دلار در خانه جدید ارزشی

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۶

هفته گذشته برای دلار روزهای پرماجرایی بود، قیمت دلار درهفته‌ پیش شرایط دو هفته قبل خود را ادامه داد و با روند افزایشی روزها را به پایان رساند. افزایش نرخ 19‌تومانی از اول هفته تا پایان آن نشانگر صعودی است که عوامل بسیاری را در خود گنجانده است. روز شنبه با خبر دور جدید مذاکرات هسته‌یی ایران و امریکا و تاثیر این خبر روی قیمت این ارز مهم آغاز شد، تا دلار هفته را با قیمت 3170‌تومان در بازار آزاد آغاز کند. پس از آن در روز یک‌شنبه بازار دلار با عکس‌العمل کاهشی نسبت به سخنان مقامات عالی وزارت امور خارجه وارد عمل شد؛ سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشور و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی پس از دو روز رایزنی با هیات امریکایی در شهر ژنو، نتیجه مذاکرات را در جمع خبرنگاران به‌صورت خلاصه و مفید در دو کلمه خوب و مفید ارایه کرد، تا بازار ارز تحت‌تاثیر سخنان این مقام بلندپایه روند نزولی را در پیش گیرد و دوباره بازگشت رو‌به‌عقب نرخ برابری دلار در برابر ریال را برگزیند.

دلار که در بالاترین نرخ در هفته گذشته تا 3185‌تومان معامله شده بود در روز یک‌شنبه با نرخ 3156 و 17‌تومان کاهش به کار خود ادامه داد، باتوجه به سیاست‌های بانک مرکزی و تلاش برای کم‌کردن فاصله بین نرخ ارز مرجع و ارز آزاد کاهش 17‌تومانی نرخ در یک روز برای بانک مرکزی روند مثبتی محسوب می‌شود، بنابر نظر کارشناسان علاوه بر تاثیر مذاکرات که در روز گذشته مطرح شده بود، ورود بانک مرکزی به بازار و کنترل بازار ارز کشور نیز در این کاهش قیمت تاثیرگذار بوده است

دلار روز دوشنبه را با همان نرخ 3158‌تومان آغاز کرد اما نرخ این ارز مهم در این محدوده ثابت نماند و تا نرخ 3165‌تومان افزایش داشت تا کاهش قیمت روز گذشته را جبران کند. اکثر کارشناسان این ناپایداری نرخ را جو روانی خبرهای روز گذشته نمی‌دانند. بلکه این ناپایداری متاثر از عوامل دیگری مانند افزایش تقاضا، کاهش صادرات میعانات گازی و کاهش عرضه ارز نیز است. در ادامه و در روز سه‌شنبه، دلارفروشان درحالی فعالیت خود را آغاز کردند که این ارز با ادامه روند افزایشی خود با قیمت 3173‌تومان در آغاز روزمعامله شد. عده‌یی از تحلیلگران بازار عدم نظارت و مدیریت بانک مرکزی را عامل افزایش نرخ ارز در بازار می‌دانند. اما در این رابطه یکی از صرافان بازار در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: «بانک مرکزی این روزها مدیریت مناسبی بر بازار دارد، و اگر این نظارت صورت نمی‌گرفت مطمئنا نرخ ارز بیش از اینها افزایش پیدا می‌کرد. وی افزود اینکه گفته می‌شود نباید نرخ ارز در بازار بالا برود نظر درستی نیست. تفاوت نرخ تورم باید یک‌جایی خودش را نشان دهد. روز چهارشنبه دلار صبح کاری را با نرخ 3180تومان آغاز کرد، این درحالی بود که کارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرده بودند: بازار کشور این روزها روند صعودی دارد و احتمالا این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. حساسیت بازار نسبت به خبرهای مذاکرات ایران و امریکا بسیار شدید شده و تاثیرش را بلافاصله بر بازار ارز نشان می‌دهد. صبح روز گذشته عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی درباره نگارش متن توافق گفت: مذاکرات در نیویورک به نتیجه نمی‌رسد. این خبر که در میان صرافان و واسطه‌ها در بازار با تعبیر نگرش منفی همراه بود، باعث شد بازار با صعود هیجانی همراه باشد. صعودی که تا اوایل روز بیشتر ادامه نداشت و به‌یکباره ورق در بازار برگشت و 15‌تومان افزایش در مدت‌زمان دو ساعت احتمال‌های زیادی را برای بازار ارز به‌وجود آورد. یکی از صرافان با اشاره به تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار، گفت: «تصور این افزایش قیمت در ذهن بانک مرکزی هم نبود اما روز گذشته پس از شوک واردشده به بازار بر اثر افزایش نرخ ارز، بانک مرکزی برای ایجاد تعادل، به بازار دلار تزریق کرد.

در آخرین روز دلار روند افزایشی خود را رها نکرد و با افزایش 13‌تومانی از ابتدای ساعت کاری تا پایان روز از نرخ 3176 به نرخ 3189 رسید تا در این روز افزاش نرخ 13‌تومانی داشته باشد، بسیاری از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که نوسانات موجود در بازار متاثر از اخبار هیجانی و همچنین میزان تقاضای بازار برای دور دوم سفرهای تابستانی است.

اما پیش‌بینی در رابطه بازار این هفته دلار بسیار سخت است. هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌یی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که قرار است از روز 27شهریور در امریکا آغاز شود مژده خبر‌های جدیدی را می‌دهد که می‌تواند روند بازار را به کلی تغییر دهد.

همچنین عراقچی، معاون وزیر خارجه با بیان اینکه تصویر نادرست از ایران در اثر مذاکرات و دیپلماسی یک‌سال گذشته شکسته، گفت: اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.

اما عده‌یی از تحلیلگران بازار افزایش نرخ دلار در این هفته را جزء لاینفک حرکت بازار می‌دانند و معتقدند کاهش قیمت نفت تاثیر بسزایی در بازار دارد. یکی از این کارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: باتوجه به اینکه قیمت نفت جهانی این روز‌ها به کمتر 100دلار در هر بشکه رسیده و مبنای قیمتی در بودجه سال93 برای هر بشکه 100دلار در نظر گرفته شده بود ممکن است دولت طی برنامه‌یی کمبود بودجه خود را با افزایش ارزش دلار در بازار نشان دهد و دلار بتواند سطح 3200‌تومان را در بازار رد کند. به‌طور‌کلی حرکت افزایشی این روز‌های دلار حرکتی غیرمنتظره بود که این شرایط و اتفاقات روزهای آتی است که روند آن را معلوم می‌کند.

در این میان سکه نیز زیر سایه قیمت بازار طلای جهانی افت قیمت محسوسی را تجربه کرد. سکه تمام با 4هزارو500تومان کاهش قیمت، نسبت به هفته گذشته با قیمت 940‌هزارو500‌تومان به کار خود پایان داد، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به‌ترتیب با کاهش قیمت دو‌هزارو500‌تومان و سه‌هزارو500‌تومانی هرکدام به‌ترتیب با قیمت‌های 472‌هزارو500‌هزار و 263‌هزارو500‌تومان در بازار معامله شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر