وزیر ارتباطات: در پلتفرم‌های فیلترشده حضور ندارم

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۰۳:۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۹۰۳۷۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلترشده حضور ندارد، گفت: تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیرقابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. عیسی زارع‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توییتر بیان کرد: این تصمیمات عجیب و غریب در گذشته گرفته شده است. البته دولت هم درباره اینکه شبکه اجتماعی باز یا بسته شود، نقش پررنگی دارد اما اگر من در گذشته در موقعیت تصمیم‌گیری قرار داشتم، حتما تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد و این دوگانگی‌ها باید یک جا تمام شود. وی ادامه داد: من گفته‌ام تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر قابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. البته من در مدتی که در ژنو بودم، یک اکانت توییتر از ۱۰ سال پیش داشتم که به زبان انگلیسی از مواضع جمهوری اسلامی حرف زدم و گفتم که پلتفرم‌های جهانی باید به قوانین محلی احترام بگذارند. البته برای رفع شبهه بگویم زمانی که در ژنو بودم، بدون استفاده از فیلترشکن توییت کردم که البته توییتر هم بلافاصله اکانت را مسدود کرد.

     تصمیم درباره حذف فیلترینگ باید جمعی گرفته شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همیشه این خط قرمز را داشتم که به عنوان وزیر ارتباطات در هیچ شبکه اجتماعی فیلترشده حضور نداشته باشم، ادامه داد: اما تکلیف بقیه هم با خودشان است. البته این رویه‌ای است که باید اصلاح شود. من در جلسه اول دولت هم گفتم که مطابق با قسم‌نامه‌مان باید به قانون پایبند باشیم. یکی از مزایای قانون هم این است که فعالیت‌هایمان را در شبکه‌های اجتماعی قانونی سامان دهیم. هرچند این تصمیمی است که باید جمعی گرفته شود. زارع‌پور درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: نکته اول اینکه ما ظرفیت و دانش فنی لازم را داریم و می‌توانیم پلتفرم‌های بومی خودمان را داشته باشیم، همچنانکه جوانان متخصص، کشور را از پلتفرم‌های خارجی در خیلی حوزه‌ها بی‌نیاز کردند. دبیرکل اتحادیه مخابرات هم اشاره کردند که مایه خوشحالی است که ایران، پلتفرم‌های بومی دارد و جزو معدود کشورهایی است که پلتفرم‌هایی باکیفیت دارد. ما می‌دانیم که اگر پلتفرم باکیفیت داشته باشیم، مردم از آن استفاده خواهند کرد. وی ادامه داد: برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در همه موضوعات، نه فقط پیام‌رسان‌ها، هر آنچه که ظرفیت فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم وجود دارد را به کار بگیریم تا طعم شیرین استفاده از فناوری را به مردم بچشانیم. راهبرد دولت سیزدهم هم این است که حداکثر استفاده از فناوری را داشته باشد که زندگی را برای مردم تسهیل کند. ما دنبال این هستیم که کمک کنیم کیفیت پیام‌رسان‌ها ارتقا پیدا کند و این پلتفرم‌ها از سال ۱۳۹۶ با فیلتر تلگرام، ارتقا یافتند. البته ما معتقدیم کشور به پنج پیام‌رسان نیاز ندارد و باید یکی دو پلتفرم قوی باکیفیت باشند و در ماه‌های آینده هم اتفاقات خوبی از تماس‌های صوتی و تصویری روی این پیام‌رسان‌ها تا تماس با تلفن ثابت اتفاق خواهد افتاد.

     طرح صیانت به نظام  تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت طرح صیانت، بیان کرد: از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به این طرح ورود پیدا کردم و برای اصلاح آنچه به عنوان طرح صیانت شناخته شد، گام برداشتم. در آخر خط عنوان و محتوایات این طرح تغییر کرد و به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شد. اکنون مسیر تصویب این طرح دچار وقفه شده و من می‌خواهم این اطمینان را به مردم بدهم که هیچ‌کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مدیران جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطعی اینترنت نیست. زارع‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: اما فضای مجازی نیاز به قانون دارد؛ زیست خیلی از حوزه‌ها به فضای مجازی آمده است ما نمی‌توانیم در جایی که نیاز مردم را برطرف می‌کند، خرید و فروش مردم روی آن انجام می‌شود یا آموزش از طریق آن انجام می‌گیرد، دارای یک فضای بی‌قاعده باشیم. همه جای دنیا برای فضای مجازی قاعده وضع شده است. وی در مورد اینترنت کودک و نوجوان، توضیح داد: در هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی بچه‌ها را رها می‌کنیم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیار، تهدیداتی هم دارد و در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده است. از این رو برای حمایت از کودکان در این فضا، ابزار کنترلی در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده تا بتوانند از بچه‌های خود مراقبت کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این کارها فانتزی و نمایشی نیست، گفت: همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلتفرم خود راه‌اندازی می‌کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان‌شان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند. همین حالا هم ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین روی محتوای مورد استفاده از سمت کودکان وجود دارد؛ اما متاسفانه پدرومادرهای ایرانی از آن بی‌اطلاع هستند.

     به دنبال تخصصی کردن  استفاده از اینترنت  هستیم

زارع‌پور در پاسخ به اینکه آیا ارایه اینترنت کودکان همان اجرای طرح صیانت است، گفت: اول اینکه الان چیزی به اسم طرح صیانت وجود ندارد پس اینترنت کودک ربطی به طرح صیانت ندارد. رییس‌جمهوری هم به این نکته اشاره کردند که در هیج جای دنیا اینترنتی که در اختیار یک بزرگسال است همان اینترنتی نیست که در اختیار یک کودک قرار می‌گیرد. نیاز این دو گروه متفاوت است. وی با بیان اینکه ارایه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت است که حالا با اینترنت کودک شروع شده، افزود: همچنین در آینده نزدیک به دنبال این هستیم که برخی از سکوهای فیلترشده را برای یکسری از اقشار خاص که به این سکوها احتیاج دارند، با هماهنگی دستگاه مختلف در اختیارشان بگذاریم. ما می‌خواهیم گشایشی داشته باشیم تا یک سری پلتفرم‌های فیلتر شده برای گروه‌هایی مانند اساتید و خبرنگاران در دسترس باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به اینکه برخی ارایه اینترنت به کودکان را به قطع اینترنت ارتباط می‌دهند و اینکه دولت می‌خواهد طرح صیانت را اجرا کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت نیست، در دولت شبکه پرسرعت، باکیفیت با سرعت نور جزیی از طرح‌هایی است که برای اجرای آن تلاش می‌کنیم. اما باید به دنبال این باشیم که هر آنچه ظرفیت در داخل کشور است را استفاده کنیم تا پلتفرم‌های بومی خودمان را هم داشته باشیم.

     مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور  نداریم

زارع‌پور درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت اظهار کرد: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند. بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است، اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و اصلا چنین بحثی وجود ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شبکه زیرساخت کشور و افزایش ظرفیت آن گفت: هر چقدر پهنای باند نیاز کشور باشد تامین می‌کنیم و منابع مختلفی برای تامین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم. بهمن‌ماه پارسال قراردادی با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کردیم که به این واسطه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در مدت زمان هشت ماه اضافه کنند. فرآیند این کار آغاز شده و تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود؛ یعنی آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود ما در مدت هشت ماه ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم. زارع‌پور درباره دلایل افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اظهار داشت: با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد اما از آنجایی که قصد به سرانجام رساندن پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران و کسب و کارها را داریم، نیاز است خودمان را برای بالا بردن سرعت دسترسی و تقاضای زیادی که از سوی کاربران وجود دارد، آماده کنیم.

 

ارسال نظر