دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۲:۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۹۳۹۱۹

پلتفرم وزارت دفاع استرالیا قربانی حمله هکرهای باج‌گیر شد

هکرها با استفاده از یک باج‌افزار، پلتفرم ارتباطی مورد استفاده کارکنان نظامی و دفاعی استرالیا را هدف گرفتند. به گزارش ایسنا، مت تیستلویت، از مقامات وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد: سرویس فورس‌نت، یکی از فراهم‌کنندگان خدمات که با وزارت دفاع برای اداره یکی از وب سایت‌هایش قرارداد دارد، هدف حمله سایبری قرار گرفته اما تاکنون هیچ نشت اطلاعاتی روی نداده است. وی در مصاحبه با شبکه رادیویی ای‌بی‌سی استرالیا گفت: می‌خواهم تاکید کنم این یک حمله یا یک نشت اطلاعاتی در سیستم‌ها و نهادهای فناوری دفاعی نیست. در این مرحله، هیچ شواهدی از اینکه اطلاعاتی لو رفته است؛ اطلاعات واحد دفاعی که فورس نت نگهداری می‌کند، وجود ندارد. شبکه ای‌بی‌سی به نقل از منابع مطلع از تحقیقات، گزارش کرد: اما بعضی از اطلاعات خصوصی مانند تاریخ تولد و جزییات ثبت نام پرسنل نظامی ممکن است به سرقت رفته باشد. این مقام استرالیایی اعلام کرد دولت این حادثه را بسیار جدی می‌گیرد و به همه کارکنان نظامی اطلاع داده است تا کلمه عبور خود را تغییر دهند. نرم افزارهای باج گیر، اطلاعات قربانیان را رمزنگاری می‌کنند و هکرها معمولا در قبال دریافت باج به رمزارز که به صدها هزار یا میلیون‌ها دلار می‌رسد، کلید خارج کردن اطلاعات از رمز را به کاربران می‌دهند. بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان فناوری می‌گویند استرالیا در پی کمبود متخصصان ماهر امنیت سایبری و کمبود تجهیزات، به هدف حملات سایبری تبدیل شده است.

تراشه‌سازان کره جنوبی بد آوردند

فروش جهانی تراشه برای نخستین‌بار از اوایل سال ۲۰۲۰، کاهش پیدا کرد که یک بدبیاری برای اقتصاد کره جنوبی است. به گزارش ایسنا، انجمن صنعت نیمه‌رسانای مستقل در واشنگتن اعلام کرد فروش جهانی نیمه رساناها در سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافت. طبق آمار رسمی کره جنوبی، در همین ماه، تراشه‌سازان کره‌ای ۳.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کردند که در مقایسه با کاهش ۰.۱ درصدی در ماه اوت، منفی‌تر بود. نیمه رساناها، بزرگ‌ترین منبع درآمد اقتصاد کره جنوبی هستند که سه ماهه قبلی، با افت ارزش وون و افزایش کسری تجاری و ضعیف شدن تقاضای مصرفی برای صادرات فناوری این کشور، دچار کندی شد. تقاضا برای تراشه، معمولا دوره‌های رونق و رکود دارد و رکود اخیر، به نگرانی سیاست‌گذاران کره‌ای که تلاش می‌کنند آسیب اقتصادی را کمتر کنند، افزوده است. تسهیل و تشدید قرنطینه‌های کووید در چین، جنگ روسیه در اوکراین و تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، درآمد تولیدکنندگان تراشه کره‌ای نظیر سامسونگ الکترونیکس را تحت تاثیر قرار داد و باعث کاهش سود خالص این شرکت در سه ماهه سوم شد. سامسونگ در گزارش درآمدهای مالی خود اعلام کرد انتظار دارد تقاضا حداقل تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا کند. طبق آمار رسمی کره جنوبی، رشد موجودی تراشه بالا مانده و در سپتامبر به ۵۴.۷ درصد رسید. ارسال تراشه از کارخانه‌ها، نشانه‌های ثبات داشت و تنها ۰.۹ درصد در مقایسه با سپتامبر گذشته کاهش یافت.

تولید آیفون تحت تاثیر قوانین کنترل کووید در چین

ماه آینده تولیدآیفون در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های آن احتمالا تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. به گفته یک منبع آگاه دلیل این امر سختگیری‌های مربوط به کووید۱۹ در کارخانه‌ای در چین است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، فاکسکان یکی از مهم‌ترین پیمانکاران اپل برای تولید آیفون سعی دارد تولید در یکی دیگر از کارخانه‌های خود در شهر شنژن را افزایش دهد تا کاهش ایجاد شده را جبران کند. در حال حاضر کارخانه اصلی فاکسکان در چین در ژنگ ژو قرار دارد و ۲۰۰ هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند. این کارخانه به دلیل نارضایتی‌ها درباره اقدامات اجرایی برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ با اختلالاتی روبرو است و چند کارگر طی تعطیلات آخر هفته از آن فرار کرده‌اند. براساس قوانین چین در خصوص کووید ۱۹ مقامات محلی باید برای جلوگیری از شیوع بیماری به سرعت عمل کنند و یکی از این اقدامات قرنطینه کامل است. کارخانه‌هایی که در مناطق شیوع ویروس کرونا قرار دارند بیشتر اوقات به شرطی اجازه ادامه فعالیت دارند که یک سیستم حلقه بسته ایجاد کنند.در این سیستم کارگران در محل کارخانه کار و زندگی می‌کنند. البته کسب وکارها اشاره کرده‌اند چنین وضعیتی چالش‌های متعددی ایجاد می‌کند. این ناآرامی در حالی رخ می‌دهد که به‌طور معمول در این بازه زمانی تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی مشغول فعالیت هستند زیرا تعطیلات پایان سال میلادی در پیش است. البته فاکسکان اعلام کرد وضعیت تحت کنترل است و تولید در واحدهای دیگر را افزایش می‌دهد تا هرگونه اختلال ایجاد شده را جبران کند. در این میان ارزش سهام این شرکت ۱.۴ درصد در بورس کاهش یافت. این شرکت بزرگ‌ترین تولید‌کننده آیفون است و حدود ۷۰ درصد این موبایل‌ها را تولید می‌کند. در حقیقت ۴۵ درصد درآمد فاکسکان از تولید آیفون حاصل می‌شود. هرچند کارخانه فاکسکان در هند نیز آیفون می‌سازد، اما بخش اعظم تولید این شرکت به کارخانه ژنگ ژو تعلق دارد.

 

ارسال نظر