بررسی عملکرد 6ماهه اول دولت در بازار ارز

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۲


با پایان آخرین روز فصل تابستان فعالیت 6ماهه اول دولت در سال93 نیز به پایان رسید، فعالیتی که شاید بتوان به‌جرات جزو دوران طلایی و پربار بانک مرکزی درنظر گرفت.

بانک مرکزی در عملکردی دقیق و با قصد رسیدن به یک نظام ارزی مناسب و با بنیان قوی روزها را آغاز کرد و توانست تا حد زیادی آرامش را به جو حاکم بر بازار برگرداند، جوی که تمام تلاشش را جهت به‌آرامش‌رساندن بازار ارز به‌کار گرفته است، تا بتواند رفته‌رفته التهاب را از این بازار بزداید و بازار سالمی را ایجاد کند.

نگاهی به روند طی‌شده در بازار ارز این نتیجه‌گیری را به‌دست می‌آورد که دلار مرجع و دلار آزاد تقریبا در پایان هر روز کاری با یک میزان ثابتی دادوستد شده‌اند و این نتیجه مدیریت بانک مرکزی روی نرخ ارز و سیاست‌های کلی دولت در جهت مدیریت ارزی شناور است.

روندی که دولت در این بازه زمانی طی کرده روند مثبت و قابل‌توجهی است و این اطمینان وجود دارد که باتوجه به مذاکرات هسته‌یی پیش‌رو اگر توافق بین طرفین حاصل شود بازار ارز به مراحل بهتری نیز وارد خواهد شد.

البته در مورد تک‌نرخی‌شدن ارز راه بسیار طولانی پیش‌رو داریم که مستلزم طی زمان است. بازار ارزی که در آن قرار داریم بازاری ‌است که روی آن مدیریت و کار شده است.

آنهایی که می‌گویند دولت مدیریت مناسب نداشته است بهتر است از دایره انصاف به مساله نگاه کنند و شوک‌های ارزی سال89 را به یاد آورند و آنگاه پاسخ خیلی از سوال‌های خود را خواهند یافت.

پیش‌بینی که در مورد 6ماهه دوم سال در مورد روند بازار ارز کشور وجود دارد مثبت است چراکه دولت نشان داده است که هر روز بهتر از روز قبل عمل کرده و تمامی عزم خود را جزم کرده تا به مدیریت ارزی شناور برسد و با نگاه مثبت نسبت به مذاکرات هسته‌یی مدیریت نرخ ارز کشور به مراحل مثبت‌تر و قابل‌قبول‌تری خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر