تلاش دولت برای تک نرخی شدن ارز

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۸۴

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات خبر از برنامه‌های جدید دولت تدبیر و امید برای تعادل بخشیدن به نرخ ارز کشور داد. جهانگیری با اشاره به این موضوع که قرار است ارز حاصل از صادرات کشور به قیمت بازار آزاد به بانک‌ها فروخته شود، نشان داد که دولت برای تنظیم قیمت دلار به میانه‌روی بسنده کرده است. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «براساس تصمیم دولت این موضوع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته ضمن اینکه قرار است تسهیلات بانکی به خریداران کالاهای بادوام به روش اعتبار خریدار صورت گیرد.» این درحالی است که اگر این کار به مرحله عملیاتی شدن برسد، قیمت دلار در بازار آزاد روند کاهشی پیدا می‌کند ولی با توجه به اینکه اختیار این تصمیم به بانک مرکزی واگذار شده، بعید به نظر می‌رسد که روند کاهشی با سرعت پیش رود.

محمد مهدی رییس‌زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی این رابطه به «تعادل» گفت: این تصمیم به میزان زیادی باعث تشویق در بخش صادرات کشور می‌شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که تحریم‌ها هنوز معضل اصلی در بخش صادرات به حساب می‌رود.

وی در ادامه گفت: کشور ما درکنار نرخ ارز مرجع نرخ ارز آزاد روزانه در بازار دارد؛ به گفته معاون اول رییس‌جمهور در صورتی که نرخ بازار آزاد ملاک خرید ارز صادرکنندگان باشد به دلیل تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌یی باید مابه‌التفاوت آن از سوی بانک مرکزی را در نظر گرفت و ابزار تامین آن فراهم شود.

وی افزود: این کار می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد ازجمله می‌توان به افزایش صادرات غیرنفتی و رونق در این بخش اشاره کرد. در ادامه اگر این کار صورت پذیرد تاجران و صادرکنندگان به جای اینکه به سراغ صرافی‌ها بروند ارز خود را به بانک مرکزی می‌دهند تا بتوانند با عرضه ارز بیشتر نرخ ارز را در بازار پایین بیاورند.

رییس‌زاده همچنین ادامه داد: دو نرخی بودن به میزان زیادی مشکل ایجاد می‌کند. ما باید بتوانیم مابه‌التفاوت دو نرخی بودن ارز را به میزان بیشتری کاهش دهیم. اگر این اتفاق نیفتد ما همچنان در بخش صادرات و واردات مشکل خواهیم داشت.

وی درخصوص موافقت بانک مرکزی بیان کرد: احتمال اینکه بانک مرکزی تا مشخص نشدن محل تامین مالی موافقت خود را اعلام نکند وجود دارد، البته از سال گذشته تاکنون تلاش بانک مرکزی به سوی تک نرخی شدن ارز ادامه دارد اما به دلیل اتفاقات اخیر در ایران و خاورمیانه که شامل کاهش درآمدهای نفتی و تنش‌های داعش بوده این شکاف بار دیگر افزایش پیدا کرده است.

رییس‌زاده در ادامه افزود: دولت باید سیاستی اتخاذ کند که با وجود هر اتفاقی بتواند سیستم تک نرخی کردن ارز را پیش ببرد و این مهم مطمئنا تا سال آینده به انجام می‌رسد. در همین حال مهدی پورقاضی، عضو و نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن بر این باور است که تصمیم دولت یازدهم درخصوص فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت بازار آزاد به بانک‌ها کاری بسیار عاقلانه و تصمیمی درست و کارآمد از سوی دولت است.

در همین رابطه پورقاضی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «اگر دولت این تصمیم را اجرایی کند، صادرکنندگان به راحتی کارشان را انجام می‌دهند و نگران نرخ فروش ارز نخواهند بود.»

عضو و نایب‌رییس کمیسیون صنعت و معدن در ادامه افزود: «تا پیش از این ارز حاصل از صادرات را زمانی که با نرخ ارز آزاد به بانک‌ها می‌دادند به هیچ عنوان قبول نمی‌کردند و به قیمت مبادله‌یی ارز را خریداری می‌کردند اما این تصمیم می‌تواند تا حدود بسیار زیادی بانک‌ها را به این امر مجاب کند.»

به گزارش خبر آنلاین وی با اشاره به تصمیمات تازه و البته درستی که دولت یازدهم در چند وقت اخیر گرفته است، گفت: «دولت نباید در درست بودن این تصمیم شکی داشته باشد زیرا این کار باعث آزاد شدن امورصادراتی کشور می‌شود و نتیجه این امر اقتصاد کشور را با تحولی دوباره روبه‌رو خواهد کرد.»

همچنین رضا حمزه‌لو، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درخصوص ایده جدید دولت درخصوص ارز به خبرآنلاین گفت: «اگر کل ارز صادرات به قیمت واقعی ارز به فروش برسد باعث افزایش عرضه می‌شود و ارز بیشتری نیز به کشور باز می‌گردد.»

حمزه‌لو با اشاره به مثبت تلقی کردن گفته‌های اسحاق جهانگیری افزود: «یکی از ایده‌های بسیار خوبی که تا به حال از سوی دولت یازدهم مطرح شده همین فروش ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها آن هم به قیمت بازار است. این موضوع کاملا بدیهی است که هر چقدر ارز کمتری وارد بازار شود، قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «این ایده باعث می‌شود که قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش روند مشکلی که در چند سال گذشته گریبان‌گیر اقتصاد کشورمان بود. از سوی دیگر مساله قاچاق هم با این کار تا حدودی برطرف خواهد شد.»

البته قرار است با اجرای این طرح قیمت دلار تا حدی کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان کشور دچار زیان نشوند همچنین قیمت این ارز خارجی موجب رشد قیمت کالاهای وارداتی نشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر