دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۱:۵۴:۲۰
کد خبر: ۱۹۳۵۵۰

جاسوسی پگاسوس از گوشی نماینده مجلس مکزیک

آگوستین باساوه آلانیس، نماینده مخالف دولت مکزیک در مجلس این کشور گفت تلفن همراه وی به جاسوس افزار پگاسوس آلوده شده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این چهارمین مورد مشکوک از نفوذ جاسوس افزار بحث برانگیز پگاسوس به گوشی‌های همراه سیاستمداران مکزیکی است که رییس‌جمهور این کشور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، قول داده بود مانع استفاده از آن شود. باساوه، از فعالان جنبش شهروندان چپ میانه در شهر ثروتمند مونتری، روز سه‌شنبه گفت بررسی‌های سازمان دیده‌بان سایبری سیتیزن لب نشان می‌دهد در سپتامبر ۲۰۲۱، جاسوس افزار پگاسوس که توسط یک شرکت اسراییلی ساخته شده، در تلفن همراه وی فعال شده است. ادعای وی پس از آن منتشر شد که در ماه جاری گزارشی توسط گروه حقوق دیجیتال مکزیکی دی ۳ آر نشان داد تلفن‌های دو روزنامه‌نگار و یک فعال مدنی در مکزیک بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به پگاسوس آلوده شده است. لوپز اوبرادور که در اواخر سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، پس از آنکه در مورد این سه پرونده مورد بازجویی قرار گرفت، جاسوسی از مخالفان یا خبرنگاران را رد کرد. اعلامیه نماینده کنگره پس از آن منتشر شد که دفتر دادستان کل مکزیک روز یکشنبه اعلام کرد در حال بررسی روند خرید جاسوس‌افزار پگاسوس توسط دولت قبلی و قانونی بودن یا نبودن آن است.

نبود تقاضای کافی تولید آیفون ۱۴ پلاس را کاهش داد

دو تن از افراد مرتبط با زنجیره تامین اپل گزارش دادند که این شرکت تولید آیفون ۱۴ پلاس را ظرف چند هفته پس از آغاز عرضه کاهش می‌دهد، زیرا تقاضا برای این مدل میان رده کمتر از حد انتظار بوده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اپل در حال ارزیابی دوباره تقاضا برای خرید آیفون ۱۴ پلاس است تا از زیان مالی به خود جلوگیری کند. بر اساس این گزارش، اپل به حداقل یک تولید‌کننده تجهیزات مورد نیاز آیفون در چین گفته است که فوراً تولید قطعات آیفون ۱۴ پلاس را متوقف کند. بر اساس برآوردهای شرکت تحقیقاتی کانالیس انتظار می‌رود تقاضا برای خرید آیفون ۱۴ پلاس طی شش تا نه ماه آینده اندک باشد. این اقدام در زمانی انجام شود که بازار جهانی گوشی‌های هوشمند هم رونق زیادی ندارد و ارزش آن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است.

آمازون در روسیه جریمه شد

دادگاهی در مسکو، شرکت امریکایی آمازون را به دلیل کوتاهی در حذف محتوای مربوط به مصرف مواد مخدر و خودکشی، چهار میلیون روبل (۶۵ هزار دلار) جریمه کرد. به گزارش ایسنا، برای نخستین‌بار است که آمازون در روسیه جریمه می‌شود. روسیه، شرکت‌های فناوری خارجی دیگر را برای عدم حذف محتوایی که در این کشور غیرقانونی محسوب می‌شود، جریمه کرده است. اما منتقدان می‌گویند هدف مسکو، محدود کردن نفوذ شرکت‌های فناوری غربی بوده؛ به خصوص از زمانی که مسکو، نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام کرده است. دادگاه منطقه تاگانسکی مسکو اعلام کرد آمازون را در ارتباط با دو مورد جداگانه، چهار میلیون روبل جریمه کرده است اما در بیانیه خود، به این موارد اشاره نکرد. همچنین سرویس استریم توئیچ (Twitch) آمازون به دلیل حذف نکردن محتوای ممنوعه، هشت میلیون روبل جریمه شد. خبرگزاری اینترفکس گزارش کرد جریمه آمازون مربوط به محتوایی درباره توزیع مواد مخدر و اطلاعاتی درباره نحوه ارتکاب خودکشی بوده است.

قطع پیام‌رسان موبایلی مشهور کره ۵۳ میلیون نفر را دچار مشکل کرد

یکی از مدیران ارشد شرکت کاکائو، اپراتور برترین پیام‌رسان موبایلی کره جنوبی موسوم به کاکائو تاک به علت نقص فنی بی‌سابقه آن کناره‌گیری خواهد کرد. به گزارش مهر به نقل از سی ان بی‌سی نیوز، استعفای او پس از آتش‌سوزی گستره در یک مرکز داده انجام شد که منجر به قطعی گسترده این پیام‌رسان در آخر هفته گذشته شد و خدمات رسانی به ۵۳ میلیون کاربر آن در سراسر جهان را مختل کرد. نامکونگ وون مدیرعامل شرکت کاکائو در پی این قطعی عذرخواهی کرد و گفت که استعفا خواهد داد. نامکونگ روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر این شرکت در حومه سئول گفت: «من بار سنگین مسوولیت این حادثه را احساس می‌کنم و از سمت خود به عنوان مدیرعامل کناره‌گیری می‌کنم و گروه ویژه بلایای اضطراری را که بر عواقب این حادثه نظارت می‌کند، هدایت خواهم کرد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ایمان کاربران خود را به کاکائو بازگردانیم و مطمئن شویم که چنین حوادثی هرگز تکرار نمی‌شوند.»

 

ارسال نظر