تنش‌های بازار ارزهای دیجیتال ادامه دارد

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۰۱:۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۹۰۷۹۰
تنش‌های بازار ارزهای دیجیتال ادامه دارد

کارشناسان‌‌‌ کوین‌شیرز بر این باورند که بیت‌‌‌کوین طی ۲۴ ماه آینده به اوج قیمتی جدیدی می‌رسد؛ اما می‌گویند که با توجه به رکود کنونی، بخش بزرگی از پروژه‌های کوچک موجود در صنعت ارزهای دیجیتال در این مدت از بین خواهند رفت. این در حالی است که شرکت مستقر در ایالات متحده سلسیوس نتورک، یکی از بزرگ‌ترین ارایه‌دهندگان تسهیلات رمزارزی جهان همزمان با تنش‌های بازار کریپتو، مدارک فوری ورشکستگی خود را ثبت کرده است.

قیمت بیت‌‌‌کوین ممکن است بیش از پیش کاهش یابد، اما ملتم دمایررز، مدیر استراتژی کوین‌شیرز معتقد است که قیمت این ارز دیجیتال طی ۲۴ ماه آینده به اوج خود می‌رسد. دمایررز در ۱۱ ژوییه (۲۰ تیر) و در برنامه اسکواک باکس شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت بیت‌‌‌کوین همیشه نوعی «دارایی چرخه‌ای» بوده است. علاوه بر این، طبق گفته‌های او، قیمت این ارز دیجیتال همواره در این چرخه‌ها از نقطه اوج خود حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه قیمت بیت‌‌‌کوین هم‌اکنون حدود ۷۲ درصد کمتر از اوج تاریخی نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) است، دمایررز معتقد است که هنوز جا برای اصلاح نزولی وجود دارد. با این حال دمایررز اشاره کرد که بیت‌‌‌کوین حمایتی قوی در نزدیکی ۲۰٬۰۰۰ دلار دارد و شخصاً انتظار ندارد قیمت به زیر ۱۴٬۰۰۰ دلار سقوط کند. طبق پیش‌بینی‌های او، این شرایط ناخوشایند تا سال ۲۰۲۴ تمام می‌شود. 

دمایررز در این باره گفته است: «در ۲۴ ماه آینده، شاهد اوج‌ها و رکوردهای تاریخی جدیدی برای بیت‌‌‌کوین خواهیم بود.» با وجود این، دمایررز گفته «عاملی را که نزدیک به روند صعودی» باشد، ندیده است. در نتیجه تغییر روند نزولی بازار ممکن است زمان بیشتری ببرد و مشکلات بیشتری برای پروژه‌های ضعیف‌تر به‌ وجود بیاورد. دمایررز در این باره گفته است: «مطمئناً لیکوییدشدن‌ها و ورشکستگی‌های زیادی تاکنون رخ داده که تأثیر زیادی بر بازار داشته است. منظور ما ۱۰، ۲۰، ۳۰میلیارد دلار سرمایه است که یک‌شبه از بین رفت. مطمئناً انتظار داریم در ادامه سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، رشد اقتصاد و همچنین ارزهای دیجیتال با چالش‌های بیشتری مواجه شود.» دمایررز انتظار دارد که تعداد زیادی از دارایی‌های دیجیتالی در طول روند نزولی موجود به‌کلی محو شوند. این امر شبیه به همان اتفاقی است که پیش‌تر برای سهام برخی از شرکت‌های حوزه فناوری رخ داده است. او ادامه داده است: «دارایی‌های دیجیتال بسیار زیادی وجود دارد که فکر می‌کنم ارزش آنها به صفر می‌رسد و هیچ چشم‌انداز بلندمدتی ندارند. این اتفاق پیش‌تر برای سهام برخی از شرکت‌های حوزه فناوری هم افتاده است.» لوئیس شومن، مدیرعامل سایت فارکس ساجست، با دمایررز موافق است و در گزارش اخیر سایت ناین‌نیوز گفته است که رکود فعلی بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند تا ۹۰ درصد از کل پروژه‌های موجود را از بین ببرد. شومن در این باره گفته است: «این یک فرایند پاک‌سازی است.

فقط قوی‌ترین پروژه‌ها از این بازار نزولی جان سالم به در خواهند برد. با این حال بازار نزولی یک فرصت بزرگ برای بسیاری از افرادی است که هیچ ارز دیجیتالی ندارد و می‌خواهند وارد بازار شوند. در حال حاضر شانس در صنعت ارزهای دیجیتال به‌نفع افرادی است که شجاعت دارند.» ماه گذشته، مارک کوبان، کارآفرین و میلیاردر، گفته بود که به نظر او تا زمانی که فعالان صنعت ارزهای دیجیتال روی برنامه‌های کاربردی با ابزارهای کارآمد برای کسب‌وکار تمرکز نکنند، بازار نزولی ارزهای دیجیتال هم به پایان نمی‌رسد. کوبان باور دارد که ادغام پروتکل‌ها و بلاک چین‌های مختلف در نهایت به تثبیت صنعت ارزهای دیجیتال منجر می‌شود، زیرا «این اتفاقی است که در هر صنعتی رخ می‌دهد.»

    ثبت مدارک ورشکستگی پلتفرم وام‌دهی  رمزارز سلسیوس

شرکت مستقر در ایالات متحده سلسیوس نتورک، یکی از بزرگ‌ترین ارایه‌دهندگان تسهیلات رمزارزی جهان همزمان با تنش‌های بازار کریپتو، ظاهرا مدارک فوری ورشکستگی خود را ثبت کرده است. طبق پرونده قضایی ثبت‌شده در دادگاه ورشکستگی ایالات متحده برای منطقه جنوبی نیویورک و به گزارش رویترز، سلسیوس نتورک مستقر در نیوجرسی، بین 1 تا 10 میلیارد دلار دارایی دارد اما به همین میزان بدهکار است. سرویس‌های ارایه‌کننده تسهیلات کریپتو در طول همه‌گیری کرونا رشد بسیار زیادی پیدا کردند و وام‌هایی را با نرخ بهره بالا و دسترسی آسان به سپرده‌گذاران ارایه می‌کردند که به‌ندرت توسط بانک‌های سنتی ارایه می‌شود. با این وجود، پس از سقوط بازار ارزهای دیجیتال و سقوط توکن TerraUSD در ماه مه، این پلتفرم‌ها نیز سقوط کردند. به همین ترتیب، یک سرویس وام‌دهنده ارز دیجیتال دیگر با نام Voyager Digital Ltd در هفته گذشته اعلام ورشکستگی کرده بود. طبق گزارش فورچون، سلسیوس نتورک در سال گذشته 3.25 میلیارد دلار ارزش داشت و CNBC توضیح می‌دهد که تا ماه مه‌سال جاری، این شرکت 8 میلیارد دلار به مشتریان وام داده و تقریبا 12 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشته است. این شرکت اکنون درخواست‌های موردنیاز را به دادگاه ارسال کرده تا بتواند با 167 میلیون دلار باقیمانده از نقدینگی خود، تا زمانی که دادگاه‌های ورشکستگی شرکت را بازسازی می‌کنند، به فعالیتش ادامه دهد. در همین رابطه، سلسیوس نتورک که گفته می‌شود حدود یک میلیون و 700 هزار کاربر دارد، ماه گذشته اعلام کرده بود که به دلیل شرایط «بسیار بد» بازار تمام برداشت‌ها، جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات مالی را بین حساب‌ها متوقف می‌کند. این امر همچنین باعث شده بود تا تنظیم‌کنندگان اوراق بهادار ایالاتی در نیوجرسی، تگزاس و واشنگتن درباره این تصمیم تحقیقاتی را آغاز کنند. سلسیوس هنوز به مشتریان خود اعلام نکرده که در چه تاریخی دوباره امکان برداشت پول از این پلتفرم را فراهم می‌کند. با این حال، هشدار داده که این فرآیند ممکن است طول بکشد. 

    در این بازار خرسی، بازی‌های بلاک چینی  نسبتاً وضع بهتری دارند

اطلاعات وب‌سایت دپ‌رادار که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را رصد می‌کند، حاکی از آن است که بازی‌های بلاک چینی و بازی‌های مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی (NFT) طی روند نزولی قیمت‌ها، نسبت به سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال شاهد افت قیمت کمتری بوده‌اند. همچنین فعالیت سرمایه‌گذاران خطرپذیر همچنان در این بخش پررنگ است. به گزارش کریپتونیوز، طی ژوئن (تیر ماه) امسال در اکوسیستم پروژه‌های بلاک‌چینی، بخش بازی رکوردهای جدیدی ثبت کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که تعداد کیف پول‌های فعال یکتا (UAW) کاهش یافت. برای مقایسه می‌توان گفت که تعداد کیف پول‌های فعال روزانه در شبکه اتریوم در ماه مه سال ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) به بیش از یک میلیون واحد رسید که هنوز این رکورد پابرجاست. افزایش شاخص استفاده از کیف پول‌های فعال به وسیله سرمایه‌گذاران، یک سیگنال صعودی برای ادامه سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چینی تفسیر می‌شود. موسسه دپ‌رادار همچنین خاطرنشان کرد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حدود ۲.۵ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به این بخش سرازیر شده است، که این بدان معنی است که روند جذب سرمایه در سه ماهه اول سال میلادی، در دومین فصل این سال نیز تکرار شده است و بدین‌ترتیب رکورد جذب سرمایه سالانه ۴ میلیارد دلاری که طی مدت مشابه در سال میلادی گذشته به دست آمده بود، طی همین مدت شکسته شد. همچنین یک صندوق جدید ۴.۵ میلیارد دلاری متمرکز بر ارزهای دیجیتال به‌وسیله غول سرمایه‌گذاری شرکت اندرسن هورویتز ایجاد شده است. با این سرعت جذب سرمایه، پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال، شاهد ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باشیم. در بخش بازی، بیشترین سهم مربوط به توکن‌های غیرمثلی مرتبط با دنیای مجازی است. این بخش در فصل گذشته شاهد افزایش ۹۷ درصدی حجم معاملات خود بوده است. هدرو هررا، رییس تحقیقات دپ‌رادار بازی‌های بلاک چینی را یکی از امیدوارکننده‌ترین بخش‌های وب ۳ می‌داند. هررا دو عامل میزان سرمایه جذب شده و کوچ استعدادهای شرکت‌های سنتی بازی‌سازی به استارت‌آپ‌های وب ۳ را از جمله نشانه‌های مثبت آینده این بخش از صنعت ارزهای دیجیتال دانست. هررا در این زمینه افزود: «به تدریج خواهیم دید که چگونه گالا گیمز، ایمیوتیبل-ایکس و شبکه‌های مشابه طی سال‌های آینده به رهبر این بخش در حال رشد صنعت تبدیل خواهند شد.»

 

ارسال نظر