ارز و سکه پاییز را سر بلند آغاز کردند

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۵۸

دلار این روز‌ها روی مرز‌های روانی حرکت می‌کند، نوساناتی که بعضا احساس می‌شود به حالت غیرقابل کنترل درآمده و دیگر خبری از نظارت و دیده‌بانی دقیق در بازار نیست. دلار در بازار در حالی روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که با عقبگرد هشت‌روزه بار دیگر به 3200 تومان رسید و نخستین سطح افزایشی را در سومین فصل سال رقم زد.

بازار طلای ایران در دو هفته گذشته پرنوسان‌ترین دوران را از اول سال 93 پشت‌سر گذاشته است.

سکه در هفته گذشته با کاهش 50 هزار تومانی روبه‌رو شد و در پایین‌ترین قیمت در سطح 916هزار تومان قرار گرفت. اما این بازار که روند خود را تحت تاثیر دلار در ایران و طلای جهانی سپری می‌کند در دو روز گذشته با 12هزار تومان افزایش به 927هزار تومان رسید و روند صعودی را بعد از سه هفته روند کاهشی آغاز کرد.

در آخرین تغییرات قیمتی در بازار طلای ایران ربع‌سکه و نیم سکه بر همان سکوی روز قبل خود پایدار ماندند و به ترتیب 466 و 265هزار تومان به فروش رسیدند.

هر گرم طلای 18عیار نیز که در بالاترین قیمت خود در روز گذشته 951هزار تومان معامله شده بود در آخرین ساعات فعالیت بازار بار دیگر به 94هزار و 800 تومان رسید و نسبت به روز قبل خود در حدود 1000 تومان کاهش داشت.


در بازار جهانی طلا نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه موجب افزایش قیمت اونس در روز سه‌شنبه شد ولی نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره امریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا شده است. اونس جهانی طلا که در ادامه روند نزولی خود تا 1212 دلار هم کاهش یافته بود و اغلب کارشناسان وعده بهای 1200دلاری را می‌دادند، از دو شب گذشته با رشد مواجه شد و امروز با افزایش قابل‌توجهی تا مرز 1234دلار هم تقویت شد تا نوسانی 20دلاری را در یک روز پشت سر گذاشته باشد. گزارش سایت طلا حاکی است، کارشناسان و تحلیلگران بازار فلزات گرانبها افزایش تقاضا از این فلز خوش رنگ به خصوص در آسیا را از علل اصلی رشد بهای طلا عنوان می‌کنند. البته نمی‌توان از اثرات رخدادهای سیاسی و حمله هواپیماهای امریکایی به مواضع داعش در سوریه در این افزایش قیمت چشم فرو بست. قیمت طلا روز سه‌شنبه برای لحظاتی به 1234دلار رسید که این رقم بالاترین قیمت در یک هفته گذشته به شمار می‌رود. قیمت طلا 22سپتامبر نیز به کمتر از 1208دلار رسید که پایین‌ترین رقم در 8 ماه‌ونیم اخیر به شمار می‌رود. شاخص ارزش دلار به بالاترین حد خود در 4سال اخیر رسیده است.

تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند عکس‌العمل بازار نسبت به خبر‌های دریافتی از منطقه و سفر مقامات عالی به نیویورک کاملا هیجانی بوده و نمی‌تواند دوام چندانی در روز‌های آتی داشته باشد. روز گذشته خبرنگار الجزیره اعلام کرد که در حملات شبانه جنگنده‌های امریکایی مناطق بغدیک، جرن در حومه غربی شهر تل‌البیض واقع در شمال رقه و روستاهایی در ریف حلب هدف قرار گرفت و جنگنده‌های امریکایی در این حملات بیش از 160موشک از جمله 47 موشک تاماهاوک استفاده کردند. جنگنده‌های امریکایی و چند کشور عربی از روز سه‌شنبه حملات هوایی و موشکی خود را علیه داعش و جبهه النصره در سوریه آغاز کردند که این حملات علیه اعضای این گروه‌ها، مراکز آموزشی، مقرهای فرماندهی، تاسیسات نظارتی، کامیون‌ها و خودروهای زرهی آنها بود. این خبر بعلاوه اظهارنظر‌های مختلفی که این روز‌ها از مقامات غربی و ایرانی در رابطه با مسایل هسته‌یی شنیده می‌شود، جو بازار، را از حالت آرامش چند روزه‌یی که به آن رسیده بود خارج کرد. با توجه به لغو تحریم‌های بانک مرکزی و دور جدید دریافت دارایی‌های بلوکه شده ایران از هفته گذشته، پیش‌بینی‌ها در رابطه با بازار خبر از روند نزولی در بازار می‌دادند. این چشم‌انداز تا جایی درست حرکت کرد که دلار با 40 تومان کاهش به 3160تومان رسید. اما این روند فقط هشت روز ادامه داشت و بار دیگر به سطح 3200 تومان رسید. اختلاف 5 تومانی نرخ بین تابلو‌های صرافی‌ها و واسطه‌ها در بازار امری بود که روز گذشته به کرات دیده شد. صرافی‌ها که از اوایل ظهر نرخ را در تابلوهای خود 3200تومان درج کرده بودند این نرخ را تا بعدازظهر تغییر ندادند و از آن سو دلالان و واسطه‌های بازار در آخرین مشاهده‌ها دلار را 3208 نیز به فروش رساندند. چشم‌انداز بازار ارز کشور این روز‌ها تار و مبهم است. نمی‌توان دقیقا روندی مشخص را برای این بازار در نظر گرفت زیرا حساسیت آن بیش ‌از پیش افزایش داشته و هر خبر مهم در زمینه‌های ژئوپلیتیک و سیاسی می‌تواند روند جدیدی به آن بدهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر