ادامه روند نزولی یا بازگشت قیمت؟

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۰۱:۴۳:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۳۸۶
ادامه روند نزولی یا بازگشت قیمت؟

بیت‌کوین از روز گذشته چندین بار برای بازگشت به بالای مقاومت ۲۴،۰۰۰ دلاری تلاش کرده است. این در حالی است که اگر در ادامه خریداران موفق به رساندن قیمت به بالای ۲۳،۲۵۰ دلار نشوند، ممکن است بیت‌کوین حرکت نزولی تازه‌ای را به‌سمت ۲۲،۰۰۰ دلار آغاز کند.

بیت‌کوین روز ۳۰ ژوییه (۸ مرداد) حرکت نزولی ادامه‌داری را از بالای سطح ۲۴،۰۰۰ دلار آغاز کرد که به سقوط قیمت تا زیر حمایت‌های ۲۳،۵۰۰ و ۲۳،۲۵۰ دلاری منجر شد. در ادامه هم با شکسته‌شدن حمایت میانگین متحرک ساده ۱۰۰ساعته، قیمت تا سطح ۵۰درصد اصلاحی فیبوناچی پایین آمد. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از ۲۰،۶۹۵ دلار تا اوج ۲۴،۷۶۱ دلاری تنظیم شده است. یک خط روند نزولی روی نمودار یک‌ساعته بیت‌کوین مقاومتی را در نزدیکی ۲۳،520 دلار تشکیل داده است و به نظر می‌رسد خریداران تا اینجای کار حمایت ۲۲،۶۸۰ دلاری را برای خود نگه داشته‌اند. در صورت صعودی‌شدن بازار، اولین مقاومت پیش روی بیت‌کوین نیز همین سطح ۲۳،520 دلار خواهد بود، مقاومت کلیدی بعدی می‌تواند در نزدیکی ۲۴،۱۸۰ دلار باشد. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح نیز ممکن است با افزایش شتاب صعودی قیمت همراه باشد. پس از آن بیت‌کوین این شانس را خواهد داشت که تا سطح ۲۴،۶۵۰ دلار و مقاومت ۲۵،۰۰۰ دلاری رشد کند. در مقابل، اگر بیت‌کوین موفق به عبور از مقاومت ۲۳،520 دلار نشود، اولین حمایت پیش روی قیمت سطح ۲۲،۶۸۰ دلار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی در نزدیکی ۲۲،۲۱۰ دلار و سطح ۶۱.۸درصد اصلاحی فیبوناچی قرار دارد و ادامه‌داشتن روند نزولی ممکن است به کاهش قیمت بیت‌کوین تا ۲۲،۰۰۰ دلار منجر شود.

شاخص مکدی در حال شتاب‌‌گرفتن در محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز زیر محور میانی در سطح ۵۰ قرار دارد، ۲۲،۶۸۰ و ۲۲،۲۱۰ دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت‌کوین هستند و ۲۳،۲۵۰، ۲۳،۵۲۰ و ۲۴،۱۸۰ دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

    بیت‌کوین ماه میلادی جدید را  با کاهش قیمت آغاز کرد

بیت‌کوین ماه و هفته میلادی جدید را با کاهش قیمت آغاز کرد. این در حالی است که شرایط کلی بازار نسبت به هفته‌های گذشته تا حدی آرام‌تر به نظر می‌رسد. بیت‌کوین از ابتدای سال جاری میلادی ۵۱درصد از ارزش خود را از دست داده است. نرخ تسلط بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال نیز که ابتدای ژانویه (دی) ۴۰درصد و در شروع آوریل (فروردین) ۴۱.۸درصد بود، از ابتدای ماه آگوست (۱۰ مرداد) به ۴۲درصد افزایش یافته است. در بازارهای مالی سنتی، شاخص «S&P500» افتی ۰.۵درصدی را تجربه کرده و شاخص صنعتی داو جونز ۰.۳درصد ریزش داشته است. شاخص بورسی نزدک کامپوزیت هم که عمدتاً سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را پوشش می‌دهد، طی یک روز گذشته کاهشی ۰.۴درصدی را تجربه کرده است.

شرکت مایکرواستراتژی که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران سازمانی بیت‌کوین است، قرار است گزارش عملکرد مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کند. تحلیلگران به‌طور متوسط انتظار دارند مایکرواستراتژی در این دوره ۷.۲۷ دلار به‌ازای هر سهم ضرر ثبت کرده باشد و این در حالی است که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیز ۱۱.۵۸ دلار ضرر به‌ازای هر سهم این شرکت به ثبت رسیده بود. همبستگی ۳۰روزه بین قیمت بیت‌کوین و سهام مایکرواستراتژی ۸۵درصد است و این یعنی عملکرد سهام این شرکت تا حد زیادی به بیت‌کوین گره خورده است. ضریب هم‌بستگی عددی بین منفی ۱۰۰درصد و مثبت ۱۰۰درصد است و ثبت اعداد بالاتر در بازه مثبت هم‌بستگی قوی‌تر بین دو دارایی مختلف را نشان می‌دهد. قیمت اتریوم هم در حالی ۴.۵درصد افت کرد که این ارز دیجیتال در هفت روز اخیر بیش از ۱۰درصد افزایش قیمت داشته است. 

    عقب‌نشینی بیت‌کوین  با شروع ماه جدید میلادی

پس از حرکات قیمتی هفته گذشته، اکنون حجم قراردادهای باز در بازارهای اختیار معامله بیت‌کوین و قیمت‌های توافقی بیندازیم. شاخص «حجم قراردادهای باز برحسب قیمت توافقی» در واقع حجم قراردادهای اختیار خرید (Call) یا فروش (Put) در قیمت‌های توافقی مختلف را نشان می‌دهد و می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش دیدگاه معامله‌گران نسبت به قیمت منصفانه بیت‌کوین استفاده کرد. مهم‌ترین تغییر این شاخص نسبت به هفته قبل، افزایش حجم قراردادهای اختیار فروش (Put) خریداری‌‌شده در قیمت ۲۳،۰۰۰ دلار است.

داشتن قرارداد اختیار فروش به معنی «توانایی» فروش در یک قیمت مشخص (در اینجا ۲۳،۰۰۰ دلار) است و شخص دارنده «ملزم» به فروش در این قیمت نیست. بنابراین قراردادهای اختیار فروش با قیمت توافقی ۲۳،۰۰۰ دلار می‌توانند در صورت کاهش قیمت بیت‌کوین به زیر این سطح، برای دارنده سود ایجاد کنند. داشتن قرارداد اختیار خرید هم به معنی «توانایی» خرید در یک قیمت مشخص است و شخص دارنده «ملزم» به خرید و اجرای قرارداد در این قیمت نیست. آن‌طور که از نمودار زیر پیداست، حجم قراردادهای اختیار خرید در قیمت توافقی ۲۵،۰۰۰ دلار زیاد است؛ یعنی سرمایه‌گذارانی که منتظر رشد قیمت بیت‌کوین مانده‌اند، در این سطح مایل به خرید هستند. قیمت تحقق‌یافته از تقسیم «ارزش بازار تحقق‌یافته» به عرضه فعلی (تعداد واحدهای درگردش بیت‌کوین) به دست می‌آید و ارزش بازار تحقق‌یافته هم ارزش تمام واحدهای درگردش شبکه را بر اساس آخرین قیمت خریدشان (جابه‌جایی) محاسبه می‌کند. قیمت تحقق‌یافته بیت‌کوین اکنون حدود ۲۱،۸۰۰ دلار است.

شاخص مربوط به قیمت لحظه‌ای بازار هم پس از سقوط به زیر سطح قیمت تحقق‌یافته در ماه ژوئن (خرداد)، اکنون به بالای این سطح (در ۲۲،۸۰۰ دلار) رسیده است. عبور قیمت لحظه‌ای بازار از قیمت تحقق‌یافته یعنی در این مدت بخش بیشتر از عرضه درگردش بیت‌کوین در وضعیت سودآوری قرار گرفته است. هرچه واحدهای بیشتری در مجموع در سود باشند، می‌توان گفت قیمت تحقق‌یافته هم حمایت بیشتری از خود نشان خواهد داد. تعداد بیت‌کوین‌هایی که بیش از ۱۰ سال است جابه‌جا یا به‌عبارتی فروخته نشده‌اند، همچنان در حال افزایش است.

بخشی از این بیت‌کوین‌ها ممکن است به این خاطر در این مدت دست‌نخورده باقی مانده باشند که مالک آنها دیگر دسترسی به کیف پول خود نداشته یا به هر نحوی کلمات بازیابی خود را گم کرده است. با این حال بخش زیادی از هولدرهای قدیمی بیت‌کوین هم هستند که پس از گذشت ۱۰ سال همچنان قصدی برای فروش ندارند. برای مقایسه، باید گفت در حال حاضر نزدیک به ۲.۵میلیون بیت‌کوین در کیف پول‌های شاخص (خارج از صرافی‌ها) نگهداری می‌شود که ۱۰ سال است جابه‌جا نشده‌اند و در مقابل، ۲.۴ میلیون بیت‌کوین در حساب کاربران صرافی‌ها نگهداری می‌شود. از منظر اقتصاد کلان نیز، شرایط در شروع هفته میلادی جدید نسبتاً آرام خواهد بود؛ هرچند روز قبل انجمن مدیریت زنجیره تأمین امریکا (ISM) نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد سرعت تولید در ایالات متحده کاهش یافته است.

 

ارسال نظر