بندبازی فلز گرانبها

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴

کمتر کسی است که از نوسان بهای طلا در سال 2014 کلافه نشده باشد.

بازارهای جهانی طلا به دلیل بی‌همتا بودن این سرمایه ماندگار همیشه تحت تاثیر اخبار کوچک و بزرگ هستند. سیاست و اقتصاد هر دو فلز زرد را درگیر خود می‌کنند، این دو گاه هم‌سو می‌شوند، گاه خلاف یکدیگر عمل می‌کنند و گاهی هم اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند.

به این ترتیب روند طلا همیشه دارای نوسان است، اما آنچه برای معامله‌گران این بازار آزاردهنده می‌شود، مشخص نبودن روند میان‌مدت و بلندمدت است. وقتی نشانه‌هایی وجود ندارد که به وسیله آنها بتوان روند آینده را تعیین کرد، ابهام از جذابیت بازار می‌کاهد و نه‌تنها سطح کلی تجارت در دوره‌های فصلی و سالانه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد بلکه حتی روند کوتاه ‌مدت نیز از آن تاثیر می‌پذیرد.

در تمام ماه‌های بهار و ماه‌های گذشته از تابستان سال جاری میلادی، روند کوتاه، میان و بلندمدت طلا در ابهام قرار داشته است. پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان بارها و بارها نادرست از آب درآمده و این باعث شده فعالان به پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلندمدت تحلیلگران بازار این فلز گرانبها نیز به چشم تردید نگاه کنند.

بررسی روند طلا در یک ماه گذشته این افت وخیز دیوانه‌وار طلا را کاملا نمایان می‌کند. جالب اینجاست که طلا در یک ماه منتهی به 22 مرداد تنها چند سنت اختلاف قیمتی را تجربه کرده و ثباتی تقریبا کامل را به خود دیده است. با این همه این ثبات یک‌ماهه به هیچ وجه نشانه ثبات روند طلا یا حتی نوسان اندک این فلز گرانبها نیست. فلز زرد در این بازه 30‌روزه‌یی که قیمت اونس طلا در ابتدا و انتهای آن دست‌نخورده مانده، بارها با افت وخیز شدید سطوح قیمتی مواجه بوده است.

اونس طلا در چهار هفته کاری گذشته به همان روند پر‌افت وخیز ماه‌های گذشته سال 2014 میلادی ادامه داد، همان روند کلافه‌کننده.

به گزارش خبرآنلاین، طلا حول و حوش مرز 1300 دلار شکل آزاردهنده‌یی به خود گرفته است. ارزش اونس طلا در یک ماه منتهی به 22 مرداد تنها 0.07 درصد رشد داشته و این درحالی است که نوسان‌های پرشمار، نمودارهای ترسیم شده از قیمت طلا را پیچ و تاب بسیار داده‌اند. طلا در سال 2013 روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و در سال 2014 تنها به خاطر بحران‌های ژئوپلیتیک بود که توانست تا میانه‌های مرداد رشدی حدود هفت‌درصدی را تجربه کند. با این حال احتمال عادت کردن بازار به اخبار متعدد ژئوپلیتیک از سویی و ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از سوی دیگر می‌تواند بر روند آینده طلا اثر داشته باشد.

این روند مبهم دست آخر به روزهای سگی رسید. فعالان بازار طلای امریکا روزهای میانه ماه آگوست را «روزهای سگی تابستان» می‌خوانند. این دوره، دوره‌یی است که در آن معامله‌گران تمایل کمتری به معامله دارند و بازار به دلیل سفرهای زیاد درآستانه باز شدن مدارس و پایان رسمی معاملات تابستانی آرام هستند. این آرامش در هفته منتهی به 24 مرداد به شکل نوسان‌های اندک هویدا بود اما حتی این آرامش نیز از عدم قطعیت موجود در بازار جهانی طلا نکاسته است. هیچ‌کس نخواهد توانست به این سوال پاسخ دهد که طلا در ماه‌های آینده چند بار روی مرز 1300 دلار رفت و برگشت خواهد داشت. مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاران برای ماه‌های آینده با پیش‌بینی‌هایی روبه‌رو هستند که بسیار با هم اختلاف دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر