دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۱:۴۳:۴۷
کد خبر: ۱۹۰۲۹۷

تصویب لایحه حریم خصوصی آنلاین در پنل مجلس امریکا

پنلی از مجلس نمایندگان امریکا لایحه حریم خصوصی آنلاین را تصویب کرده است. هدف این لایحه ممنوعیت جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اما همچنان تردیدهایی درباره آنکه این لایحه به قانون تبدیل می‌شود یا خیر وجود دارد. این لایحه شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس بوک را به همراه فهرستی از دیگر شرکت‌ها مجبور می‌کند تا فقط داده‌های شخصی را جمع‌آوری کنند که برای ارایه سرویس ضروری است. اطلاعات حساس مانند شماره تامین اجتماعی فرد نیز با اقدامات حفاظتی بیشتری روبرو می‌شود. این اقدام توسط کمیته زیرمجموعه انرژی و تجارت تصویب شده است.در گذشته تلاش‌ها برای تصویب لایحه حریم خصوصی با مخالفت زیادی از جانب شرکت‌های فناوری روبرو شد که با ارایه سرویس‌های رایگان از داده‌های کاربران برای تبلیغات استفاده می‌کردند. بخش اعظم بحث درباره لوایح پیشین حول این محور بود که آیا قوانین فدرال از تصویب قوانین ایالتی که گاهی اوقات قوی‌تر هستند نیز جلوگیری می‌کند یا اینکه افراد مجاز به شکایت در مورد نقض حریم خصوصی هستند یا خیر. سرانجام این لایحه مشخص نیست زیرا با انتقاداتی از سوی سناتورهای قدرتمند حزب دموکرات روبرو است.

اقدام بریتانیا برای جلوگیری از انتشار تصاویر سوءاستفاده از کودکان

حدود ۱ میلیون تصویر از سوء‌استفاده جنسی کودکان با هدف جلوگیری از انتشار در فضای اینترنت، توسط بنیاد دیده‌بان اینترنت بریتانیا، «اثر انگشت دیجیتالی» دریافت کرد. به گزارش مهر به نقل از یورونیوز؛ سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی بنیاد دیده‌بان اینترنت (IWF)، اخیراً اعلام کرده است که برای هر یک از تصاویر مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان در پایگاه‌های داده بریتانیا، یک شناسه اختصاصی منحصر به فرد، موسوم به هش، اختصاص داده است. این هش‌ها، به عنوان کدهای دیجیتال منحصربه‌فرد عمل می‌کنند و با مجریان قانون و ارایه‌دهندگان خدمات به اشتراک گذاشته می‌شوند تا هرگونه تلاش برای همرسانی، انتشار یا توزیع آنلاین این مطالب را علامت‌گذاری و مسدود کنند. بنیاد دیده‌بان اینترنت که یکی از کارویژه‌های اصلی آن، شناسایی و حذف تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان در فضای مجازی است، تصاویر یاد شده را به فهرست هش خود اضافه می‌کند و سپس شرکت‌های فناوری می‌توانند برای مسدود کردن یا حذف چنین تصاویری از شبکه‌های خود به فهرست تهیه شده، مراجعه کنند. تصاویر ارزیابی و هش شده توسط بنیاد دیده‌بان اینترنت، شامل برخی از افراطی‌ترین نمونه‌های موارد سوءاستفاده جنسی از کودکان است که در درجه اهمیت «A» و «B» قرار دارند. سوزی هارگریوز، مدیرعامل بنیاد دیده‌بان اینترنت طی بیانیه‌ای در این مورد گفت: «برخی از این مطالب به حدی افراطی است که اعضای کارگروه رصد تصاویر در بنیاد دیده‌بان اینترنت، فقط مجاز به کار در شیفت‌های چهار ساعته، استراحت منظم و دسترسی به بهترین مشاوران روانی هستند. این سازمان همچنین ابزاری در اختیار دارد که به هش‌ها اجازه می‌دهد تا با فراداده‌های متنی اضافه، غنی شوند و ماهیت دقیق سوءاستفاده را توضیح می‌دهد. هارگریوز در ادامه افزود: «من سه فرزند با کمتر ۱۱ سال سن دارم. این شغل طرز فکر من در مورد آنها و اینترنت را تغییر داده است.» بر اساس اعلام یکی از مسوولان ارزیابی تصاویر، برخی از مطالب پردازش شده، شامل تصاویر کودکان زیر ۵ سال است. کمیسیون اروپا، ماه گذشته، قانون جدیدی برای اتحادیه اروپا ارایه کرد که بر اساس آن، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی، مجبور به شناسایی، گزارش و حذف سوءاستفاده جنسی از کودکان هستند. این سازمان اعلام کرد که سیستم فعلی مبتنی‌بر تشخیص و گزارش داوطلبانه، برای محافظت از کودکان در فضای مجازی، ناکافی است.

رگولاتور اینترنت چین درباره مخزن تحقیقات آکادمیک تحقیق می‌کند

مرجع امنیت اینترنت چین تحقیقی درباره سازمان ملی زیرساخت دانش این کشور (CNKI) آغاز کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این تحقیق یک ماه پس از آن انجام می‌شود که رگولاتورهای بازار تحقیقی آنتی تراستی درباره مخازن آنلاین تحقیقات آکادمیک آغاز کردند. اداره فضای سایبری چین در وب سایت خود اعلام کرد این تحقیق با هدف پیشی گرفتن از ریسک‌های امنیتی مربوط به داده‌های ملی، حفاظت از امنیت ملی و منافع عمومی انجام می‌شود و علاوه برآن خواستار ملاقات با مدیریت CNKI شده است. انجام دو تحقیق درباره CNKI طی یک ماه سبب می‌شود مخزن داده این سازمان به یکی از رده بالاترین اهداف رگولاتورهای چینی در سال جاری تبدیل شود. این درحالی است که دولت این کشور تحقیقات بر اکثر پلتفرم‌های اینترنتی را کاهش داده است. در ۱۳ مه‌‌رگولاتور بازار چین، (اداره ملی تنظیم بازار چین) تحقیقی آنتی‌تراست درباره CNKI  را آغاز کرد. پس از گزارش رسانه‌های محلی درباره آنکه گروه تحقیقاتی برتر چین (آکادمی علوم چین) اعلام کرد به دلیل هزینه‌های عضویت بالا دیگر از CNKI استفاده نمی‌کند، تحقیقات درباره این سازمان آغاز شد. تسینگ هوا تونگ فانگ یک شرکت نرم افزاری مرتبط با دانشگاه تسینگ هوا، شرکت مادر CNKI است.

 

ارسال نظر