رقص طلا با ریتم ماه گذشته

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۸

طلای جهانی رشد 15‌دلاری قیمت را در هفته گذشته پشت سر گذاشت. این فلز گران‌قیمت که رشد قیمتی و محور افزایشی خود را از دو هفته پیش آغاز کرده است روز جمعه به قیمت 1238.2‌دلاردر هر اونس، در بازار جهانی معامله شد تا علاوه بر رشد 15‌دلاری قیمت در هفته افزایش قیمت نسبت به روز گذشته را نیز تجربه کند تا نشان دهد میل خود به کاهش قیمت را از دست داده است.


طلا که رشد قیمت خود را از دو هفته گذشته مرهون دو عامل انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه 15مهر و ارایه گزارش از سوی فدرال‌رزرو در روز پنج‌شنبه 19مهر است محور افزایشی را رها نکرده و همچنان در مسیر صعود قرار دارد.

روز سه‌شنبه 15مهر آمار منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول تاثیر بسیار زیادی بر بازار‌های جهانی گذاشت، در این بین نفت اوپک و طلا بیشترین تاثیر را از این بازار دریافت کردند. روز جمعه 18مهر نفت اوپک به پایین‌ترین قیمت از اول سال۲۱۰۳ رسید و به ارزش هر بشکه ۸۹‌دلار معامله شد همچنین طلای جهانی نیز با افزایش قیمت ۱۲‌دلاری به قیمت ۱۲۱۷‌دلار رسید. بازار جهانی طلا که طبق آمارهای اقتصادی هفته اخیر و کاهش ارزش‌دلار در بازارهای جهانی پتانسیل بیشتری را برای افزایش قیمت در خود داشت، نتوانست بیش از 15دلار افزایش قیمت داشته باشد. از عوامل جلو‌گیری‌کننده این افزایش قیمت می‌توان به کاهش تقاضا در بازار‌های جهانی و کاهش بیش از پیش نفت اوپک اشاره کرد.


افزایش قیمت طلا زیر سایه

کاهش شاخص ‌دلار

با کاهش ارزش ‌دلار در بازار‌های جهانی طلا هفته‌یی توفانی را از روز دوشنبه 21مهر آغاز کرد. صعودی که بعد از چهار‌هفته اتفاق افتاد تا طلا را در بالاترین قیمت به 1237‌دلار برساند. همچنین طبق آمار‌های جهانی طلا از سال گذشته 28‌درصد کاهش ارزش داشته است که این بیشترین کاهش در سه‌دهه اخیر محسوب می‌شود. طلا در‌حالی فعالیت خود را از روز دوشنبه 21مهر آغاز کرده بود که به‌دلیل رشد کند اقتصاد جهان و پایین‌آمدن ارزش‌دلار به بالاترین ارزش طی یک‌ماه رسید. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت ارزش‌دلار و شاخص سهام داشته و این مساله قیمت طلا را در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است. براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در روز دوشنبه به بیش از 1234‌دلار رسیده است. به گزارش طلا به نقل از بلومبرگ، «مارک تو» تحلیلگر ارشد موسه مالی وینگ‌فونگ تاکید کرد که نوسانات نرخ ارز و به‌خصوص‌دلار و همچنین تغییرات شاخص سهام در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

براساس این گزارش وی، تصریح کرد در‌حالی‌که چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو بدتر شده، سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر هستند آیا فدرال‌رزرو امریکا افزایش نرخ بهره را به تاخیر خواهد انداخت که در این صورت این مساله به‌نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

کاهش میزان خرده‌فروشی در اقتصاد امریکا موجب افت نسبی ارزش‌دلار در روزهای اخیر شده و این مساله افزایش قیمت طلا را در پی داشته است.

جیمز بولارد از مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو امریکا نیز تاکید کرد که بانک مرکزی امریکا باید در تصمیم خود برای متوقف‌کردن محرک پولی تجدیدنظر کند.

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو نیز روز گذشته پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی در سال2015 میلادی را کاهش داده است.


افزایش نسبی طلا برای دومین هفته متوالی

به گزارش طلا به نقل از رویترز، نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر کاهش ارزش‌دلار و شاخص سهام و افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است.

براساس این گزارش پلاتین و پالادیوم با بیشترین افزایش در روزهای اخیر روبه‌رو شدند و رشد دو‌‌درصدی را ثبت کردند. قیمت هر اونس طلا دیروز جمعه بدون تغییر چندانی نسبت به روز گذشته به 1238‌دلار رسیده است.

قیمت طلا در هفته گذشته تاکنون با رشد 1.2‌درصدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا روز چهارشنبه برای لحظاتی به بیش از 1249‌دلار رسید.

موسسه سرمایه‌گذاری اسکاتیا موکاتا نیز اعلام کرد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1245‌دلار خواهد بود و قیمت طلا در کوتاه‌مدت بین 1220 تا 1250‌دلار در نوسان خواهد بود. ادامه نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و منطقه یورو نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر روند تحولات قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد.


ثبات قابل‌تامل در بازار این هفته ارز

بازار ارز ایران در هفته گذشته فضای آرامی را پشت‌سر گذاشت. حرکت روی نوار3250 نشان از این دارد که این ارز مهم بعد از هفته‌ها بار دیگر وارد سطح جدید ارزشی شده است. تحلیلگران بازار ارز اعتقاد دارند واکنش‌ها به اخبار‌های سیاسی و بحران‌های منطقه هفته‌های اخیر، بیشترین تاثیر را روی نوسانات نرخی داشته است.

دلار روز شنبه را بدون هیچ‌گونه کاهش و افزایش نرخ نسبت به روز پنج‌شنبه روی سطح 3248تومان کار خود را به پایان رساند تا امروز برای آن روز بی‌نوسانی محسوب شود. این درحالی است که سکه بهارآزادی ایران با افت قیمتی تقریبا زیادی روز را به پایان رساند.

کارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل» این افت قیمت را ناشی از دلایل مبهمی می‌دانند که می‌توان آن را بیشتر به نوسانات بازار جهانی نزدیک دانست، زیرا تنها اونس طلا به مقدار کمی کاهش قیمت را در آخرین روز معاملاتی به‌همراه داشت.

سکه روز شنبه با قیمت 938هزار‌تومان و کاهش 10هزارتومانی قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته به پایان رساند.

نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هرکدام کاهش 3و5هزار‌تومانی قیمت را شاهد بودند و به قیمت 472 و 268هزارتومان در بازار دادوستد شدند.

دلار رو ز سه‌شنبه بدون هیچ تغییر خاصی نسبت به دوشنبه به کار خود ادامه داد و با نرخ 3248 دادوستد شد. این درحالی است که در همان روز بانک مرکزی نرخ ‌دلار‌مرجع را کاهش داد.

همچنین در آن روز کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند سخنان رییس‌جمهور می‌تواند تاثیر به‌سزایی در روند بازار داشته باشد. رییس‌جمهور در صحبت‌های تلویزیونی خود اعلام کرد که به توافق نهایی می‌رسیم. در ادامه صحبت‌های رییس‌جمهور، بازار نگاهی مثبت را نسبت به این سخنان وی برگزید و باعث شد که نرخ ‌دلار‌آزاد بدون تغییر نسبت به روزگذشته باقی بماند.

اما ‌دلار روز چهارشنبه ابتدا با افزایش نرخ کار خود را آغاز کرد اما با نزدیک‌شدن به ساعت‌های پایانی به نرخ روز سه‌شنبه بازگشت تا میل به ثبات نرخ را برای دومین روز متوالی به اثبات برساند.

با خبرهای مثبتی که در طول هفته در رابطه با عرضه ارز به گوش رسید انتظار‌ها در رابطه با روند قیمتی در بازار متفاوت شد.

ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار ارز کاملا از آرامش برخوردار است، گفت: احتمال اینکه در روزهای پیش‌رو با کاهش نرخ بیشتر روبه‌رو شویم زیاد است. همچنین، خبر واریز قسط سوم دارایی‌های بلوکه‌شده را احتمالا امروز یا فردا اعلام می‌کنیم و قسط چهارم هم واریز خواهد شد.

وی درخصوص نوسانات نرخ ارز بیان داشت: خوشبختانه وضعیت بسیار باثباتی را درخصوص بازار ارز داشتیم، یک‌ساله منتهی به پایان شهریور93 در مقایسه با سال مشابه قبل قیمت متوسط ‌دلار در بازار ارز 7.5‌درصد کاهش داشته است مهم‌تر از آن دامنه نوسانات نرخ‌دلار است. که 57.5‌درصد کاهش داشته است. و این نشان‌دهنده این است که ما نسبت به گذشته وضعیت باثبات و همراه با آرامشی را داشتیم و پیش‌نیازهای ورود به مرحله خروج از رکود و رشد اقتصادی است.

از این‌رو کارشناسان صحبت‌های سیف که حاکی از ثبات نرخ ارز در بازار و از سوی دیگر اظهارنظر‌های روز گذشته ظریف و خوش‌بینی آن از ادامه روند مذاکرات را نشانه‌یی به سمت رفتار مثبت دانستند و پیش‌بینی کردند این اظهارات منجر به کاهش نرخ ارز در روز‌های آینده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر