی را در آن

به وجود می‌آورد.


جو روزگذشته بازار ارز

اما با گذشت دو روز از دور نهایی مذاکرات خبر‌ها حاکی از آن است که دو طرف فاصله زیادی تا رسیدن به تفاهم ندارند. این برای نخستین بار است که مذاکرات هسته‌یی خارج از مقرهای سازمان ملل در یکی از کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود. مذاکرات روز نخست در دو نوبت صبح و عصر و حدود 6 ساعت به‌طور فشرده

انجام شد.

بازار ارز که نگاهش به مذاکرات هسته‌یی دوخته شده، این روزها شاهد کاهش سطح تقاضا و نوسانات اندک دلار است که این امر آرامش را بر بازار حکمفرما کرده است. دلار در روز گذشته قدری افزایش یافت که البته دلار این سیر افزایشی را از ابتدای هفته گذشته استارت زد و روز شنبه گذشته شاهد رشد دلار و پوند و کاهش یورو بود که فعالان آن را بازتابی از برابری‌های این ارزها در سطح جهانی می‌دانند. ارزش دلار در این روز درحالی بر بهای 3250تومان قرار گرفت که طی دو هفته قبل از آن نوسانات این اسکناس سبز زیر این سطح بود. اما روز گذشته دلار با کاهش نرخ کار خود را آغاز کرد و در پایان روز با 10تومان کاهش به 3243 تومان رسید.


طلا روز را با افت شروع کرد

قیمت طلا در نخستین لحظات مبادلات روز دوشنبه با افت 0.9درصدی روبه‌رو شد و به کمتر از 1168 دلار در هر اونس رسید ولی سپس با اندکی افزایش مواجه شد و تا 1173دلار در هر اونس رسیده است. بر اساس این گزارش عملکرد دور از انتظار بازار کار امریکا در ماه گذشته موجب شد تا قیمت طلا روز جمعه با رشد چشمگیری رو‌به‌رو شود. با وجود رشد 3درصدی قیمت طلا در روز جمعه این فلز زرد همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در 4سال و نیم اخیر قرار گرفته است.

قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از 1131دلار رسید که این رقم از آوریل 2010میلادی بی‌سابقه بوده است. اقتصاد امریکا در ماه اکتبر 214هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. کارشناسان اقتصادی این رقم را پیش از این 231هزار فرصت شغلی پیش‌بینی کرده بودند. میزان ذخایر طلای صندوق اس‌پی‌دی‌آر نیز روز جمعه با 0.78درصد کاهش به کمتر از 727تن رسید که این رقم پایین‌ترین میزان در 6 سال اخیر بوده است.


شاخص‌ها و تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو

در تقویم اقتصادی هفته جاری رویداد مهمی برای بازار طلا به چشم نمی‌خورد و تنها انتشار شاخص خرده‌فروشی، شاخص مدعیان بیکاری امریکا و انتشار برخی شاخص‌های اقتصادی چین را می‌توان از مهم‌ترین رویدادهای مهم اقتصادی جهان در هفته پیش رو به شمار آورد.

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در هفته پیش‌رو در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی

به‌ویژه بازار طلا موثر هستند به شرح زیر است:

دوشنبه (10 نوامبر) - 19 آبان

* شاخص بهای مصرف‌کنندگان چین (رقم قبلی 6/1 درصد، پیش‌بینی 1.6درصد)

سه‌شنبه (11نوامبر) - 20آبان

*شاخص ضریب اطمینان تجاری NAB استرالیا (رقم قبلی5)

* گزارش ثبات مالیRBNZ نیوزیلند

* سخنرانی رییس بانک مرکزی نیوزیلند

*تمام روز بانک‌های امریکا، کانادا، و فرانسه تعطیل هستند

چهارشنبه (12نوامبر) - 21 آبان

*شاخص میانگین درآمدهای نقدی انگلیس (رقم قبلی 0.7درصد، پیش‌بینی 0.9درصد)

* شاخص تغییرات مدعیان بیمه بیکاری انگلیس (رقم قبلی -18/64K، پیش‌بینی-24/9K)

*سخنرانی رییس بانک مرکزی انگلیس

*گزارش تورمی بانک مرکزی انگلیس

پنج‌شنبه (13 نوامبر) - 22 آبان

* شاخص تولیدات صنعتی چین (رقم قبلی 8.0درصد، پیش‌بینی 8.0 درصد)

* شاخص مدعیان بیمه بیکاری امریکا (رقم قبلی K278، پیش‌بینی K282)

جمعه (14نوامبر) - 23 آبان

*شاخص تمایلات تولیدات مقدماتی فرانسه (رقم قبلی 0.0درصد، پیش‌بینی 0.1درصد)

*شاخص تمایلات تولیدات داخلی آلمان (رقم قبلی -0/2درصد، پیش‌بینی 0.1درصد)

* شاخص نهایی بهای مصرف‌کنندگان اروپا (رقم قبلی 0.4درصد، پیش‌بینی 0.4درصد)

* شاخص فروش کارخانه‌یی کانادا (رقم قبلی -3/3درصد، پیش‌بینی 1.3درصد)

*شاخص خالص خرده فروشی امریکا (رقم قبلی -0/2 درصد، پیش‌بینی 0.2درصد)

* شاخص خرده فروشی امریکا (رقم قبلی

-0/3 درصد، پیش‌بینی 0.2درصد)

*شاخص تمایلات اقتصادی مصرف‌کنندگان امریکا (رقم قبلی 86.9، پیش‌بینی 87.3)

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر