موبایل‌ها در گمرک مانده‌اند؛ بازار موبایل در آستانه ورود به بحرانی جدید

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۲:۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۳۰۴

صدها هزار موبایل بیش از یک ماه است در گمرک مانده‌اند و با مشکل ترخیص مواجه شده‌اند. به گزارش دیجیاتو، در هفته‌های اخیر واردات موبایل به کشور با اختلال جدی مواجه شده است. فارغ از بحث تخصیص ارز به واردکنندگان، چالش‌های جدیدی نیز به وجود آمده که حاصل ناهماهنگی بین‌دستگاه‌های دولتی، بانک مرکزی و سایر بانک‌هاست. اثری که این ناهماهنگی در صورت ادامه‌دار شدن از خود به جای می‌گذارد احتمالا می‌تواند بازار موبایل کشور را وارد یک بحران جدید کند؛ چرا که مدتی است که همه موبایل‌های وارد شده در گمرک مانده‌اند. تغییرات کد تعرفه گمرکی کالای موبایل  (HS Code) باعث شده که جلوی ترخیص سفارش‌های قبلی موبایل‌های واردشده به کشور گرفته شود. بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل می‌گوید نامه‌ای از وزارت صمت مبنی بر تغییرات پیش آمده در اطلاعات گوشی‌های وارداتی دریافت نکرده و وزارت صمت می‌گوید تمامی کارها را انجام داده؛ این شرایط پیچیده باعث شده نزدیک به یک ماه، هیچ موبایلی به بازار تزریق نشود و ادامه‌دار شدن آن می‌تواند به بازار آسیب جدی بزند. کد تعرفه کالا یا HS Code یک سیستم کد گذاری، استاندارد سازی، کنترل شناسایی و طبقه بندی بین المللی محصولات است که با توجه به سیاست‌های مالیاتی، قیمت گذاری، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می‌شوند. کد تعرفه‌ها و مقررات تجارت بین المللی و انواع فعالیت‌های اقتصادی بین المللی و همچنین نگهداری از آمار گمرک سراسر دنیا در این سیستم جای گرفته است. مساله اینجاست که مدتی است کد تعرفه‌های موبایل تغییر پیدا کرده است. از همین رو به همه شرکت‌های واردکننده موبایل اعلام شده که ثبت سفارش‌ها باید بر اساس کد تعرفه کالای جدید انجام شود، این در حالی است که وارد کننده بار خودش را پیش از این تغییرات وارد کرده و حالا به بن‌بست خورده است.

    بانک مرکزی و وزارت صمت می‌توانند مشکل را در یک روز حل کنند

در وهله اول اجازه ویرایش کدهای تعرفه کالا به شرکت‌ها داده نشده و در نهایت با پیگیری‌های فراوان، بعد از چند هفته این مشکل حل شده و واردکنندگان کدهای تعرفه جدید را در سامانه گمرکی وارد کردند اما بازهم ترخیص کالاها انجام نمی‌شود چرا که کدهای تعرفه کالا در بانک مرکزی بروزرسانی نشده. بانک مرکزی هم به واردکنندگان «کد ساتا» نمی‌دهد تا کالاهایشان را ترخیص کنند؛ برای ترخیص کالا از گمرک باید حتما کد ساتا به گمرک ارایه شود. در حقیقت بدون کد ساتا، امکان ترخیص کالا وجود ندارد. با وجود پیگیری‌های شرکت‌های واردکننده موبایل، این ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کماکان ادامه دارد و مشکلی که احتمالا می‌تواند طی یک روز و با هماهنگی بیشتر حل شود، باعث افزایش اندک قیمت موبایل در بازار کشور شده است چرا که فروشندگان خرد نیز متوجه کمبود تزریق موبایل به بازار شده‌اند. بیش از ۱۲ انبار در گمرک مملو از گوشی‌های موبایل وارد شده به کشور است و با اینکه بازار کماکان توانسته از گوشی‌های وارد شده به کشور طی ماه‌های گذشته، نیاز مردم را تامین کند اما این موضوع در آینده به چالشی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد. ضمن آنکه احتمال احتکار گوشی‌های موجود فعلی وجود دارد. واردکنندگان موبایل برای پرداخت کارمزد در روزهای اخیر و سفارش‌های تازه، باید مبلغی چند برابر پرداختی پیشین خود هزینه کنند و این موضوع نیز احتمالا اثر خود را بر قیمت تمام شده موبایل در فروشگاه‌ها خواهد گذاشت.

    عواقب این ناهماهنگی  برای مشتریان بازار موبایل

آنطور که واردکنندگان می‌گویند، وزارت صمت به آنها اعلام کرده که تغییرات مورد نیاز داده شده است اما از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده که اعلامیه این تغییرات را دریافت نکرده است در نتیجه کد ساتا به شرکت‌ها برای ترخیص نمی‌دهد. در حال حاضر قیمت گوشی در حال افزایش است. از طرفی بازار با کمبود مواجه شده و شرکت‌های واردکننده هم به‌طور کلی فلج شده‌اند. همه این‌ها می‌تواند تبدیل به بحرانی برای بازار موبایل شود که در نهایت خریدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

 

ارسال نظر