تفاهم نامه ساماندهی و نظارت بر تولید و توزیع لباس فرم مدارس به امضا رسید

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۸۹۷۴۴
تفاهم نامه ساماندهی و نظارت بر تولید 
و توزیع لباس فرم مدارس به امضا رسید

در جلسه انعقاد تفاهم نامه میان اتحادیه صنف پوشاک با سازمان دانش‌آموزی که روز چهارشنبه 18 خرداد ماه با حضور ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و عباس باستانی، رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران برگزار شد، ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف پوشاک در خصوص ساماندهی سامانه نظارت بر تولید و توزیع لباس فرم مدارس کشور اظهار داشت: پیش از شیوع ویروس کرونا یک بار تجربه راه‌اندازی سامانه نظارت بر تولید و توزیع لباس فرم مدارس را داشتیم اما پس از دو سال وقفه مجددا سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه پوشاک مصمم هستند تا موضوع لباس فرم مدارس از طریق تولیدکنندگانی که دارای مجوز قانونی هستند دوخته و توزیع شود. شیرازی تصریح کرد: به همین منظور لازم است تا اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بر این موضوع اشراف و نظارت کامل داشته باشد که این نظارت به لحاظ تعیین دستمزد، کیفیت دوخت و رعایت استانداردها و کیفیت پارچه (به منظور رعایت بهداشت) و اندازه و سایز لباس و قیمت آن است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. او افزود: به همین منظور تفاهم نامه‌ای میان سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کشوربرای رفاه حال دانش‌آموزان و اولیاء آنها منعقد شد تا گروه هدف تشویق شوند از طریق مدارس به همین صورت فرم‌های دانش‌آموزان خود را تهیه کنند.  در ادامه عباس باستانی، رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران نیز گفت: سازمان دانش‌آموزی یکی از تشکل‌های چهارگانه‌ای است که در آموزش و پرورش حضور دارد و به جز سازمان دانش‌آموزی، سازمان بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و هلال احمر نیز جزو این تشکل‌ها هستند، اما سازمان دانش‌آموزی زیر نظر مستقیم وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارد. او با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی دو ماموریت مهم را دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: یک ماموریت آن به حوزه کارهای تشکیلاتی و مهارتی داشن آموزان برمی‌گردد و مهارت دیگر به موضوع حقوق دانش‌آموزان مرتبط است . باستانی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته دو مسوولیت بزرگ به سازمان دانش‌آموزی سپرده شد یکی مربوط به سرویس‌های مدارس و دیگریمربوط به لباس فرم مدارس است که البته باید طی 40 سال قبل به آن توجه می‌شد اما نهایتا در دو سال گذشته با همفکری اتحادیه پوشاک به این نتیجه رسیدیم که این مسیر را به صورت هدفمند طی کنیم تا حق و حقوق دانش‌آموزان نیز رعایت شود.

باستانی تصریح کرد: نهایتا مقرر شد هر فردی که می‌خواهد به موضوع دوخت لباس فرم ورود کند یک مسیری را طی کند که مورد تایید آموزش وپرورش و اتحادیه صنف پوشاک باشد و حتی زمانی هم که با وزارت صمت در این خصوص مشورت کردیم، ما را به اتاق اصناف و چندین اتحادیه از جمله اتحادیه خیاطان و پوشاک معرفی کردند. او در ادامه گفت: در نهایت همکاری خود را با اتحادیه صنف پوشاک آغاز کردیم و مقرر شد سامانه‌ای برای ساماندهی نظارت بر تولید و توزیع لباس فرم مدارس کشور طراحی شود تا هر شخصی که ادعای تولید لباس فرم مدارس را دارد ابتدا در این سامانه ثبت نام کند و بعد اقدام به دوخت لباس‌های مدارس کندکه البته عده‌ای نیز تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و مدارک و مستندات خود را به اتحادیه ارایه کردند و هر فردی هم که مجوز ندارد مسیر قانونمند آن را برای دریافت مجوز طی کند. باستانی افزود: بر این اساس از این پس مدارس کشور موظفند که تنها با کارگاه‌هایی که مورد تایید اتحادیه صنف پوشاک است قرارداد ببندند البته سنگ بنای این اقدام پیش از شیوع کرونا زده شد و صدها کارگاه تولیدی نیز به سامانه مراجعه کردند و وارد مجموعه شدند اما پس از آن این موضوع ابطر ماند تا امروز که مجددا پیگیر آن هستیم. او با اشاره به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش برای کلیه دانش‌آموزان گفت: در بخشنامه ثبت نام مدارس مدل لباس‌های فرم آورده شده و در آن گفته شده هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت باشد و سامانه شکایت برای اولیاء فراهم شود. باستانی تصریح کرد: در گذشته مدیران مدارس به صورت مستقیم با تولیدکنندگان لباس فرم مدارس قرارداد می‌بستند اما در قرارداد کنونی اینگونه تعریف شده که مدیر مدارس دیگر با کارگاه‌ها همکاری ندارد و انجمن اولیاء و مربیان به صورت مستقیم با کارگاه‌های تولیدی قرارداد می‌بندند و هزینه را هم به صورت کامل واریز می‌کنند. رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران افزود: البته 

زیر مجموعه‌های آموزش و پرورش مانند هنرستان‌هایی که در حوزه طراحی دوخت فعال هستند نیز می‌توانند جهت تولید لباس‌های فرم با مدارس همکاری داشته باشند و تسهیلاتی نیز به همین منظور برای آنها طراحی شده است. باستانی افزود: البته یک مشکلی که در سال‌های گذشته نیز با آن روبرو بودیم موضوع مربوط به خدمات پس از فروش است و به دلیل اینکه برخی از کارگاه‌ها زیرزمینی بودند تعهدات خود را به درستی انجام نمی‌دادند و کسی هم نبود که به آنها گوشزد کند اما با انعقاد این تفاهم نامه و ورود اتحادیه صنف پوشاک دیگر مشکلی در حوزه نظارت بر کار آنها نخواهیم داشت.

او همچنین با اشاره به نوسان قیمتی لباس‌های فرم در بازار گفت: درخواست داشته ایم تا یک نرخ واحد از سوی اتحادیه پوشاک و با توجه به دوره‌های تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان در (8 پایه تحصیلی) به سازمان دانش‌آموزی ارایه شود تا ما به مدارس این نرخ‌ها را اعلام کنیم.

 

ارسال نظر