دلار در اوج

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲

با انتشار آمار‌های اقتصادی امریکا در روز پنجشنبه مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره همچنین آمارهای اقتصادی این کشور شاهد دو اتفاق مهم در بازار جهانی بودیم. طلای جهانی به پایین‌ترین قیمت خود در دو ماه اخیر رسید و بار دیگر به سطح 1276دلار نزدیک شد و از طرف دیگر دلار به بالاترین ارزش خود در 11 ماه گذشته رسید و نرخ برابری آن در مقابل یورو، واحد پولی منطقه اروپا، به 1.32 رسید.

متن مذاکرات نشست 29 و 30 جولای فدرال رزرو نشان می‌دهد که بهبود چشمگیر وضعیت بازار کار امریکا احتمالا منجر به افزایش زودتر از موعد نرخ بهره در این کشور خواهد شد.

افزایش نرخ بهره امریکا می‌تواند تقاضا برای دلار را به‌شدت افزایش داده و موجب کاهش تقاضا و قیمت جهانی طلا شود.

از سوی دیگر به گزارش کیتکو، شاخص سهام در امریکا به بالاترین حد خود در 14 سال گذشته رسیده است. همین امر باعث شده که نگاه‌ها به سمت این بازار حرکت و بازار سهام را به بازار امن تبدیل کند و باعث شود سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در این هفته سرمایه خود را به سمت این بازار به عنوان بازار قابل اطمینان حرکت بدهند. اما از طرفی دیگر اتفاقی که برای بازار طلا می‌افتد اتفاقی چندان خوشایند نیست. با افزایش شاخص سهام در بازار، سرمایه‌گذاران به این بازار متمایل می‌شوند و همین بی‌اعتمادی به بازار طلا به میزان زیادی از تقاضا در این بازار می‌کاهد و تاثیر منفی بر روند قیمت آن دارد و در کنار آن کاهش مصرف چین به عنوان پرمصرف‌ترین کشور مصرف‌کننده طلا نیز تاثیر بسزایی بر این کاهش قیمت دارد.

اما کاهش ارزش یورو نیز به میزان زیادی باعث شده تا اتحادیه اروپا بازارهای اقتصادی خود را از دست بدهد. به گزارش کیتکو سرمایه‌گذاران آسیایی و اروپایی برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی خود رو به بازار گاوی (صعودی) امریکا آورده‌اند و این خود باعث شده است تا پیش‌بینی‌ها برای کاهش بیشتر ارزش یورو قوت پیدا کند.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز جمعه بدون تغییر چندانی نسبت به روز پنج‌شنبه به 1278 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته برای لحظاتی به 1273دلار رسید که این رقم پایین‌ترین میزان در دو ماه اخیر به شمار می‌رود.

قیمت طلا در هفته جاری نیز بیش از 2.05درصد کاهش داشته که این بیشترین کاهش از 30مه ‌به‌شمار می‌رود. انتشار آمارهای مربوط به بهبود بخش مسکن امریکا نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. در حال حاضر تمرکزها به نشست سالانه فدرال رزرو در شهر کانزانس امریکاست که در پنج‌شنبه برگزار می‌شود. مساله مهم مطرح شده در این اجلاس در رابطه با سرنخ سیاست‌های پولی و جهت این سیاست‌هاست که با سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا و ماریو دراگی به عنوان رییس بانک مرکزی اروپا همراه است. این نشست در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌یی پیدا کرده و سخنرانی‌های مقام‌های ارشد اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای مالی و کالا داشته است. یلن روز جمعه سخنرانی خواهد کرد. این نخستین سخنرانی یلن در این نشست به عنوان رییس فدرال رزرو خواهد بود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که یلن هنوز لحن سخنان خود درخصوص وضعیت بازار کار و اشتغال امریکا را تغییر نداده و این‌بار نیز این ادبیات و لحن را تغییر نمی‌دهد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین توجه و تمرکز یلن در این سخنرانی بر وضعیت بازار کار و نرخ بیکاری خواهد بود. برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که بعید به نظر می‌رسد یلن در این نشست از تغییر سیاست‌های پولی امریکا در کوتاه مدت سخن بگوید. در این شرایط هیچ دلیلی برای تغییر سیاست‌های انبساطی پولی امریکا وجود ندارد. در واقع دلیلی وجود ندارد که فدرال رزرو بخواهد در کوتاه مدت نرخ بهره را افزایش دهد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند امریکا از ژوئن 2015 میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد. بی‌شک مهم‌ترین مساله پس از پایان سخنرانی یلن در روز جمعه واکنش بازارهای جهانی به این اظهارات خواهد بود. باید منتظر نشست و دید که بازار جهانی طلا نیز به این اظهارات چه واکنشی نشان خواهد داد. همچنین بازار نقره نیز به کمترین میزان قیمت خود در دو هفته گذشته رسیده است. پیش‌بینی‌ها خبر از بازار خرسی (نزولی) در روز‌های آینده در رابطه با این فلز داده است.

بازار دلار در این هفته

از سوی دیگر، در هفته گذشته دلار به پایین‌ترین حد خود در دو ماه گذشته در بازار رسید. با چرخی در میان صرافان و فعالان بازار ارز که حد فاصل میدان فردوسی تا چهار راه استانبول حضور دارند، می‌توان از ثبات بازار ارز آگاه شد، اما میزان تقاضا و سطح معاملات همچنان با افت روبه‌رو است. این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که در این ایام کسانی که قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود را داشته باشند دیگر روی ارز سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

روزدوشنبه قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار با قیمت 3100 تومان کار خود را آغاز کرد که کاهشی 15 تومانی نسبت به روزیک‌شنبه داشت. در ادامه بازار قیمت دلار دوباره کاهش پیدا کرد و در ساعات انتهایی بازار قیمت فروش این ارز روی تابلوی اکثر صرافی‌ها 3095 تومان ثبت شد. به این ترتیب قیمت دلار پس از کاهش‌های 5 تومانی ابتدای هفته گذشته‌اش و ثبات در نرخ 3125 تومان در انتهای آن هفته برای نخستین بار پس از تمدید مذاکرات به زیر 3125 تومان رسید. همچنین دلار در بین فعالان غیررسمی با قیمت 3100 تومان معامله می‌شد که اختلاف قیمتی 5 تومانی با نرخ فعالان رسمی بازار داشت. در روز سه شنبه دلار بعد از 6 روز کاهش با 13 تومان افزایش به 3111 تومان رسید. اما نکته قابل توجه در بازار ارزی این روزها در اواسط هفته در بازار شاهد فروش دلار بسیاری از توریست‌ها و عده‌یی از مردم بودیم. این موضوع از یک جهت باعث افزایش عرضه در بازار ارزی ایران شده بود و از طرفی دیگر باعث ارزش یافتن ریال شد. امری که در سال‌های قبل بسیار کم دیده شده بود بازار ایران را به سمت دلاری شدن سوق داده بود. بسیاری علت این امر را تورم بسیار بالا در سال‌های قبل می‌دانستند که به دلیل عدم تعدیل نرخ ارز با تورم، زمینه‌های یک شوک در آینده را در بازار ارز به وجود آورده بود.

در آخرین روز هفته نیز برای بار سوم در سال 93 دلار به زیر سطح حمایتی 3100 تومان رسید. دلار که در اوایل روز کار خود را با نرخ 3113 تومان آغاز کرد در ادامه روز روند کاهش به خود گرفت و با 12 تومان کاهش به 3098 تومان رسید و کار خود را پایان داد.

رفتار صعودی بانک مرکزی

اما مهم‌ترین رخداد در هفته سوم مرداد مربوط به رفتار بانک مرکزی در قبال نرخ دلار مرجع بود. در حالی که اواسط آن هفته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را با 52 ریال افزایش به 2646 تومان رسانده بود و فاصله نرخ رسمی دلار با نرخ مصوب آن در بودجه به 36 ریال کاهش یافته بود، روز 21 مرداد بانک مرکزی در آخرین تغییرات ارزی خود، نرخ ارز مرجع را با 4 تومان افزایش به 2650 تومان رساند و ارز مرجع توانست بعد از 145 روز از شروع سال 93 به نرخ مصوب بودجه دولت برسد. اما این موضوع همچنان ادامه پیدا کرد تا به‌رغم صحبت بسیاری از مسوولان در 27 مرداد نرخ این ارز از سد 2650تومان مصوب دولت بگذرد و با چهار روز روند افزایشی در آخرین روز این ماه به 2656 تومان برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر