کارشناسان همچنان نگران سقوطند

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۰۰:۵۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۰۵۸۷
کارشناسان همچنان نگران سقوطند

بیت‌کوین روز گذشته توانست خودش را با جهشی ۶ درصدی تا ۲۰,۴۴۰ دلار بالا بکشد. با وجود این بازیابی، تحلیلگران همچنان مطمئن نیستند که تأثیر منفی افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا بر بازار، تمام شده باشد. این در حالی است که برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف یا اصلاح می‌شود. در نتیجه، با توجه به رابطه معکوس بین دلار و بیت‌کوین، آنها امیدوارند که با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، ارزهای دیجیتال بتواند قیمت خود را بازیابی کنند. 

آرتور هیز، مدیرعامل سابق صرافی بیت‌مکس، گفته رشد اخیر قیمت بیت‌کوین ممکن است نشانه‌ای برای رسیدن چرخه نزولی فعلی به نقطه پایانی‌اش باشد. بیت‌کوین هفته گذشته بدترین عملکرد قیمتی سه‌ماهه‌اش را در بیش از یک دهه گذشته پشت‌سر گذاشت و در این مدت بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد. بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهند که بیت‌کوین احتمالاً از قبل به کف روند نزولی خود رسیده است. با این حال، تحلیلگرانی هم وجود دارند که نمی‌توانند در این باره تصمیم مشخصی بگیرند. راس می‌فیلد، کارشناس سرمایه‌گذاری در شرکت خدمات مالی چندملیتی بایرد، اخیراً به بلومبرگ گفته است که قیمت بیت‌کوین به‌طور بالقوه می‌تواند بسیار بیشتر کاهش یابد و بازار در حال حاضر با محیط چالش‌برانگیزی دست‌وپنجه نرم می‌کند. یاسین المنجره، کارشناس موسسه سرمایه‌گذاری آرک اینوست، می‌گوید اگر فدرال رزرو امریکا به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، بیت‌کوین ممکن است همچنان به‌خاطر آن آسیب ببیند. می‌فیلد همچنین نظری دارد و گفته است که سیاست پولی بانک مرکزی تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار دارایی‌های پرریسک را کاهش می‌دهد. تحلیلگران سایت تحلیلی گلسنود‌ باور دارند که کاهش بیشتر بیت‌کوین به این بستگی دارد که سرمایه‌گذاران قدرتمند بتوانند حمایت‌های کنونی را حفظ کنند یا نه. برت مانستر، سرمایه‌دار خطرپذیر و یکی از علاقه‌مندان قدیمی ارزهای دیجیتال، به این نکته اشاره کرده است که با وجود کاهش قیمت بیت‌کوین، پذیرش این ارز دیجیتال بین مردم و سازمان‌ها همچنان ادامه دارد و همین مساله چرخه فعلی بازار را با چرخه قبلی در سال ۲۰۱۸ متفاوت می‌کند. با این حال، داده‌های موجود نشان می‌دهد که موجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین در ماه ژوئن (خرداد) تا حدود یک سوم کاهش یافته است.

    هم‌بستگی بین بیت‌کوین و دلار  به پایین‌ترین سطح در ۱۷ ماه گذشته رسید

برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف یا اصلاح می‌شود. در نتیجه، با توجه به رابطه معکوس بین دلار و بیت‌کوین، آنها امیدوارند که با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، ارزهای دیجیتال بتواند قیمت خود را بازیابی کنند. بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ در جهت مخالف دلار حرکت کرده و در حال حاضر رابطه عکس این دو بیشتر از همیشه است. ضریب هم‌بستگی هفتگی بیت‌کوین و دلار در هفته منتهی به ۳ ژوییه (۱۲ تیر) تا منفی ۷۷ درصد رسیده که کمترین میزان در ۱۷ ماه گذشته محسوب می‌شود. علاوه بر این، هم‌بستگی بیت‌کوین و شاخص نزدک هم در این مدت به مثبت ۷۸ درصد رسیده است. این شرایط عمدتاً به‌خاطر عملکرد بد بازار جهانی سهام و ارزهای دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۲ و ترس معامله‌گران از رکود ایجاد شده است. ترس معامله‌گران نیز به‌دلیل تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا به‌منظور مهار تورم در این کشور به وجود آمده است. گفتنی است در سال ۲۰۲۲ بیت‌کوین بیش از ۶۰ درصد و شاخص نزدک حدود ۲۹.۷۲ درصد سقوط کرده‌ است. از طرف دیگر، شاخص دلار امریکا (DXY) که قدرت دلار را در برابر سبدی از ارزهای فیات برتر جهان می‌سنجد، عملکرد بسیار خوبی داشته‌ است. شاخص دلار امریکا در حال حاضر در حوالی ۱۰۵.۷۸ در نوسان است که اوج آن از ژانویه ۲۰۰۳ (دی ۱۳۸۱) محسوب می‌شود.

   آیا دلار باز هم افزایش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد فدرال رزرو مجبور است نرخ بهره را بر اساس نحوه قیمت‌گذاری قراردادهای مشتقه میان معامله‌گران افزایش دهد. معامله‌گران پیش‌بینی کرده‌اند فدرال رزرو در ماه ژوییه (تیر) نرخ بهره را مجدداً ۰.۷۵ واحد درصد افزایش دهد. آنها تصور می‌کنند فدرال‌ رزرو تا انتهای امسال نرخ بهره را به بیش از ۳.۳ درصد نمی‌رساند. نرخ بهره امریکا در حال حاضر در محدوده ۱.۵ و ۱.۷۵ درصد قرار دارد. با این حال، اگر نرخ بهره امریکا تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۳.۴ برسد، بانک مرکزی این کشور ممکن است سیاست‌های انقباضی خود را کنار بگذارد. این امر ممکن است در نهایت باعث کاهش ۰.۵۰ واحد درصدی نرخ بهره بانکی تا پایان سال آینده شود. به‌گفته تحلیلگران وال‌استریت در نظرسنجی بانک جی پی مورگان، اگر تورم امریکا کاهش یابد، احتمالاً نرخ بهره در این کشور هم زودتر از موعد کاهش می‌یابد و میل سرمایه‌گذاران به خرید دلار کمتر می‌شود. گفتنی است حدود ۴۰ درصد از این افراد معتقدند که شاخص دلار تا انتهای سال ۲۰۲۲ در سطح فعلی خود، یعنی حدود ۱۰۵ باقی می‌ماند. با این حال، ۳۶ درصد دیگر گفته‌اند شاخص دلار امریکا تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ اصلاح می‌شود و کاهش می‌یابد. اوگو لانچیونی یکی از مدیران ارشد موسسه سرمایه‌گذاری نوبرگر برمن گفته است: «فضای مبادلات ارزی خطی و یکنواخت نیست. شخصاً فکر می‌کنم دلار بالاخره در یک نقطه شروع به کاهش می‌کند.»

   آیا بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ به  کف قیمتی خود می‌رسد؟

از منظر تحلیل تکنیکال، یک الگوی کلاسیک ممکن است مانع تداوم روند صعودی دلار تا انتهای سال ۲۰۲۲ شود. این مساله را اولین‌بار تحلیلگری به نام اگرس مطرح کرد. طبق گفته‌های او تشکیل الگوی سقف دوقلو (دو قله) روی نمودار شاخص دلار امریکا به‌خاطر دو اوج متوالی و حمایت مشترک ۱۰۳.۸۱ تا حدودی تأیید شده است. طبق قوانین تحلیل تکنیکال، در الگوی سقف دوقلو قیمت به زیر این حمایت می‌رسد و به اندازه حداکثر ارتفاع بین قله‌ها و حمایت سقوط می‌کند. این امر در نمودار زیر نشان داده شده است. در نتیجه، هدف الگوی مذکور نزدیک به ۱۰۱.۸ خواهد بود که بیش از ۳.۲۵ درصد کمتر از مقدار آن در ۳ ژوییه (۱۲ تیر) است. اگرس با اشاره به این موضوع که اصلاح شاخص دلار می‌تواند به‌نفع ارزهای دیجیتال و بازار سهام باشد، گفته است: «دلار در وضعیت اشباع خرید قرار دارد و بیش از حد اوج گرفته است. در نهایت، به نظر می‌رسد که [شاخص دلار امریکا] به سختی سقوط خواهد کرد؛ [چراکه] هم‌زمانی این عامل‌ها با سناریو شکل‌گیری رشد هیجانی کاملاً مطابقت دارد. وقتی دلار سقوط کند، سهام و ارزهای دیجیتال رشد خواهند کرد. در عین حال، شاخص درون‌زنجیره‌ای «MVRV-Z Score» بیت‌کوین هم که اخیراً آن را در مطلبی موردبررسی قرار داده بودیم، در محدوده‌ای قرار دارد که همیشه پیش از اصلاحات صعودی شدید و بلندمدت وارد آن می‌شد. این شاخص درون‌زنجیره‌ای پیش‌بینی می‌کند که کف قیمتی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ و در محدوده ۱۵,۶۰۰ دلار شکل خواهد گرفت.»

    میل سرمایه‌گذاران به معامله  در جهت کاهش قیمت بیت‌کوین

آخرین آمارها از فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد ۵۱.۴ میلیون دلار از ۶۴ میلیون دلار پولی که هفته گذشته وارد این محصولات مالی شده، متعلق به صندوق‌های شورت بیت‌کوین بوده است؛ اتفاقی که میل سرمایه‌گذاران نهادی به معامله در جهت کاهش قیمت این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگ فعال در بازار ارزهای دیجیتال، هفته گذشته ۵۱.۴ میلیون دلار پول روانه محصولاتی کرده‌اند که برای انجام معاملات شورت (در جهت کاهش قیمت) بیت‌کوین طراحی شده‌اند. گزارش هفتگی موسسه کوین شیرز از فعالیت سرمایه‌گذاران سازمانی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد هفته گذشته بین ۲۷ ژوئن تا ۱ ژوییه (۶ تا ۱۰ تیر)، به‌طور خالص ۶۴ میلیون دلار پول وارد محصولات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شده و این در حالی است که ۸۰ درصد از این مبلغ سهم محصولات شورت بیت‌کوین بوده است.‌سهم موسسات امریکایی از این جریان ورودی ۴۶.۲ میلیون دلار بوده و تقاضای آنها برای سرمایه‌گذاری روی محصولات شورت بیت‌کوین نیز قابل‌توجه بوده است. موسسه سرمایه‌گذاری پرو شیرز، روز ۲۲ ژوئن (۱ تیر) اولین صندوق بورسی (ETF) شورت بیت‌کوین تاریخ امریکا را رسماً راه‌اندازی کرده بود. سهام این صندوق با نماد «BITI» در بورس امریکا معامله می‌شود و با بهره‌گیری از قراردادهای آتی (Futures) امکان کسب سود در جهت افت قیمت بیت‌کوین را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.‌ در متن گزارش کوین شیرز آمده است: «جدای از امریکایی‌ها [که در این مدت عمدتاً روی صندوق‌های شورت سرمایه‌گذاری کرده‌اند]، محصولات سرمایه‌گذاری لانگ (خرید) در کشورهایی نظیر برزیل، آلمان، کانادا و سوییس، هفته گذشته شاهد ورود ۲۰ میلیون دلار پول بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد بخشی از سرمایه‌گذاران در قیمت‌های فعلی مشغول خرید هستند و مساله استقبال از معاملات شورت بیش از اینکه به خاطر تغییر احساسات بازار باشد، احتمالاً به خاطر راه‌اندازی اولین صندوق بورسی شورت بیت‌کوین در امریکاست.» محصولات شورت بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون در مجموع ۷۷.۲ میلیون دلار ورودی سرمایه داشته‌اند و این در حالی است که ورودی صندوق‌های چندارزی و صندوق‌های ویژه سولانا از شروع سال جاری میلادی به‌ترتیب ۲۱۳.۵ و ۱۱۰.۳ میلیون دلار بوده است. محصولات ویژه سرمایه‌گذاری در اتریوم هفته گذشته ۴.۹ میلیون دلار ورودی داشته‌اند. این دومین هفته متوالی است که صندوق‌های اتریومی پس از ۱۱ هفته خروج سرمایه، ورود پول را تجربه می‌کنند. گفتنی است محصولات سرمایه‌گذاری در اتریوم با وجود تغییر روند در دو هفته اخیر، همچنان از ابتدای سال ۲۰۲۲ در مجموع شاهد خروج ۴۵۰.۹ میلیون دلار پول بوده‌اند. باقی این ۶۴ میلیون دلار بین صندوق‌های چندارزی (۴.۴ میلیون دلار)، صندوق‌های ویژه سولانا (۱ میلیون دلار)، پولکادات (۷۰۰،۰۰۰ دلار)، کاردانو (۶۰۰،۰۰۰ دلار) و بیت‌کوین (۶۰۰،۰۰۰ دلار) تقسیم می‌شود. استقبال از محصولات شورت بیت کویت کوین در حالی رخ می‌دهد که دو هفته پیش ۴۲۳ میلیون دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خارج شده بود؛ رقمی که بالاترین سطح از زمان انتشار گزارش‌های کوین شیرز محسوب می‌شود. گفتنی است دو هفته پیش هم صندوق‌های شورت بیت‌کوین ۱۵.۳ میلیون دلار ورودی داشتند و این در حالی بود که محصولات لانگ بیت‌کوین در آن زمان با خروج ۴۵۳ میلیون دلار پول روبرو شدند.

    سقف ۱۰۰ میلیون تومانی برداشت روزانه  از صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران

اما در ایران، طبق بخش‌نامه صادر‌شده از بانک مرکزی ایران به شرکت‌های پرداخت‌یار، کاربران صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال از این پس می‌توانند به‌ازای هر شماره شبا، روزانه تنها ۱۰۰ میلیون تومان از حساب خود در صرافی برداشت و به حساب بانکی‌شان منتقل کنند. با اجرای این تصمیم از روز گذشته، کاربرانی که قصد برداشت مبالغی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در روز را داشته باشند، یا باید از چند شماره شبا استفاده کرده یا اینکه برداشت خود را طی چند روز انجام دهند. بانک مرکزی ایران به‌تازگی بخش‌نامه‌ای را به بانک‌های و شرکت‌های پرداخت‌یار ابلاغ کرده است که بر اساس آن از روز گذشته، ۱۳ تیر ۱۴۰۱، سقف انتقال روزانه از درگاه‌های پرداخت به هر شماره شبا ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.‌ طبق اعلام تعدادی از صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال، کاربران از این پس می‌توانند به ازای هر شماره شبا خود روزانه ۱۰۰ میلیون تومان از این پلتفرم‌های معاملاتی برداشت کنند و اگر قصد برداشت مبلغی بیش از این را داشته باشند، یا باید از شماره شبا‌های متعدد استفاده کرده یا اینکه برداشت خود را در طول چند روز (با ۲۴ ساعت فاصله) انجام دهند. این محدودیت مربوط به شرکت‌های پرداخت‌یار بوده و تصمیم مقامات بانک مرکزی است؛ بنابراین صرافی‌های داخلی نقشی در تعیین این سقف در برداشت‌های ریالی ندارند.

 

ارسال نظر