علت اصلی حوادث اینترنت از‌سوی وزیر ارتباطات اعلام شد

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۰۱:۴۴:۵۰
کد خبر: ۱۹۱۳۸۹

زارع‌‌پور گفته شرکت ملی مخابرات موظف است تمامی ضرر و زیان مشترکین خود و ایرانسل را پرداخت کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به حوادث مربوط به اختلال اینترنت در هفته گذشته عامل اصلی این حوادث را عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط اپراتورها عنوان کرد. عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه حوادث پیش آمده و اختلال در اینترنت کشور به دلیل کوتاهی اپراتورهای مربوطه بوده است، گفت: «دو حادثه، قطع شدن فیبرهای نوری در مشهد و آتش‌ گرفتن حوضچه مخابراتی در خیابان کارگر تهران هر دو به دلیل عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط اپراتورهای مربوطه بوده است.» او با تایید اختلال تقریبا 5 ساعته در اینترنت استان خراسان، دلیل این اختلال را قصور پیمانکار مربوطه عنوان کرد و گفت: «خوشبختانه این اختلال رفع شد و به‌طور قطع با افراد خاطی در این حادثه برخورد خواهد شد.» زارع‌پور در ادامه توضیحات خود به آتش‌سوزی حوضچه شرکت مخابرات ایران در تقاطع کارگر اشاره کرد و گفت: «این حادثه هم حدود 5 ساعت مشترکین ایرانسل را با قطعی سرویس روبرو کرد و مشترکین مخابرات هم بیش از یک روز دچار مشکل شدند.»

  مخابرات باید ضرر و زیان را پرداخت کند

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در پی این حوادث جلساتی در راستای بررسی مشکلات پیش آمده برگزار شد و نتیجه آن عدم توجه اپراتورها به اصول ایمنی عنوان شد، گفت: « متاسفانه بر اساس بررسی‌ها متوجه شدیم که اصول پدافند غیر‌عامل هم مورد توجه قرار نگرفته است.» به گفته او مسوول پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات مامور شده تا طی دو هفته آینده تمام مراکز مخابراتی، حوضچه‌ها و ابنیه مربوط را بررسی کنند. او تاکید داشته در نهایت اگر موارد مشابهی هم وجود دارد باید به شکل حرفه‌ای برطرف شود تا کشور شاهد این مشکلات نباشد. او با اشاره به اطلاعیه‌ای که پیش از این وزارت ارتباطات درمورد ضرورت پرداخت ضرر و زیان ایجاد شده از طرف شرکت ملی مخابرات صادر شده، گفت: «شرکت ملی مخابرات موظف است تمامی ضرر و زیان مشترکین خود و ایرانسل را پرداخت کند. سازمان تنظیم مقررات نیز پیگیر این موضوع تا تحقق پرداخت ضرر و زیان است.»

  وزارت ارتباطات مامور شد عاملین اختلال  در اینترنت را به قوه قضاییه معرفی کند

وزیر ارتباطات تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها از جمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اختلال دانسته است. همچنین علل و عوامل اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور، در نشست شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس‌جمهور بررسی شد. 

 

ارسال نظر