دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۳:۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۹۰۵۶۱

گوگل داده‌های کاربران را با شرکت روسی به اشتراک گذاشته است

گوگل تا اواخر ژوئن، داده‌های کاربران از جمله آدرس  IP، مکان جغرافیایی و جزییات هویتی، علایق و جست‌وجوهای آنها را با یک شرکت تبلیغاتی متعلق به بزرگ‌ترین بانک دولتی روسیه به اشتراک گذاشته است. به گزارش پیوست، بر اساس گزارشی که در اختیار منبع خبری پروپابلیکا قرار گرفته، آریوتارگت (RuTarget) شرکتی مستقر در مسکو است که به فروش تبلیغات به برند‌ها و آژانس‌ها کمک می‌کند. این شرکت در ماه فوریه، درست همان روزی که نیروهای روس به اوکراین حمله کردند، به لیست نهاد‌های تحریمی خزانه‌داری امریکا اضافه شد و در نتیجه نهاد‌های امریکایی از همکاری با این شرکت منع شدند. آریوتارگت و شرکت مادرش، موسسه مالی Sberbank، هر دو در ماه آوریل هدف تحریم‌های کامل خزانه‌داری امریکا قرار گرفتند. با این حال بر اساس گزارشی از شرکت تحلیلی آدالیتیکس (Adalytics) که پروپابلیکا به آن اشاره کرده است، پس از اولین دور تحریم‌ها در ماه فوریه، گوگل حداقل در ۷۰۰ مورد داده‌های ثبت‌شده در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی کاربران جهان از جمله اوکراین را با آریوتارگت به اشتراک گذاشته است. به گفته متخصصان، ارتش روسیه و نیروهای امنیتی این شرکت می‌توانند از این داده‌ها برای ردیابی، جاسوسی یا تنظیم مناطق جنگی استفاده کنند. این اطلاعات در حالی به اشتراک گذاشته شده که چندین قانون‌گذار امریکایی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مثل گوگل خواستند تا فعالیت‌های تبلیغاتی خود را با توجه به تحریم‌های اقتصادی تنظیم کنند و در مورد خطرات امنیت ملی این فعالیت‌ها هشدار دادند. در نامه‌ای که سال گذشته با همکاری دو حزب برای گوگل، توییتر، AT&T و ورایزن و چند شرکت دیگر ارسال شد، ۶ سناتور از جمله ران وایدن، کریستن گیلیبراند، مارک وارنر و الیزابت وارن اعلام کردند: «این اطلاعات معدن طلایی برای نیروهای اطلاعاتی خارج از امریکاست و آنها می‌توانند از آن برای هک، تهدید و کارزارهای خود استفاده کنند.»

حساب‌های یوتیوب و توییتر ارتش انگلیس هک شد

حساب‌های یوتیوب و توییتر ارتش انگلیس هک شد و تبلیغات کلاهبرداری‌های رمزارز در آنها به نمایش گذاشته شد. به گزارش ایسنا، یک رشته پست تبلیغ‌کننده توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) روز یکشنبه در حساب توییتری ارتش انگلیس منتشر شد. حساب ارتش انگلیس در یوتیوب به «آرک اینوست»، تغییر نام پیدا کرد و چندین ویدیو از میزگرد سال گذشته شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آرک درباره بیت کوین، منتشر شد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، کتی وود، سرمایه‌گذار و جک دورسی، از موسسان توییتر، در آن صحبت کرده بودند. سخنگوی ارتش انگلیس در ایمیلی به بلومبرگ اعلام کرد، ارتش انگلیس سرگرم تحقیقات درباره این رخنه است. ما امنیت اطلاعات را بی‌نهایت جدی می‌گیریم و سرگرم حل این مساله هستیم. تا زمان تکمیل تحقیقات، اظهارنظر بیشتر مقدور نیست.

سقوط ارزش استارتاپ فین‌تک سوئدی از 45 به 6.5 میلیارد دلار

شرکت سوئدی Klarna ظاهرا در شرف عقد قراردادی برای یک جذب سرمایه جدید است. این شرکت احتمالا 650 میلیون دلار سرمایه جذب خواهد کرد اما ارزش آن از ماه ژوئن 2021 تقریبا یک هفتم شده و به 6.5 میلیارد دلار رسیده است. به گزارش فایننشال تایمز، منابع ناشناس می‌گویند Klarna در حال مذاکره برای جذب مقداری سرمایه جدید است. این سرمایه‌ها توسط سرمایه‌گذاران فعلی این شرکت به رهبری Sequoia Capital تزریق خواهند شد. اگرچه این قرارداد هنوز نهایی نشده، اما امضای آن نشان‌دهنده افت چشمگیر ارزش Klarna خواهد بود. این شرکت پارسال با ارزش‌گذاری 45.6 میلیارد دلاری توانست 639 میلیون دلار از چند سرمایه‌گذار از جمله سافت‌بانک پول بگیرد. ولی حالا گفته شده که ارزش شرکت به 6.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. Klarna از چند وقت پیش در تلاش است تا جای پای خود را در بازار امریکا محکم و با شرکت‌هایی مثل Affirm رقابت کند. این کمپانی که خدمات خرید اقساطی ارایه می‌کند، حدود یک ماه پیش گفته بود که در سال گذشته مشتریان امریکایی آنها بیش از 65 درصد بیشتر شده و حالا بیش از 25 میلیون مصرف‌کننده دارد. با این حال، وضعیت نزولی بازار سرویس‌های خرید قسطی باعث شده این شرکت هم بخش زیادی از ارزش خود را از دست بدهد و حالا با ارزش‌گذاری بسیار کمتری به دنبال جذب سرمایه برود. شرکتKlarna با این ارزش‌گذاری به پایین‌ترین سطح خود از ماه اوت سال 2019 رسیده؛ زمانی که گفته می‌شد ارزش شرکت 5.5 میلیارد دلار است. این شرکت در ماه مه امسال نیز سعی در جذب سرمایه داشت، اما با ارزش‌گذاری 25 میلیارد دلاری نتوانست توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. شرکت Klarna در سال 2005 تاسیس شد و یکی از پیشگامان صنعت سرویس‌های خرید اقساطی بود. این سرویس‌ها به کاربر اجازه می‌دهند در لحظه خریدهای خود را انجام دهند اما هزینه را در تاریخی در آینده به‌صورت کامل یا قسطی پرداخت کنند. این شرکت اخیرا 10 درصد از نیروهای خود را تعدیل کرده است.

 

ارسال نظر