موزه سکه برای مدتی نامعلوم تعطیل شد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۶۸


به گزارش ایسنا، موزه سکه یا همان موزه بانک سپه که در محدوده میدان مشق در حاشیه میدان توپخانه دایر بود بدون اعلان عمومی و بدون اطلاع قبلی تعطیل شد. این روزها پشت شیشه در ورودی موزه سکه در ساختمان مرکزی بانک سپه، روی یک کاغذ کوچک نوشته شده که این موزه از تاریخ 15شهریورتا اطلاع ثانوی تعطیل است. این موزه درگذشته نیز در مقاطع مختلفی از پذیرش بازدیدکنندگان سرباز می‌زد. برای نمونه، درحالی که ساعت کار موزه از ساعت 9 تا 15 اعلام شده بود، گاهی ساعت کاری آن براساس برخی تصمیم‌های اداری کاهش می‌یافت. مراجعه خبرنگار ایسنا به محل موزه، حاوی این اطلاع از سوی برخی پرسنل حاضر درمحل بود که علت تعطیلی موزه سکه، عملیات ساختمانی و وعده گسترش آن عنوان شده است. اما به‌گفته یکی از این کارکنان، موزه سکه دست‌کم تا یک سال دیگر بازگشایی نخواهد شد.

درحال حاضر، موزه ملک که در فاصله کمتر از 200 متری از این موزه قراردارد و زیرنظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود با وجود جاری بودن عملیات ساختمانی به‌طور معمول پذیرای علاقه‌مندان است.

ضمن اینکه مشاهدات خبرنگار ایسنا گویای آن است که برخی عملیات تخریب درمحل موزه سکه درحالی آغاز شده که ویترین‌ها همچنان حاوی سکه‌های تاریخی است. درپایگاه اینترنتی این موزه که همچنان خبر تعطیلی موزه بر آن درج نشده و برعکس از مخاطبان خود دعوت می‌کند تا برای بازدید از این موزه به محل آن مراجعه کنند، آمده است: «موزه سکه بانک‌ سپه، یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های سکه در سطح خاورمیانه است که در سال 1342 برای حفظ میراث فرهنگی کشور توسط تیمسار آق اولی، مدیرعامل وقت بانک سپه، تاسیس شد و با همکاری خانم ملک‌زاده بیانی، کارشناس سکه با مطالعات دقیق علمی طی سنوات تنظیم و گردآوری شد».مجموعه نفیس این موزه ادوار مختلف تاریخ ایران از قدیم‌ترین ایام (از زمان «لیدی‌«ها) تا به امروز را دربر می‌گیرد. وجود مسکوکات، خود گویای واقعیت‌های بی‌شماری از ازمنه گذشته است که نه تنها وقایع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی همچنین خط، ظرافت هنری، نمایش طرح لباس، تزیینات سلاطین و مراسم مذهبی را به نمایش می‌گذارد بلکه خود به بیان آن نیز می‌پردازد. مجموعه موزه سکه بانک ‌سپه به لحاظ دربرگیری سکه‌های نادر و شاخص در زمره جامع‌ترین موزه‌هاست و به لطف خداوند توانسته درخدمت به پژوهشگران و محققان و دانشجویان، گام‌های بلندی بردارد و سالانه میزبان بسیاری از گروه‌های دانش‌آموزی، جهانگردان خارجی و خانواده‌های علاقه‌مند به تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی باشد». بخش میراث فرهنگی ایسنا پذیرای توضیح احتمالی مسوولان موزه و بانک سپه در این زمینه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر