روزهای سیاه فلز زرد

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۵

کاهش ارزش یورو در برابر دلار از دو هفته گذشته به‌خصوص پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا برای کاهش مجدد نرخ بهره تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته است و به‌نظر می‌رسد طی روز‌های آینده نیز این عامل تاثیر بسزایی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت با افت 2.3درصدی روبه رو شد و به کمتر از 1240دلار رسید. اما مهم‌ترین تحول هفتگی بازار طلا در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد که طی آن قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.7درصد کاهش به 1232دلار و 33 سنت رسید که پایین‌ترین رقم از 23 ژانویه یعنی در حدود هفت ماه پیش به حساب می‌رود. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در امریکا و نگرانی از افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است.

در این هفته شاخص ارزش دلار به‌بالاترین حد خود در 14ماه گذشته رسید و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. کاهش تنش‌های سیاسی بین‌المللی به‌خصوص در اوکراین و برقراری آتش‌بس در شرق این کشور نیز تقاضای فیزیکی برای طلا را کاهش داده است. اما عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در بازار طلا باعث سقوط شدید این فلز زرد شده است، به گزارش بلومبرگ، چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های طلای جهان، در طی هفته‌های گذشته بازار طلا را به‌عنوان یک بازار امن نمی‌شناسد و از این رو سرمایه‌گذاران بزرگ آن کشور به‌سوی بازارهای سهام روی آورده‌اند، از طرف دیگر در ماه آگوست صادرات چین 9.2درصد افزایش داشته است که از حد انتظار بسیاری از کارشناسان بالاتر بوده است. خبرها حول بحران اوکراین این روزها بیش از پیش داغ شده است، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ غول‌های نفتی، بخش دفاعی و بانک‌های این کشور را هدف قرار داده است. اتحادیه اروپا هدف از این تحریم‌ها را تضعیف روسیه دربرابرحمایت از جدایی‌طلبان اوکراین می‌داند.

از سوی دیگر شورش‌های گروه تروریستی داعش در خاورمیانه یکی از عوامل نگرانی بریتانیا و امریکا در روزهای گذشته بوده است که بازار طلا و نفت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان نفت هم همراه طلا کاهش قیمت زیادی را تجربه کرد و به‌پایین‌ترین ارزش در چهارده ماه گذشته رسیده است. همچنین تحلیل پایگاه اینترنتی اف ایکس امپایر، حاکی از آن است که با شکسته شدن سطح حمایتی 1240 دلاری احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن قیمت هر اونس از این فلز زرد به 1200 دلار بیشتر شده است. اما توصیه تحلیلگران اقتصادی به‌سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که تا پیش از رسیدن قیمت طلا به 1200 دلار ذخایر طلای خود را بفروشند. کارشناسان بازار طلا بر این باورند که در صورت ادامه روند صعودی ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی و کاهش تنش‌های سیاسی بین‌المللی قیمت طلا در روزهای آینده با افت بیشتری روبه رو خواهد شد. در حالی که نشست آتی فدرال رزرو امریکا قرار است روزهای 16 و 17 سپتامبر (25- 26 شهریور) برگزار شود گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره بیشتر شده و این مساله موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است.

به‌نظر می‌رسد تا برگزاری نشست فدرال رزرو و روشن شدن سیاست‌های پولی امریکا فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد شد تا طلا بتواند در سطح 1200دلار قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر