انتظار جهش یا سقوط؟

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۴:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۹۶۹۲
انتظار جهش یا سقوط؟

بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار یعنی بیت‌کوین سرانجام پس از ثبت یک کندل صعودی در نمودار هفتگی خود، طولانی‌ترین روند نزولی خود را به پایان رساند و بنابراین دهمین کندل قرمز پیاپی خود را ثبت نکرد. پادشاه ارزهای دیجیتال توانست در یک شبانه‌روز ۵.۸ درصد رشد کرده و تا بهای ۳۱,۳۹۰ دلار هم رشد کند. 

برخی از کارشناسان انتظار دارند بیت‌کوین از نقطه کنونی حرکتی جهت‌دار را به سمت بالا یا پایین محدوده نوسانی چند هفته اخیر آغاز کند. در نمایه‌ای کوتاه‌مدت نشانه‌هایی از جهش دیده می‌شود و از طرفی برخی تحلیلگران می‌گویند شانس سقوط قیمت از احتمال جهش آن بیشتر است.

بیت‌کوین این هفته را در محدوده‌ای به پایان رساند که در یک ماه گذشته نیز همان جا نوسان می‌کرد. قیمت بیت‌کوین از روز جمعه شروع به افزایش کرده و به بالای 31 هزار دلار هم رسید.

 ‌بیت‌کوین از اوایل ماه مه (اردیبهشت) بسته به اخبار و رویدادهای هر روز، گاهی بالاتر و گاهی پایین‌تر از محدوده 30.000 دلار در نوسان بوده است و می‌توان گفت این فرازونشیب‌ها تا حد زیادی تحت‌تأثیر احساسات سرمایه‌گذاران مضطرب بازار نسبت به مسیر تورم و اقتصاد جهانی بوده است. جو دیپاسکواله، مدیرعامل صندوق بیت‌بول که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال است، می‌گوید: «تا زمانی که قیمت بیت‌کوین به‌طور کامل از محدوده بین 31.000 تا 32.000 دلار عبور نکند، روند بازار همچنان ضعیف باقی خواهد ماند. البته زیر سطح 30.000 دلار هم شاهد فعالیت خریداران هستیم که بازار را تا به اینجای کار سرپا نگه داشته است.»

 اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، مدتی است که جایی بالاتر از 1.800 دلار نوسان می‌کند و مثل دو هفته گذشته همچنان زیر 2.000 دلار قرار دارد. سایر ارزهای دیجیتال نیز در این مدت نوسان زیادی را تجربه نکرده‌اند و میان آنها کاردانو، سولانا و چین لینک به‌ترتیب با ۹.۷، ۹.۵ و ۸.۳ درصد رشد، بهترین عملکرد را داشته‌اند. ضمن اینکه طبق معمول حجم معاملات در ابتدای هفته (شنبه و یکشنبه) چندان قابل‌توجه نبوده است. 

ثابت‌ماندن قیمت ارزهای دیجیتال در ابتدای هفته جاری تا حدی متفاوت از وضعیت بازار جهانی سهام بود. برای مثال، روز جمعه شاخص بورسی نزدک که بیشتر بر سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری متمرکز است، ۲.۴ درصد و شاخص «S&P500» نیز ۱.۶ درصد سقوط کرد. ارزهای دیجیتال و بازار جهانی سهام در چند ماه گذشته هم‌بستگی زیادی با یکدیگر داشته‌اند. گزارش ماه مه (اردیبهشت) وضعیت بازار کار در ایالات متحده امریکا که جمعه هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که در این مدت 390.000 شغل جدید در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است که هم از حد انتظار بهتر است و هم نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور همچنان با شرایط بحرانی فاصله دارد. تحلیل‌گران پیش‌تر هشدار داده بودند که تصمیم بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی، می‌تواند اقتصاد امریکا را وارد رکود کند. در همین حال، صندوق بورسی «ARK Innovation» موسسه آرک اینوست که کتی وود، یکی از طرفداران بزرگ بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مدیرعامل آن است، از هفته دوم ماه مه (اردیبهشت) تاکنون ۱۵ درصد بازدهی داشته است. 

   سرمایه‌گذاران همچنان 

دیدگاهی نزولی  نسبت به بازار دارند

سقوط هفته گذشته شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران همچنان دیدگاهی نزولی نسبت به بازار دارند و مدیرعامل صندوق بیت بول نیز معتقد است که احتمال سقوط بیت‌کوین از نقطه فعلی از شانس آن برای جهش به سطوح بالاتر، بیشتر است.

 دیپاسکواله می‌گوید: «نتظار داریم در هفته‌های پیش رو شاهد حرکات جهت‌دار قیمت باشیم؛ یعنی بیت‌کوین احتمالاً در ادامه از محدوده فعلی خود به سمت پایین یا بالا خارج می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر احتمال سقوط قیمت به زیر این محدوده بیشتر از جهش آن به سطوح بالاتر است. برای کوتاه‌مدت همچنان این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین جایی بالاتر از ناحیه حمایتی بین 20.000 تا 25.000 دلار در نوسان باشد. ضمن اینکه میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای در 22.179 دلار نیز یکی دیگر از حمایت‌های پیش روی بیت‌کوین محسوب می‌شود. آن‌طور که از وضعیت شاخص ترتیبی تام دیمارک پیداست، بازار بیت‌کوین اکنون منتظر یک سیگنال صعودی برای تغییر روند است که انتظار می‌رود در دو هفته پیش رو خود را نشان دهد.این اتفاق می‌تواند راه را برای جهش قیمت در کوتاه‌مدت باز کند و سقوط به سطوح پایین‌تر را با تأخیر بیندازد. هش احتمالی قیمت می‌تواند زودگذر باشد و از طرفی سقوط به حمایت 17.673 دلاری نیز احتمالاً زمینه را برای خروج بخشی از سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد.

   ۳ دلیل برای سقوط ۲۵ درصدی اتریوم

 در یک ماه آینده

این در حالی است که عوامل فاندامنتال، تکنیکال و درون‌زنجیره‌ای مرتبط با اتریوم عمدتاً نشان از کاهش احتمالی قیمت این ارز دیجیتال در هفته‌های پیش رو دارند. آن‌طور که از الگوهای نموداری پیداست، هدف بعدی اتریوم می‌تواند ۲۵ درصد پایین‌تر از سطوح فعلی باشد.

 اتریوم بیش از نیمی از ارزش دلاری خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داده است. این ارز دیجیتال ارزش خود در برابر بیت‌کوین را هم از دست داده و در حال حاضر به‌دلایل مختلفی زیر محدوده ۲,۰۰۰ دلار باقی مانده است. علاوه بر این، داده‌های موجود نشان می‌دهند که قیمت اتریوم در ماه ژوئن (خرداد) ممکن است به‌خاطر عوامل دیگری، بیش از پیش کاهش یابد. گزارش‌های‌کوین شیر در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۰ میلیون دلار را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر اتریوم خارج کرده‌اند. این در حالی است که خالص جریان ورودی و خروجی صندوق‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم نبوده است. برای مثال در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران حدود ۳۶۹ میلیون دلار را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین اضافه کرده‌اند. در عین حال، صندوق پروتکل‌های بلاک چینی لایه اول سولانا و کاردانو که رقبای اتریوم محسوب می‌شوند، به‌ترتیب ۱۰۴ و ۹ میلیون دلار سرمایه را به خود جذب کرده‌اند. تحلیلگرانی که پیش‌بینی کرده‌اند روند اتریوم در آینده صعودی است، اکثراً پیش‌بینی‌های‌شان را بر اساس رونق بازار دیفای انجام داده‌اند؛ زیرا بلاک چین اتریوم میزبان اکثر برنامه‌های این بخش است.

 با این حال، ارزش کل سرمایه قفل‌شده اتریوم نشان می‌دهد که بخش زیادی از استخرهای دیفای اتریوم با خروج سرمایه مواجه شده‌اند. گفتنی است که ارزش کل سرمایه قفل‌شده در استخرهای مذکور در ۹ مه (۱۹ خرداد) و تا قبل از سقوط لونا کلاسیک و UST کلاسیک در محدوده ۱۰۰ میلیارد دلار بود. طبق گفته‌های ایلان سولوت، یکی از سهام‌داران تاگوس کپیتال، ریسک‌های مربوط به وضعیت کلان اقتصاد که از سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی امریکا نشأت می‌گیرد و همچنین چشم‌انداز محتاطانه‌ای که نسبت به بخش دیفای شکل گرفته است، باعث می‌شود روند اتریوم در ماه ژوئن (خرداد) همچنان نزولی باشد. سولوت به فایننشال تایمز گفته است: «اگر فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی خود ادامه دهد، جهان همچنان در رکود باشد و مردم همچنان مجبور باشند ۴.۵ دلار به‌ازای هر گالن گاز بپردازند، پول کمتری برای سرمایه‌گذاری در دیفای یا شرکت در بازی‌های مبتنی بر بلاک چین خواهند داشت.» روند معاملاتی اتریوم در ماه مه (اردیبهشت) نشان می‌دهد که قیمت این ارز دیجیتال احتمالاً در آینده همچنان نزولی خواهد بود. همچنین داده‌های وب‌سایت کریپتوکوانت نشان می‌دهد که تعداد کل اتریوم‌های موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال از شروع ماه مه (اردیبهشت) ۵۵۰,۴۵۹ واحد افزایش یافته است. بنا بر این داده‌ها، از زمان آغاز سقوط ناگهانی تِرا، تقریباً ۹۵۰ میلیون دلار اتریوم به کیف پول‌های موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال واریز شده است. معمولاً معامله‌گران زمانی توکن‌های خود را وارد صرافی‌ها می‌کنند که می‌خواهند آنها را با سایر دارایی‌ها معامله کنند. در نتیجه، اگر روند نزولی ماه‌های اخیر موجودی اتریوم صرافی‌ها تغییر کند و صعودی شود، فشار فروش آن احتمالاً افزایش می‌یابد.

   هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین 

تسلیم شده‌اند

یاسین الماندیرا، تحلیل‌گر ارشد شرکت آرک اینوست می‌گوید که ظاهراً هولدرهای کوتاه‌مدت بیت‌کوین تسلیم شده‌اند. این تحلیلگر در توییتر نوشته شاخص MVRV بیت‌کوین که نسبت قیمت بازار بیت‌کوین به ارزش واقعی آن را نشان می‌دهد، ۳۵ درصد پایین‌تر از سطح برابری قیمت قرار دارد. این شاخص آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۰ و جولای ۲۰۲۱ به این سطح رسیده بود. گفتنی است که این تحلیل‌گر می‌گوید هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین همچنان دارایی‌های خود را حفظ کرده‌اند. این در حالی است که داده‌های درون‌زنجیره‌ای شرکت گلسنود نشان می‌دهد که در حال حاضر تعداد آدرس‌هایی که حداقل یک بیت‌کوین نگهداری می‌کنند به 848.939 عدد رسیده و علاوه بر این تعداد آدرس‌هایی که حداقل ۰.۰۱ بیت‌کوین دارند نیز با رسیدن به ۱۰.۰۹ میلیون مورد توانسته است رکورد جدیدی ثبت کند. گفتنی است شاخص ترس و طمع بیت‌کوین اکنون با رسیدن به عدد ۱۳، همچنان روی ترس شدید قرار دارد.

 

ارسال نظر