ویژه

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۰۲:۰۱:۳۸
کد خبر: ۱۹۵۳۱۸

نحوه کار سامانه‌های هشدار سریع در زمان وقوع بلایای طبیعی

در دنیا و عموما کشورهای توسعه یافته، سیستم‌های پیشرفته بسیاری در زمینه‌های پایش و هشدار شرایط اضطرار طراحی و توسعه داده شده که برخی از آنها نظیر Meteoalarm با توجه به دیتاهای موجود، منطبق بر الگوی پیش‌بینی است و در پهنه اروپا به پیش‌بینی و تحلیل جریان‌های آب‌وهوایی بد می‌پردازد. تمام اطلاعات مهم آب و هوایی را از سامانه رسمی ملی هواشناسی عمومی کشورهای اروپایی جمع‌آوری می‌کند، تا به تفسیری منسجم و تا حد امکان دقیق برسد و مردم را نسبت به وقوع احتمالی باران‌های شدید، سیل، رعد و برق، آتش‌سوزی جنگل‌ها، بهمن، سرمای شدید، بادهای شدید، أمواج گرمایی و... آگاه کند. این قبیل سرویس‌ها تقریبا با توجه به متدهای سازمان‌های هواشناسی، در بخش‌های مختلف دنیا شناخته شده و کاربردی هستند اما کشورهای پیشرفته با علم بر اینکه پیش‌بینی دقیق بحران‌ها و بلایای طبیعی امکانپذیر نیست، به توسعه سامانه‌های هشدار «در زمان وقوع» نیز ورود کرده‌اند. به عنوان مثال در اروپا استاندارد 

(EU-Alert (TS 102 900 V1. 3.1 توسط «موسسه استانداردهای مخابرات اروپا» تعریف شده که به منزله «سرویس هشدار عمومی» اروپا است و از «پخش سلولی» به عنوان وسیله‌ای برای ارسال پیام‌های هشدار عمومی به عموم استفاده می‌کند. انجمن اپراتورهای تلفن همراه یونان (EEKT) نیز که سازمانی غیرانتفاعی است، در این راستا با همکاری سه اپراتور تلفن همراه این کشور اقدامات مستقلانه‌ای را با هدف انتفاع عمومی، انجام داده است؛ اکنون نیز به دنبال ابزارها و راه‌حل‌های هشدار عمومی موثر، مدرن و آینده‌نگر است. فارغ از این بعد جغرافیایی، استرالیا نیز که همواره به دنبال توسعه و بهسازی نسل‌های جدید سیستم‌های هشدار ملی بوده اکنون در حال استفاده از ظرفیت Everbridge است که بنا بر اطلاعات موجود در بلاگ آن، محافظت از 34 میلیون ساکن و بازدیدکننده سالانه این قاره را برعهده دارد و هشدارهای ضروری را در سطح ملی جمعیتی ارسال می‌کند.

بازدید معاون وزیر علوم

 از غرفه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در  نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی رییس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری و معاون وزیر علوم ضمن ابراز خرسندی از رویه فعالیت‌های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در تعامل با دانشگاه‌ها، از غرفه این مرکز در نمایشگاه «تستا» بازدید کرد. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، در جریان برگزاری نمایشگاه‌های «دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار»، «ایران ساخت» و «تستا» به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم با حضور در سالن 7 نمایشگاه بین‌المللی تهران از غرفه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و پروژه‌های اولویت‌دار این مرکز قرار گرفت. طی این بازدید، مسوولان مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور که در غرفه حضور داشتند، با بیان اینکه مرکز به منظور تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری‌های نوین و بومی مورد نیاز گروه همراه اول شکل گرفته است، عنوان کردند که «شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای فناورانه»، «بومی‌سازی تجهیزات و سامانه ها»، « توسعه پلتفرم‌های سرویس‌های دیجیتال و هوشمندسازی آینده»، «پژوهش و اکتساب (جذب) فناوری‌های نوظهور و لبه تکنولوژی مخابراتی و فناوری اطلاعات، اجرای پایلوت و تست و ارزیابی فناوری ها»، «راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع» و «رصد اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات» از جمله اهداف و ماموریت‌های ماست. شرح اقدامات پروژه محور در زمینه‌های «نسل پنجم ارتباطی»، «اینترنت اشیاء» و «هوش مصنوعی» از جمله مواردی بود که در این بازدید ارایه شد و از استراتژی جامع حمایت نخبگانی و به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در راستای جلوگیری از هدررفت منابع گفته شد. با توجه به اینکه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نمایشگاه تستا یا همان «تقاضای ساخت و تولید ایرانی» حضور یافته است، لیستی از نیازمندی‌های فناورانه خود را با تمرکز بر دو حوزه تخصصی «شبکه‌های نوین» و «راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی» به نمایشگاه برده است. 

 

ارسال نظر