3G و تحولات عمیق دنیای ارتباطی ما

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸

ادامه از صفحه اول

وقتی وزیر ارتباطات از اجرای طرح موبایل نسل سوم در نیمه دوم سال93 خبر داد، موضوع مهاجرت اپراتورها به نسل‌های سه و چهارموبایل جدی‌تر شد و به همین اندازه هم مسایل و تبعات ناشی از این مهاجرت نیز جدی شده ‌است. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار چندی قبل در پاسخ به سوالی درخصوص آمادگی فنی این اپراتور برای ورود به نسل سه وچهار گفته بود که این اپراتور از آمادگی کامل برای ارایه‌ نسل سه موبایل برخوردار است. حال اینکه اعلام آمادگی مدیرعامل همراه اول برای ورود به نسل‌های بعدی موبایل تا چه اندازه تضمین می‌کند که نیازی به تعویض سیمکارت و انجام عملیات خاص روی گوشی مشترکان نیست، موضوعی است که به زودی مشخص خواهد شد.

به هرحال واقعیت این است با وجود سرمایه‌گذاری چهارهزار میلیارد تومانی مخابرات ایران برای توسعه شبکه تلفن همراه خود هنوز هم به‌طور قطع مشخص نیست که مهاجرت اپراتورها به نسل‌‌های بالاتر تلفن همراه تا چه اندازه می‌تواند برای مشترکان این اپراتور هزینه‌بر، سخت و نامطلوب باشد. در همین حال گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که اپراتور ایرانسل نیز بستر نسل سوم تلفن‌همراه را در شبکه خود آماده کرده و با استناد به مفاد پروانه خود برای اجرای فناوری نسل سوم در کشور اقداماتی ترتیب داده است. مدیرعامل این اپراتور پیش از این گفته بود که همزمان با عرضه وایمکس توانایی عرضه نسل سوم موبایل را نیز داریم. قلمبر دزفولی اعلام کرده بود ایرانسل به سرمایه‌گذاری برای نسل سوم پرداخته و برخی از چارچوب‌های سازگار با نسل سوم را نیز ایجاد کرده است. در همین حال پیش‌بینی موسسات تحقیقاتی نیز حکایت از آن دارد که ظرف چهارسال آینده بیش از 30میلیون مشترک نسل سوم موبایل در کشور خواهیم داشت و ازجایی که 60درصد جمعیت کشور را گروه سنی 15 تا 40 سال تشکیل می‌دهند، به‌نظر می‌رسد این سرویس با استقبال قابل توجهی از سوی بازار مواجه شود.

و اما 3G چه گلی برسرمان می‌زند؟

نسل سوم موبایل، علاوه بر ارایه خدمات ارزش افزوده کلاسیک همچون پیام کوتاه و پیام صوتی، طیفی گسترده‌تر از خدمات ارزش افزوده (VAS) را برای مشترکان خود فراهم می‌کند. اینترنت پرسرعت، انتقال اطلاعات (دیتا)، تلویزیون موبایل، بانکداری موبایل، خدمات مبتنی بر مکان و انواع امکانات تصویری از جمله خدماتی است که با نسل سوم می‌آیند و قرار است دنیای ارتباطات سیار کشورمان را متحول کند. براساس اعلام ایرانسل، مشترکان این اپراتور بدون نیاز به تعویض سیمکارت خود با حضور در مناطق تحت پوشش، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند؛ علامت‌های 3G، H+، H و حتی 4G و LTE روی نمایشگر تلفن همراه نشان می‌دهد که مشترک در شبکه اینترنت پهن باند همراه است. مشترکان ایرانسل برای فعال‌سازی خدمات 3G ابتدا باید به قسمت تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و بررسی کنند که تنظیمات مربوط (3G/ WCDMA) در تلفن همراهشان فعال است یا خیر؛ در صورت فعال نبودن می‌توانند به دو روش خودکار و دستی نسبت به فعال‌سازی این سرویس اقدام کنند.

برای دریافت تنظیمات به صورت خودکار، مشترک ایرانسل باید کد دستوری6#*3‌*130‌* را شماره‌گیری کند و ظرف چند لحظه، تنظیمات برای وی ارسال می‌شود اما چنانچه مشترکی بخواهد به صورت دستی این تنظیمات را انجام دهد باید به نشانی اینترنتی irancell.ir مراجعه کند و با توجه به نوع سیستم عامل گوشی، تنظیمات مدنظر را فعال کند. البته اپراتور ایرانسل اعلام کرده که تمام گوشی‌هایی که تنظیمات GPRS روی آنها انجام شده است، درصورت پشتیبانی از 3G، قابلیت کارکرد در این شبکه را دارند و نیازی به انجام مجدد تنظیمات نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر