هشدار نسبت به سقوط بیت‌کوین تا 21 هزار دلار

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۲:۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۸۹۵۳۱
هشدار نسبت به سقوط بیت‌کوین تا 21 هزار دلار

با اینکه شاخص‌های مختلف نشان می‌دهند ممکن است اکنون فرصت مناسبی برای خرید بیت‌کوین باشد، برخی تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که قیمت این ارز دیجیتال همچنان ممکن است به سطوح پایین‌تر سقوط کند. هرچند داده‌های مختلفی تأیید می‌کنند که روند بیت‌کوین همچنان نزولی است، داده‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهند فشار فروشندگان به سقف خود رسیده‌ و احتمالاً بازار در جست‌وجوی کف قیمتی بیت‌کوین است. هنوز مشخص نیست که این کف دقیقاً کجاست؛ اما در حال حاضر شاخص‌های متعددی نشان می‌دهند که ناحیه حمایتی ۲۱,۰۰۰ دلار می‌تواند کف روند نزولی بیت‌کوین باشد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی سیگنال‌هایی هستند که نشان می‌دهند بیت‌کوین در کف قیمتی خود قرار دارد. با این حال، روند قیمت این ارز دیجیتال در هفته گذشته نشان داد که بازار هنوز به این نقطه نرسیده است. برای اثبات این امر می‌توان به نمودار بازدهی ماهانه بیت‌کوین نگاه کرد که در آن یک روند نزولی با شیب زیاد دیده می‌شود. طبق مطلب منتشرشده در خبرنامه‌‌ موسسه بلاک‌ویر، این روند نزولی یکی از بزرگ‌ترین روندهای نزولی تاریخ بیت‌کوین و نمودار بازده‌‌ ماهانه‌ آن محسوب‌ می‌شود. 

بیت‌کوین همچنان در محدوده معاملاتی به‌شدت باریکی نوسان می‌کند. افزایش فشارهای اقتصادی در سراسر جهان نیز فشار بیشتری به این ارز دیجیتال وارد کرده است و آن را به‌آرامی به‌سمت پایین سوق می‌دهد. در حال حاضر، بسیاری از تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال سعی دارند بفهمند بیت‌کوین باز هم به روند نزولی خود ادامه می‌دهد یا نه و اکثر آنها تصور می‌کنند جواب این سوال مثبت است.

    در چه صورت روند نزولی تمام شده است؟

طبق گفته‌های مو‌سسه بلاک‌ویر، شاخص‌های مختلف نشان می‌دهند تا زمانی که بیت‌کوین به محدوده ۴۵,۰۰۰ تا ۴۷٬۰۰۰ دلار برنگردد، روند آن همچنان نزولی خواهد بود. پیش‌بینی مذکور بر اساس این واقعیت است که بیت‌کوین سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۴۶,۲۰۰ دلار شروع کرد. حال آنکه شاخص میانگین متحرک نمایی هال (EHMA) ۱۸۰ هفته‌ای بیت‌کوین نشان می‌دهد که روند قیمت این ارز دیجیتال نزولی است. این میانگین متحرک در حال حاضر در سطح ۴۷,۱۶۶ دلار قرار دارد و وزن بیشتری به روند نزولی فعلی بیت‌کوین می‌دهد. هودلرهای کوتاه‌مدت، که کمتر از ۱۵۵ روز در بازار بوده‌اند، از روند نزولی بازار آسیبی جدی دیده‌اند؛ چراکه به‌طور متوسط ۴۵,۰۳۸ دلار برای خرید هر بیت‌کوین هزینه کرده‌اند. در نتیجه، با توجه این داده‌ها می‌توان گفت تا وقتی که قیمت بیت‌کوین کمتر از ۴۵,۰۰۰ دلار است، احساس معامله‌گران برای این ارز دیجیتال همچنان نزولی خواهد بود.

  کف قیمتی بیت‌کوین کجاست؟

با وجود تمام این تحلیل‌های نه چندان امیدوارکننده، مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد بیت‌کوین احتمالاً در جست‌وجوی کف قیمتی خود است. طبق داده‌های وب‌سایت تحلیلی گلسنود، پس از سقوط بیت‌کوین به زیر ۳۰٬۰۰۰ دلار در ابتدای ماه مه (اردیبهشت)، فعالیت شبکه این ارز دیجیتال افزایش یافت و هم‌زمان با کاهش قیمت آن حجم بیشتری از این ارز دیجیتال دست‌به دست می‌شد. گلسنود گفته است: «این امر (سقوط شاخص NVT) در تاریخ بیت‌کوین همواره نشان‌دهنده یک فرصت خرید بزرگ بوده است. گلسنود برای اینکه ثابت کند بیت‌کوین در منطقه خرید خوبی قرار دارد، به شاخص جریان رکود تعدیل‌شده (Entity Adjusted Dormancy Flow) اشاره کرده است. این شاخص معیاری برای اندازه‌گیری نسبت ارزش کل بیت‌کوین‌های موجود در چرخه بازار به واحدهایی است که برای مدتی طولانی دست‌نخورده باقی مانده‌اند و در حال حاضر در منطقه‌ای تثبیت‌شده که قبلاً به عنوان یک منطقه خرید بهینه در نظر گرفته می‌شد. بلاک‌ویر هم داده‌های مختلفی پیدا کرده که نشان می‌دهند بیت‌کوین ممکن است در جست‌وجوی کف خود باشد. یکی از این داده‌ها، ضریب مایر (Mayer) است. ضریب مایر قیمت فعلی بیت‌کوین را با میانگین متحرک ۲۰۰ روزه آن مقایسه می‌کند و در حال حاضر در نزدیکی یکی از کف‌های خود قرار دارد. هرچند داده‌های مختلفی تأیید می‌کنند که روند بیت‌کوین همچنان نزولی است، داده‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهند فشار فروشندگان به سقف خود رسیده‌ و احتمالاً بازار در جست‌وجوی کف قیمتی بیت‌کوین است. هنوز مشخص نیست که این کف دقیقاً کجاست؛ اما در حال حاضر شاخص‌های متعددی نشان می‌دهند که ناحیه حمایتی ۲۱,۰۰۰ دلار می‌تواند کف روند نزولی بیت‌کوین باشد.

    هم‌زمان با سقوط قیمت‌ها  موجودی هولدرهای بلندمدت اتریوم  درحال افزایش است

داده‌های تازه از موجودی هولدرهای اتریوم، نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که بیش از یک سال است وارد بازار این ارز دیجیتال شده‌اند، با کاهش قیمت‌ها در حال افزایش موجودی خود هستند و از این طریق متوسط قیمت خرید اتریوم‌های خود را کاهش می‌دهند. به گزارش دیلی هودل، لوکاس اوتومورو، محقق ارشد موسسه تحلیلی‌«IntoTheBlock»، در گزارش تحلیلی جدید خود گفته است در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از تمام اتریوم‌های موجود، در اختیار آدرس‌هایی قرار دارد که بیش از یک سال است هولدر این ارز دیجیتال هستند. اوتومورو در گزارش خود نوشته است: «آدرس‌هایی که بیش از یک سال از زمان ورود آنها به بازار اتریوم می‌گذرد، توانسته‌اند بیش از نصف کل اتریوم‌های درگردش را به مالکیت خود درآورند. موجودی این هولدرها، برخلاف قیمت، در حال افزایش است. این سرمایه‌گذاران بلندمدت، از سپتامبر سال ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به فروش موجودی خود روی آورده بودند؛ اما از ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) به این طرف، مجدداً شروع به انباشت واحدهای جدید کردند. از آن زمان تاکنون، پس از هر بار سقوط قیمت، موجودی این هولدرها افزایش یافته و در حال حاضر برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۵۰ درصد از تمام اتریوم‌های موجود در اختیار این سرمایه‌گذاران بلندمدت قرار گرفته است.» محقق ارشد موسسه تحلیلی IntoTheBlock در ادامه افزود: «با وجود اینکه وضعیت بازار در کوتاه‌مدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران بلندمدت در قیمت‌های پایین مشغول انباشت اتریوم‌های جدید هستند تا از این طریق متوسط قیمت خرید خود را پایین بیاورند.» اوتومورو می‌گوید: «همین چند روز پیش موسسه اندریسن هوروویتز، که در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر فعال است، یک صندوق ۴.۵ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کرد که بزرگ‌ترین نمونه در تاریخ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی معمولاً برای چند دهه آینده هدف‌گذاری می‌شود، نه چند هفته پیش رو. بنابراین، محقق‌شدن چشم‌اندازی که برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است، زمان‌بر خواهد بود و صرف‌نظر از احساس بی‌اعتمادی کوتاه‌مدت موجود در بازار، سرمایه‌گذاران بلندمدت، همچنان به این بازار باور دارند.» اوتومورو در بخش دیگری از گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که در طول هفته گذشته، صرافی‌های ارز دیجیتال با واریز حجم زیادی اتریوم مواجه بوده‌اند که این خود می‌تواند یک نشانه نزولی در نظر گرفته شود.

    بازار اتریوم با خطر شکل‌گیری  شکاف میان عرضه و تقاضا مواجه است

همچنین یکی از کارشناسان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال گفته در وضعیت کنونی تعداد افراد مایل به فروش اتریوم از تعداد خریداران آن بیشتر است و به همین خاطر این احتمال وجود دارد که عرضه این ارز دیجیتال بزودی و به میزان قابل‌توجهی از تقاضای آن پیشی بگیرد. اندرو کانگ، هم‌بنیان‌گذار و یکی از سهام‌داران مو‌سسه مکانیسم کپیتال در مطلبی کوتاه توضیح داده است که چه کسانی در حال حاضر آماده خرید و چه کسانی مایل به فروش اتریوم هستند. به نظر می‌رسد این مقاله هشداری برای خریداران این ارز دیجیتال باشد. خریداران فعلی اتریوم فقط معامله‌گران نوسان‌گیر هستند. طبق گفته‌های کانگ، اکنون و در روزهای پایانی ماه مه، تنها یک گروه از فعالان بازار قصد دارند موجودی اتریوم سبد سرمایه‌گذاری‌شان را افزایش دهند. او گفته بین جریان عرضه و تقاضا در بازار اتریوم، شکافی اساسی شکل گرفته است. کانگ می‌گوید معامله‌گرانی که به فرصت‌های نوسان‌گیری کوتاه‌مدت علاقه‌مند هستند، به احتمال زیاد زمانی که اتریوم به اعداد رند (حمایت‌ها یا مقاومت‌های روانی) برسد یا احساسات نزولی معامله‌گران از بین برود، اقدام به خرید خواهند کرد. کانگ گفته است تمام سرمایه‌گذاران دیگری که به اتریوم باور دارند، دفعه قبل که قیمت به محدوده ۱,۰۰۰ دلار رسیده بود با باقی پولشان اقدام به خرید اتریوم‌های بیشتر کردند. در نتیجه، در حال حاضر کسی علاقه‌ای ندارد که برای یک بار دیگر به‌دنبال فرصتی برای خرید اتریوم در کف‌های قیمتی بگردد.

    سرمایه‌گذران بزرگ، کوچک و ماینرها  همه فروشنده هستند

در همین حال، فهرست فروشندگان اتریوم، از نگاه کانگ، روزبه‌روز بزرگ‌تر از قبل می‌شود. اولین دسته از فروشندگان احتمالی اتریوم، آن دسته از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت سازمانی هستند که به‌خاطر برآورده‌‌نشدن انتظاراتشان میزان سرمایه‌گذاری خود در این ارز دیجیتال را کاهش داده‌اند. علاوه بر این، برخی از همین سرمایه‌گذاران سازمانی برای جبران ضررهای خود بعد از سقوط قیمت لونا و سایر ارزهای دیجیتال در هفته‌های اخیر، به‌شدت به پول نقد نیاز پیدا کرده‌اند. کانگ می‌گوید سرمایه‌گذاران خرد نیاز دارند اتریوم‌های خود را بفروشند؛ چراکه از همه جهات در ضرر هستند. از آنجایی که وضعیت برای پروژه‌های دارنده اتریوم هم شبیه به سرمایه‌گذاران خرد است، آنها برای پوشش هزینه‌های خود به پول نقد نیاز پیدا خواهند کرد. به گفته کانگ، معامله‌گران شورت و ماینرها دو دسته دیگر از فروشندگان اتریوم هستند؛ چراکه این ارز دیجیتال تاکنون نتوانسته قیمت خود را پس از سقوط بازیابی کند. قیمت اتریوم همین چند روز پیش در ۲۷ مه (۵ خرداد) به سطح ۱,۶۰۰ دلار رسید که ۶۰ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی این ارز دیجیتال است. آخرین گروهی که کانگ به آن اشاره کرده است، افرادی هستند که قبلاً تمایل داشتند اتریوم‌های خود را بفروشند، اما منتظر رشد و جهش قیمت آن بودند. طبق گفته‌های او، این افراد کم‌کم امید خود را از دست می‌دهند و دست به این کار می‌زنند. 

 

ارسال نظر