تقلای بیت‌کوین در مرز 20 هزار دلار

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۰:۳۰:۱۹
کد خبر: ۱۹۲۷۱۳
تقلای  بیت‌کوین در مرز 20 هزار  دلار

به نظر می‌رسد که مرحله نزولی بیت‌کوین به پایان نرسیده است زیرا دومین بازگشت از سطح حمایت ۱۸ هزار دلاری به تله گاوی دیگری تبدیل شد و در حال حاضر قیمت برای شکستن سطح حمایت بحرانی تلاش می‌کند.

بیت‌کوین در اوایل ماه سپتامبر پس از شکست در عبور از مرز ۲۴ هزار دلار از سطح ۱۸ هزار دلار بهبود یافت و میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۱۰۰ روزه که تقریباً در ۲۲ هزار دلار قرار داشت، قیمت را به سمت نزول رد کرد اما بیت‌کوین نتوانسته است از خط روند نزولی قابل توجهی عبور کند، جایی که از زمان شروع بازار نزولی کنونی در پایین‌تر از آن باقی مانده است. اگرچه سطح ۱۸ هزار دلار دست نخورده باقی مانده است اما ساختار بازار تا زمانی که قیمت با موفقیت از خط روند نزولی ذکر شده عبور کند و به مقاومت ۲۴ هزار دلار برسد، نزولی خواهد بود. علاوه بر این، شکست سطح ۱۸ هزار دلار می‌تواند آغازگر یک حمام خون باشد زیرا ممکن است بازار به ۱۵ هزار دلار و حتی در کوتاه‌مدت عمیق‌تر سقوط کند. بیت‌کوین پس از شکستن قیمت از سطح ۲۰ هزار دلار به دنبال بازگشت قوی حمایت ۱۸ هزار دلاری، از ۲۲.۵ هزار دلار رد شد و با سرعت به منطقه ۱۹ هزار دلاری بازگشت که در حال حاضر به عنوان پشتیبان اصلی است. ابزار اصلاح فیبوناچی همچنین قیمت را در ناحیه مهمی بین ۰.۶۱۸ و ۰.۵ قرار می‌دهد که «منطقه طلایی فیبوناچی» نامیده می‌شود. از این رو، اگر این سطح حفظ شود، افزایش دیگری به سمت سطح ۲۲هزار و ۵۰۰ دلار و در نهایت سطح ۲۴ هزار دلار قابل تصور است. با این حال، با توجه به شاخص شاخص قدرت نسبی (RSI)، سناریوی محتمل‌تر شکست و ادامه نزولی در کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا حرکت به نفع خرس‌هاست. نهنگ‌ها گروه مهمی در میان فعالان بازار هستند. از این رو، ردیابی رفتار آنها ممکن است به پیش‌بینی روند کمک کند. معیار نسبت نهنگ مبادل‌های می‌تواند برای شناسایی فعالیت آنها با مقایسه نسبت سپرده نهنگ‌ها به کل میزان سپرده در یک روز استفاده شود. با توجه به نمودارها، مشخص است که نهنگ‌ها توانستند سکه‌های خود را در اولین مراحل بازار نزولی توزیع کنند و با قیمت‌های پایین‌تری انباشته شوند.

   سقوط دوباره بیت‌کوین در راه است؟

بنابراین اینطور که به نظر می‌رسد، مرحله نزولی بیت‌کوین به پایان نرسیده است زیرا دومین بازگشت از سطح حمایت ۱۸ هزار دلاری به تله گاوی دیگری تبدیل شد و در حال حاضر قیمت برای شکستن سطح حمایت بحرانی تلاش می‌کند. بیت‌کوین از زمانی که در نوامبر 2021 به بالاترین حد خود یعنی حدود 69000 دلار رسید، در یک روند نزولی 10 ماهه قفل شده است. با این حال، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال پرچمدار وارد مرحله پایانی بازار نزولی شده است و ممکن است نزدیک به یک دلار باشد. این داده‌ها در آخرین نسخه گزارش Week Onchain توسط شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین گلسنود اشاره شده است. این گزارش با سنجیدن قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین در برابر هزینه گروه‌های متمایز شرکت‌کنندگان در بازار که از ارزش بازار به ارزش واقعی (MVRV) استفاده می‌کنند، اشاره کرد که ممکن است به زودی قیمت بیت‌کوین پایین بیاید. مقایسه قیمت لحظه‌ای بازار با مبنای هزینه‌های مختلف زنجیره‌ای آنها نشان داد که‌MVRV‌های آنها حدود 56 روز کمتر از نسبت کمتر از یک را سپری کرده‌اند. منطقه‌ای که در آن همه گروه‌ها ضرر غیرواقعی دارند. در حالی که پذیرفتن این موضوع که 56 روز هنوز کمتر از میانگین مدت زمان تشکیل کف در حدود 190 روز بازارهای نزولی قبلی است، این نسبت همچنان نشان‌دهنده یک دوره طولانی فشار مالی برای دارندگان کوتاه‌مدت است. همانطور که در سایر بازارهای نزولی مشاهده شد، چنین دوره‌هایی معمولاً با کاپیتولاسیون دنبال می‌شوند، جایی که بیت‌کوین‌های خریداری شده در نزدیکی قله با قیمت‌های بسیار پایین‌تری فروخته می‌شوند. در این گزارش آمده است: «در این بازار خرسی، کاهش مداوم قیمت لحظه‌ای رمزارز بیت‌کوین منجر به کاهش قیمت واقعی دارندگان کوتاه‌مدت به دارندگان بلندمدت می‌شود. این مترادف با کاپیتولاسیون است، جایی که سکه‌های خریداری‌شده در نزدیکی قله چرخه فروخته می‌شوند و با قیمت‌های بسیار پایین‌تری دست به دست می‌شوند.» 

   سه اتفاق مهم این هفته ارزهای دیجیتال

از سوی دیگر، مانند هفته گذشته که در آن شاهد اعلام نرخ تورم ماه قبل امریکا و انجام به‌روزرسانی تاریخی مرج اتریوم بودیم، این هفته نیز سه اتفاق مهم را پشت سر خواهیم گذاشت که هر کدام می‌توانند تأثیر متفاوتی بر بازار ارزهای دیجیتال بگذارند. طی چند روز گذشته توجه کاربران فضای ارزهای دیجیتال عمدتاً به به‌روزرسانی مرج اتریوم معطوف بود. این هفته اما، کاربران احتمالاً بیشتر تمرکز خود را به اخبار مربوط به سیاست‌های اقتصادی امریکا اختصاص خواهند داد. علاوه بر این، شبکه کاردانو هم قرار است به‌روزرسانی موردانتظار خود، یعنی هاردفورک واسیل (Vasil) را این هفته به سرانجام برساند. انتظار می‌رود مقام‌های مسوول در زمینه تنظیم سیاست‌های پولی امریکا، چهارشنبه این هفته تصمیم نهایی خود را برای افزایش دوباره نرخ بهره بانکی در این کشور اعلام کنند. بر اساس نظرسنجی‌ای که بلومبرگ از چند اقتصاددان انجام داده است، فدرال رزرو این‌بار هم نرخ بهره بانکی را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش خواهد داد و با این اقدام، نرخ بهره در امریکا به ۳ تا ۳.۲۵درصد خواهد رسید. بانک مرکزی امریکا برای مقابله با تورمی که در نتیجه رشد اقتصادی این کشور، بحران در تأمین انرژی و اختلال در فعالیت زنجیره تأمین پس از دوران همه‌گیری کرونا به وجود آمده، طی چند دوره متوالی نرخ بهره بانکی را با سرعت قابل‌توجهی افزایش داده است. در حال حاضر نیز فعالان بازار انتظار دارند نرخ بهره در امریکا تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴درصد برسد. از ابتدای سال جاری میلادی، بیت‌کوین به افزایش نرخ بهره در امریکا واکنش نشان داده و درست مانند سهام یک شرکت فعال در حوزه فناوری، با افزایش نگرانی‌ها درباره رشد نرخ بهره در این کشور، تمایل به سقوط نشان داده است. اعلامیه بانک مرکزی امریکا درباره افزایش نرخ بهره در این دوره، ساعت ۲۲:۳۰ (به وقت تهران) روز چهارشنبه ۳۰ شهریور منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلستان نیز یک روز پس از آن اقدام به افزایش نرخ بهره کند. 

   امریکا قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال  را  جدی‌تر بررسی می‌کند

شورای نظارت بر ثبات مالی امریکا که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری این کشور آن را اداره می‌کند، جمعه این هفته برای کارکردن روی گزارش خود درباره شکاف‌های قانونی مرتبط با ارزهای دیجیتال و دیگر خطرات احتمالی مربوط به این دارایی‌های، نشستی برگزار می‌کند. این گزارش جدیدترین بخش از چهارچوب نظارتی دولت بایدن برای ارزهای دیجیتال است که اولین تلاش رسمی در این کشور برای هماهنگ‌کردن رویکرد دستگاه‌های دولتی در امریکا، در برخورد با ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. کارگروه بازارهای مالی رییس‌جمهور ایالات متحده نیز که یکی دیگر از شوراهای نظارتی تحت‌هدایت خزانه‌داری امریکاست، پاییز سال گذشته پیشنهاد کرده بود که در صورت ناتوانی کنگره در تصویب قوانین مرتبط با استیبل کوین‌ها، این کار به شورای نظارت بر ثبات مالی امریکا سپرده شود. همچنین روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، یک هفته هفته پس از اجرای به‌روزرسانی مرج اتریوم، شبکه کاردانو نیز هاردفورک واسیل را انجام خواهد داد. به‌روزرسانی واسیل با این هدف طراحی شده است تا مقیاس‌پذیری کاردانو افزایش پیدا کرده و در عین حال از کارمزد تراکنش‌ها کاسته شود. این تغییر می‌تواند توسعه‌دهندگان را هم قادر سازد تا برنامه‌های بلاک چینی قدرتمندتر و کارآمدتری طراحی کنند که هم‌زمان با پیشرفت‌های پلتفرم قرارداد هوشمند شبکه کاردانو، یعنی پلوتوس، به نفع این اکوسیستم خواهد بود. برخی از توسعه‌دهندگان درگیر با این پروژه، از واسیل با عنوان مهم‌ترین به‌روزرسانی کاردانو از ابتدا تا امروز یاد کرده‌اند. این به‌روزرسانی برای ابتدای تابستان برنامه‌ریزی شده بود که راه‌اندازی آن با تأخیر مواجه شد.

 

ارسال نظر