آغاز استعلام الکترونیکی وضعیت طرح هادی اراضی روستایی توسط سامانه زمین

۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۰۱:۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۹۴۱۱۰

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات، پنجره واحد مدیریت زمین ارایه خدمت استعلام تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی را به صورت پایلوت در دو روستا در گیلان و اصفهان آغاز کرده و به بررسی وضعیت جانمایی زمین مطابق با طرح هادی روستا می‌پردازد. به گزارش ایسنا، اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری است که با نامگذاری امسال به نام «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» عینیت یافته است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است. بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است. ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین‌خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند. ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آنها گذاشته شده است که در این خصوص می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد. پیش از این جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- طی روزهای گذشته از تسهیل فرآیند صدور مجوزها در حوزه زمین خبر داده و گفته بود با برقراری ارتباط میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک می‌توانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواست‌های خود اقدام کنند. معاون دولت الکترونیکی اتصال سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به درگاه ملی مجوزهای کشور را یکی از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه خدمات زمین محور در کل کشور تا پایان سال جاری دانست و افزود: تا پیش از این متقاضیان دو خدمت «صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» و «صدور جواز تأسیس شهرک‌ یا نواحی صنعتی غیردولتی» ناگزیر به پیمودن فرآیندی زمان‌بر و طولانی بودند تا بلکه بتوانند از آخرین وضعیت درخواست مجوز خود باخبر شوند. اما با تعاملاتی که میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها صورت گرفت از ۳۰ مهرماه سال جاری در گام ابتدایی، اتصال لازم برای خدمات یاد شده برقرار شد و تلاش برای تسری پیداکردن این مهم به کلیه خدمات حوزه زمین ادامه خواهد داشت. اما به تازگی سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده پنجره واحد مدیریت زمین، ارایه خدمت «استعلام تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی» را آغاز کرده است؛ این خدمت که در حال حاضر به صورت پایلوت در دو روستای سراوان واقع در استان‌ گیلان و نرگان واقع در استان اصفهان آغاز به فعالیت کرده به بررسی وضعیت جانمایی زمین مطابق با طرح هادی روستا می‌پردازد و بر اثر آن متقاضیان می‌توانند نسبت به وضعیت داخل یا خارج طرح هادی بودن زمین خود، مطلع شوند. 

 

ارسال نظر