بازگشت بیت‌کوین به بالای ۱۶ هزار دلار

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۱:۵۳:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۶۸۷
بازگشت بیت‌کوین به بالای ۱۶ هزار دلار

قیمت بیت‌کوین روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) به زیر 000/16 دلار کاهش یافته و در ادامه تا 480/15 دلار سقوط کرد، اما بیت‌کوین پس از ثبت پایین‌ترین قیمت خود در دو سال اخیر، هم‌زمان با بازگشایی وال‌استریت در ۲۲ نوامبر (۱ آذر) دوباره به بالای 000/16 دلار بازگشت. با این حال، شکل‌گیری یک حمایت جدید در محدوده 000/12 دلاری، بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران فروش نهنگ‌ها کرده است. پایان هفته گذشته بدون رویداد مهمی برای بیت‌کوین تمام شد؛ اگرچه چندبار تلاش کرد از مقاومت 000/17 دلاری عبور کند، در نهایت بی‌فایده بود. با این حال، از روز دوشنبه، زمانی که قیمت بیت‌کوین به زیر 000/16 دلار کاهش یافت، چشم‌انداز آینده شروع به تغییر کرد. با گذشت روز، قیمت بیت‌کوین حتی بیشتر هم کاهش یافت و به 500/15 هم رسید تا این عدد به پایین‌ترین قیمت آن در ۲ سال گذشته تبدیل شود. آخرین شیرجه قیمت بیت‌کوین، در کنار لیکوئید کردن میلیون‌های دلار موقعیت معاملاتی، نهنگ‌های بسیاری را به‌سمت محدوده زیان تحقق‌نیافته سوق داد. در این میان، شایعات پیرامون شرکت‌های تابعه دیجیتال کارنسی گروپ از جمله گری‌اسکیل که اکنون در مرکز شایعات مربوط به پیامدهای ورشکستگی صرافی FTX قرار دارد، نظرات تحلیلگران را تحت تأثیر قرار داده است. طبق داده‌های پلتفرم متریال ایندیکیتورز دیوار خرید 000/12 دلاری در نهایت می‌تواند تنها چیزی باشد که از بازار در صورت فروش بیشتر سرمایه‌گذاران در دوره تعطیلات شکرگزاری (۳ تا ۶ آذر) محافظت می‌کند. متریال ایندیکیتورز در توییتر خود در این باره گفته است: «بیش از ۳۰۰میلیون دلار بیت‌کوین جایی بین 000/12 دلار و قیمت‌های فعلی خریداری شد‌اند. این دیوار خرید جدید ۷۰میلیون دلاری می‌تواند محافظی برای تعطیلات پیش‌رو باشد؛ یک فروش احتمالی که می‌تواند تحت‌تأثیر گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت گری‌اسکیل یا چیز دیگری اتفاق بیفتد. صرف‌نظر از اینها، همیشه مراقب دیوارهای خرید بزرگ جدید هستیم.» مارتون، تحلیلگر فعال در کریپتو کوانت نیز یک هیت‌مپ از دفتر سفارشات بایننس منتشر کرده است که سطوح مختلف خرید و فروش فعال را نشان می‌دهد. در همین حال، اهداف نزولی برای قیمت بیت‌کوین با شروع هفته عمدتاً روی 000/14 دلار یا کمتر متمرکز شده است.

   سرمایه‌گذاران فشار را احساس می‌کنند

پلتفرم تحلیل آن‌چین گلس‌نود در آخرین شماره از خبرنامه هفتگی خود به این موضوع اشاره کرده است که نرخ خرج‌کردن مقادیر قابل‌توجه بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت افزایش یافته است. گلس‌نود گفته است: «عرضه در اختیار سرمایه‌گذاران بلندمدت پس از فروپاشی FTX، برابر با 560/84 واحد بیت‌کوین کاهش یافته که همچنان یکی از قابل‌توجه‌ترین کاهش‌ها در سال گذشته است و این کاهش عرضه همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، یعنی نهنگ‌ها، در این مدت دارایی خود را در بازار توزیع می‌کردند؛ این اتفاق علی‌رغم این رخ داده است که داده‌های قبلی نشان می‌داد که آدرس‌های خاصی قبلاً خرید را در کف قیمت آغاز کرده‌اند. گلس‌نود افزود: «دسته نهنگ‌ها در حال حاضر در حالت توزیع (فروش) خالص قرار دارد و بین 000/5  تا 000/7 بیت‌کوین مازاد را به صرافی‌ها ارسال می‌کنند. در همین حال، برداشت بیت‌کوین از صرافی‌ها در تمامی گروه‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. تأثیر بحران سقوط FTX همچنان ادامه دارد و باید دید که متزلزل‌شدن اعتماد سرمایه‌گذاران چقدر گسترده بوده است.»

   سرمایه‌گذاران بزرگ سازمانی مشغول  خرید در زمستان ارزهای دیجیتال هستند

از طرفی نتایج یک نظرسنجی از سرمایه‌گذاران سازمانی نشان می‌دهد میزان تخصیص سرمایه به ارزهای دیجیتال میان این موسسات در طول یک سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که بازار در این مدت درگیر یک زمستان طولانی بوده است. این نظرسنجی که با حمایت کوین بیس، بزرگ‌ترین صرافی امریکا انجام شده است، از ۲۱ سپتامبر تا ۲۷ اکتبر (۳۰ شهریور تا ۵ آبان) تهیه و روز گذشته منتشر شده است. نتایج نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد ۶۲درصد از سرمایه‌گذاران سازمانی میزان تخصیص سرمایه خود به ارزهای دیجیتال را طی ۱۲ ماه گذشته بیشتر کرده‌اند. در مقابل، تنها ۱۲درصد از این مجموعه‌ها اقدام به کاهش سرمایه‌گذاری خود روی ارزهای دیجیتال کرده‌اند؛ این یعنی احتمالاً عمده سرمایه‌گذاران بزرگ این بخش با وجود سقوط قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، همچنان نسبت به آینده دارایی‌های دیجیتال خوش‌بین هستند. بیش از نیمی از این سرمایه‌گذاران اخیراً یا مشغول خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال بوده‌اند یا برای اتخاذ این رویکرد برنامه‌ریزی می‌کنند. این گروه معتقدند قیمت ارزهای دیجیتال طی ۱۲ ماه آینده تقریباً ثابت خواهد ماند و بازار نوسان‌های بزرگی را تجربه نخواهد کرد. علاوه بر این، ۵۸درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، گفته‌اند انتظار دارند تا ۳ سال آینده هم سهم ارزهای دیجیتال از سبد سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند. حدود ۵۰درصد از پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند با این پیش‌بینی که قیمت ارزهای دیجیتال در بلندمدت افزایش می‌یابد کاملاً موافق هستند. روشن نبود وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، از اصلی‌ترین دلایل تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار است. ۶۴درصد از کسانی هم که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال طی ۱۲ ماه آینده را دارند، به همین نگرانی اشاره کرده‌اند. نظرسنجی مورد حمایت صرافی کوین بیس با پرسش از ۱۴۰ سرمایه‌گذار سازمانی انجام شده است که ارزش سرمایه تحت‌مدیریت آنها مجموعاً به ۲.۶تریلیون دلار می‌رسد. موسسه سرمایه‌گذاری فیدلیتی نیز ماه اکتبر (مهر) نظرسنجی مشابهی انجام داده بود. کریس کویپر، مدیر بخش تحقیقات فیدلیتی، درباره نتایج این نظرسنجی گفته بود: «آنها (سرمایه‌گذاران سازمانی) نسبت به این نوسانات قیمتی دیوانه‌وار بی‌تفاوت هستند؛ چراکه چشم‌انداز بسیار بلندمدتی را برای بازار متصور هستند. آنها به سال‌های آینده، پنج سال آینده، یک دهه آینده و دوران پس از آن نگاه می‌کنند.» شایان ذکر است که هر دو این نظرسنجی‌ها پیش از سقوط صرافی FTX انجام شده‌‌اند؛ اتفاقی که به گفته مو‌سسه کوین‌شیرز سبب شد میزان ورود سرمایه به محصولات شورت (در جهت کاهش قیمت) به بالاترین حد تاریخ خود برسد. ضمن اینکه ارزش دارایی‌های تحت مدیریت سرمایه‌گذاران سازمانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر برابر با ۲۲میلیارد دلار است که پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته محسوب می‌شود. جیزمز باترفیل، یکی از کارشناسان کوین شیرز نیز پیش‌تر گفته بود این استقبال از محصولات شورت نتیجه مستقیم ورشکستگی صرافی FTX است.

   احتمالا بیت‌کوین پس از چرخه  هاوینگ بعدی به ۱۴۹هزار دلار برسد

طبق گفته حساب توییتری وو بلاک چین، تحلیل‌گران شرکت مدیریت دارایی پنترا کپیتال عقیده دارند که پس از هاوینگ بعدی که قرار است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، بهای بیت‌کوین به ۱۴۹هزار دلار می‌رسد. پنترا کپیتال نظر خود را اینگونه بیان کرده است: «هاوینگ بعدی بیت‌کوین در ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتفاق می‌افتد. به‌طور متوسط، بازار ۱.۳ سال پس از هاوینگ به اوج خود می‌رسد. اگر تاریخ تکرار شود، پیش از هاوینگ بعدی بیت‌کوین به ۳۶هزار دلار و پس از آن به ۱۴۹هزار دلار خواهد رسید.» بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیلی سنتیمنت، آدرس کیف پول‌های بزرگ‌ترین نهنگ‌های اتریوم به سرعت در حال انباشت هستند. طبق این داده‌ها، ارزش کل موجودی کیف پول‌هایی که بین ۱۰.۹میلیون تا ۱.۰۹میلیارد دلار اتریوم دارند، تنها در روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) ۱.۰۳میلیارد دلار افزایش یافته است. به گفته سنتیمنت، این فعالیت در شبکه نشان‌دهنده پنجمین افزایش یک روزه دارایی بزرگ‌ترین گروه نهنگ‌های اتریوم در یک سال گذشته است.

 

ارسال نظر