طلا در خطر سقوط

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۹

قیمت طلا در هفته‌های گذشته تحت فشار افزایش ارزش دلار در بازار‌های دنیا روند نزولی شدیدی را آغاز کرد که باعث شد به پایین‌ترین ارزش در هشت ماه گذشته خود برسد. اما از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان عامل دیگری را در نزول ارزش طلا سهیم دانستند که آن، انتظار برای تغییر در برنامه نرخ بهره فدرال‌رزرو بود. درحال حاضر دلار به بالاترین ارزش خود طی دوسال اخیر رسیده و همین مساله باعث شده که قیمت طلا در خطر سقوط نسبت به 9 ماه گذشته خود قرار بگیرد.


طلا در شرایطی روز دوشنبه افزایش قیمت نسبی را تجربه کرد که از تاریخ 3شهریور روی مدار نزولی قرار گرفته بود. همین افزایش کوچک را می‌توان نخستین گام صعودی طلا بعد از گذشت 3 هفته در بازار جهانی دانست. در ادامه، نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه موجب افزایش قیمت طلا در روز سه‌شنبه شد اما نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره امریکا، مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا در بازار شد.

طلا که در ادامه روند نزولی خود تا 1212دلار در هر اونس هم کاهش یافته بود، از روز دوشنبه با رشد مواجه شد و روز سه‌شنبه با افزایش قابل‌توجهی تا مرز 1234 دلار هم تقویت شد تا نوسانی 20دلاری را در یک روز پشت‌سر گذاشته باشد. در آن روز کارشناسان و تحلیلگران بازار فلزات گرانبها افزایش تقاضا برای این فلز خوش‌رنگ به‌خصوص در آسیا را از علل اصلی رشد بهای طلا عنوان می‌کردند. البته اثرات رخدادهای سیاسی و حمله هواپیماهای امریکایی به مواضع داعش در سوریه نیز در این افزایش قیمت دخیل بود. روز پنجشنبه انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در امریکا تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام بورس وال‌استریت داشت و رشد شاخص ارزش دلار به بالاترین حد خود در 4سال اخیر را به‌دنبال داشت که تقاضا برای طلا را به‌شدت کاهش داد. براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز پنج‌شنبه با 0.3درصد کاهش به کمتر از 1215 دلار رسید. در آن روز افزایش چشمگیر فروش مسکن در بازار امریکا تاثیر زیادی بر بهبود شاخص سهام داشت و ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار نیز تاثیر مهمی بر افت قیمت طلا داشت.

همچنین روز جمعه دلار به بالاترین ارزش برابری خود نسبت به دو سال گذشته در برابر یورو رسید. به گزارش کیتکو، اعلام افزایش 4.6درصدی رشد اقتصادی در امریکا در روز پنجشنبه باعث افزایش ارزش دلار در بازار‌های جهانی شد. همین امر باعث شد که روز جمعه طلا با افت شدیدی روبه‌رو شود و با 64/0درصد کاهش به قیمت 1215 دلار برسد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه این روند طلا به سطح 9ماه گذشته خود برگردد و سقوط زیادی را پیش‌رو داشته باشد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار گزارش وزارت بازرگانی امریکا درخصوص رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم امسال هستند. این گزارش می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. باید در نظر داشت، افزایش رشد اقتصادی امریکا در سه ماه دوم می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال‌رزرو را افزایش دهد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر