رکورد‌شکنی دلار دوام نیاورد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۶۶

دلار که این روزها جاده صعود را رها نمی‌کند، روز گذشته به بیشترین روند افزایشی در دو هفته اخیر رسید و به نرخ 3189تومان نایل شد. این بالاترین نرخ از اول تابستان در بازار ارز ایران به شمار می‌رود اما این افزایش نرخ تا ظهر روز یکشنبه بیشتر دوام نیاورد و بازار روند منفی به خود گرفت.


صرافان در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشته‌اند، بازار ارز کشور این روزها راه صعود را می‌پیماید و خیال رسیدن به ثبات ماه‌های گذشته را ندارد. حساسیت بازار نسبت به خبرهای دریافتی از مذاکرات ایران و امریکا بسیار شدید شده و تاثیرش را بلافاصله بر بازار نشان می‌دهد.

صبح روز گذشته بود که عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی درباره نگارش متن توافق گفت: مذاکرات در نیویورک به نتیجه نمی‌رسد.

از سوی دیگر عباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح روند مذاکرات هسته‌یی افزود: این فرآیند دو قسمت دارد یکی نگارش متن توافقنامه که بیشتر کار شکلی است و زمانی انجام می‌شود که درخصوص همه موضوعات مهم توافقات سیاسی صورت گرفته باشد. وی افزود: در دورانی که در وین مذاکره کردیم در آن 18روز در خصوص نگارش شکلی متن، خوب جلو رفتیم و در آن موقع نیز گفتیم که حدود 60 تا 70‌درصد متن آماده و حدود 30درصد آن یا به صورت نقطه چین است یا در داخل پرانتز است تا زمانی که درباره آنها تصمیم‌گیری شود. این خبرها در بین صرافان و واسطه‌ها در بازار با تعبیر نگرش منفی همراه بود و باعث شد بازار با صعود هیجانی همراه باشد اما این صعود تا اوایل روز بیشتر ادامه نداشت و به یک باره ورق در بازار برگشت و 15تومان کاهش در مدت زمان دو ساعت احتمال‌های زیادی را برای بازار به وجود آورد. یکی از صرافان خبر از تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار داد و گفت: «تصور این افزایش قیمت در ذهن بانک مرکزی هم نبود، اما روز گذشته بازار به یک باره با دیدن نرخ ارز جا خورد و شروع به وارد کردن دلار در بازار کردند.»

اما از سویی دیگر صبح دیروز این وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که با اطمینان به مردم خبر از آرامش در بازار ارزی کشور داد، علی طیب‌نیا در حاشیه مراسم تبیین سند راهبردی وزارت اقتصاد با حضور در جمع خبرنگاران درباره علت نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر، اظهار داشت: نوسان دربازار ارز طبیعی، عادی و روزمره است.

وی با بیان اینکه نوسان در بازار ارز در برخی مواقع منشا خارجی داشته یا ناشی از نوسانات گذراست، به مردم اطمینان داد که مانند یک‌سال گذشته تغییر و تحول جدی در بازار ارز نخواهیم داشت. کارگزاران بازار این سخنان طیب‌نیا را آب روی آتش دانستند و بیان کردند اظهارات وی آرامش را به بازار پراسترس این روز برگرداند و باعث کاهش نرخ شد. بسیاری از سودجویانی که در بازار احتمال افزایش نرخ در بازار را می‌دادند امروز متوجه شدند که دولت و بانک مرکزی نظارت دقیق روی بازار دارند.

سیاست‌های ارزی کشور در ماه‌های گذشته نسبت به سال گذشته بسیار تغییر کرده است. زمزمه‌های تک‌نرخی شدن ارز و کاهش شکاف ارزی از هر طرف و بسیاری از مقامات بلند پایه اقتصادی کشور به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد اگر این روز‌ها بانک مرکزی وارد میدان عمل نمی‌شد سطح نرخ ارز از مرز 3200 هم می‌گذشت و این عملکرد مثبت این بانک است که بازار را تا حد زیادی کنترل کرده است. اما با کاهش دلار در اواسط روز و روند نزولی طلای جهانی، سکه نیز امروز زیر سایه دلار و طلای جهانی با کاهش روبه‌رو بود.

سکه طرح جدید با دوهزار تومان کاهش به 941هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز در حدود 2500تومان کاهش قیمت داشت و به 472هزار تومان رسید.


طلا به سطح سه‌ماه گذشته سقوط کرد

در همین حال، طلا درحالی به کمترین قیمت خود در سه ماه گذشته رسیده که عوامل مهمی بازار آن را تحت تاثیر قرارداده است. قیمت طلا بعد از شروع روند کاهشی شدید خود که بار دیگر از شب دوشنبه آغاز شده بود، روز سه‌شنبه به کمترین قیمت در سه‌ماهه گذشته رسید و درحدود 1253‌دلار معامله شد. به گزارش «تعادل» به نقل از کیتکو نیوز، بعد از اینکه در هفته‌گذشته دلار در بازارهای بین‌المللی به بالاترین ارزش خود در 14ماهه اخیر رسیده بود، این رویداد توانست تا حد زیادی اقتصاد طلای جهان را تحت فشار قرار دهد و به میزان زیادی از ارزش آن بکاهد. دلار در جهان تحت تاثیر به تعویق افتادن تغییر در نرخ بهره در اروپا تمامی ارز‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد. همچنین از طرف دیگر در روز‌های گذشته در بازار‌های اروپایی موضوع جدایی اسکاتلند از بریتانیا باعث شد که پوند به پایین‌ترین سطح خود در10ماه اخیر برسد. البته این درحالی است که سهام و اوراق قرضه در اروپا جریان ترقی خود را حفظ کردند. آن چیزی که موجب نگرانی جدی بازار شده نظرسنجی روز جمعه بود که برای نخستین‌بار در آن طرفداران استقلال از مخالفان آن پیشی گرفتند، به این ترتیب برابری هر پوند در برابر دلار به 1.6169 رسید. اما عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در بازار طلا باعث سقوط شدید این فلز زرد شده ، به گزارش بلومبرگ، چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های طلای جهان، طی هفته‌های گذشته بازار طلا را به عنوان یک بازار امن نمی‌شناسد و از این رو سرمایه‌گذاران بزرگ آن کشور به سوی بازارهای سهام روی آورده‌اند، از طرف دیگر در ماه آگوست صادرات چین 9.2درصد افزایش داشته که از حد انتظار بسیاری از کارشناسان بالاتر بوده است. خبرها حول بحران اوکراین این روزها بیش از پیش داغ شده ، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ غول‌های نفتی، بخش دفاعی و بانک‌های این کشور را هدف قرار داده است. اتحادیه اروپا هدف از این تحریم‌ها را تضعیف روسیه در برابرحمایت ازجدایی طلبان اوکراین می‌داند.

از سوی دیگر شورش‌های گروه تروریستی داعش در خاورمیانه یکی از عوامل نگرانی بریتانیا و امریکا در روزهای گذشته بوده که بازار طلا و نفت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان نفت هم همراه طلا کاهش قیمت زیادی را تجربه کرد و به پایین‌ترین ارزش در 14ماه گذشته رسیده است.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند روند نزولی دوماهه طلا ادامه پیدا نمی‌کند و طلا در حرکت صعودی بعدی برای شکستن سطح قیمتی 1300دلار قدم برمی‌دارد. بر اساس این گزارش نشست آتی فدرال رزرو امریکا قرار است روزهای 16 و 17سپتامبر برگزار شود. افزایش شاخص سهام بورس وال‌استریت امریکا نیز تاثیر زیادی بر کاهش چشمگیر قیمت طلا داشته است. جوناتان بارات تحلیلگر‌ارشد موسسه سرمایه‌گذاری آیرس آلیانس نیز تاکید کرد: سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند در بازار طلا سرمایه‌گذاری نکرده و در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. روند نزولی قیمت طلا سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به‌شدت نگران کرده است. میزان مبادلات طلا در بازارهای جهانی با کاهش نسبی همراه شده است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس‌پی‌دی‌آر نیز هفته گذشته با کاهش 1.2درصدی روبه‌رو شد و به کمتر از 785 تن رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر