دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۸۹۴۱۱

روستور جای اپ‌استور اپل و گوگل آمد

گروه اینترنتی وی‌کی (VK) روسیه با هدف ایجاد خدمات دیجیتالی جایگزین رقیبان غربی، یک فروشگاه اپلیکیشن بومی راه‌اندازی کرد. به گزارش ایسنا، گروه «وی کی» که «فیس‌بوک روسیه» لقب گرفته است، اعلام کرد نسخه بتای این فروشگاه که «روستور» (RuStore) نام دارد، از روز چهارشنبه برای کاربران اندروید قابل دسترس خواهد بود. اپل و گوگل که بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اپلیکیشن در دنیا را دارند، دسترسی کاربران روسی به فروشگاه‌های برنامه خود را در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، محدود کرده‌اند. کرملین توسعه سریع جایگزین‌های دیجیتالی بومی را پیش می‌برد و به کارزار چند ساله برای کنترل فضای آنلاین سرعت بخشیده و دسترسی به اینستاگرام و فیس بوک شرکت مِتا پلتفرمز، توییتر و پلتفرم گوگل نیوز را محدود کرده است. گروه «وی کی» 

که گازپروم مدیا در آن سهم دارد و مجموعه‌ای از خدمات آنلاین از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی گرفته تا تحویل غذا را میزبانی می‌کند، به عنوان پیشرو در رقابت برای جایگزینی سرویس‌های غربی ظاهر شده است. «روستور» با حمایت وزارت توسعه دیجیتالی، ارتباطات و رسانه جمعی روسیه و همچنین شرکت فناوری یاندکس، اسبربانک که بزرگ‌ترین وام‌دهنده روسیه است و شرکت امنیت سایبری کسپرسکی لب، ساخته شده است. وزیر ارتباطات و رسانه روسیه در بیانیه‌ای اظهار کرد: ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن روسی، کار ضروری بود که شرایط بازار ایجاب می‌کرد انجام شود. گروه «وی کی» اعلام کرد در زمان راه‌اندازی این فروشگاه، بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن قابل دسترس بوده که شامل بعضی از خدمات دولتی است و هر روز برنامه‌های بیشتری اضافه خواهند شد. بر اساس گزارش رویترز، دولت روسیه در مواجهه با مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات، تخفیف‌های مالیات بر درآمد و وام‌های ترجیحی را برای شرکت‌های فناوری و تعویق خدمت نظامی برای کارمندان آنها را پیشنهاد کرده تا آنها را در روسیه نگه دارد.

تولید آیفون ثابت می‌ماند

شرکت اپل قصد دارد تولید آیفون را برای سال ۲۰۲۲ ثابت و در حدود ۲۲۰ میلیون دستگاه نگه دارد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شیوع کووید ۱۹ در چین و اعمال قرنطینه، شانگهای را که قطب مالی این کشور است و هفتمین هفته قرنطینه را سپری می‌کند، فلج کرده است. همزمان، پکن تدابیر قرنطینه را برای مقابله با شیوع این بیماری، مضاعف کرده است. شرکت فاکسکان که تولیدکننده قراردادی آیفون است، موفق شده کارکنان را در کارخانه نگه دارد تا تاثیر قرنطینه بر تولید را محدود کند اما پیش بینی می‌شود قرنطینه در چین، روی تقاضا تاثیر خواهد گذاشت. اپل ماه گذشته اعلام کرده بود هر گونه قرنطینه در چین و تایوان که محل تولید بسیاری از قطعات و گوشی آیفون هستند، ممکن است موانع جدیدی را برای عرضه و تقاضا در سه ماهه جاری به وجود بیاورد. این تحولات در شرایطی روی می‌دهد که افزایش قیمت نفت، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی تحت تاثیر جنگ در اوکراین، باعث شده است سرمایه‌گذاران کاهش هزینه مصرف‌کننده در بازار دستگاه‌ها و خدمات فناوری را پیش‌بینی کنند.

جریمه ۱۵۰ میلیون دلاری توییتر برای فریب کاربران

توییتر در امریکا توافق کرد ۱۵۰ میلیون دلار برای حل و فصل اتهامات مربوط به سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی نظیر شماره تلفن برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات، پرداخت کند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اسناد دادگاه نشان داد این توافق مربوط به اتهاماتی می‌شود که بر اساس آنها، این شبکه اجتماعی از اطلاعات امنیتی و حریم خصوصی کاربران در فاصله ماه مه سال ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۹ سوءاستفاده کرده است. توییتر در راستای توافقی که از سوی وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال امریکا اعلام شد، ۱۵۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. علاوه بر پرداخت این پول، توافق مذکور توییتر را ملزم کرده است شیوه‌های رعایت مقررات را بهبود دهد. در این شکایت قید شده است که توییتر قانون کمیسیون تجارت فدرال و توافق سال ۲۰۱۱ با این سازمان را نقض کرده و در حالی که به کاربران اعلام کرده است شماره تلفن و نشانی ایمیل آنها را برای حفظ امنیت حسابشان دریافت می‌کند، به آنها اعلام نکرده که از این اطلاعات تماس، برای کمک به تبلیغات‌کنندگان برای هدف گرفتن مخاطبان مورد نظرشان استفاده کرده است. توییتر سرویس رایگانی است که درآمدش از طریق تبلیغات تامین می‌شود. ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرینی که برای خرید توییتر به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار توافق کرده، از مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات انتقاد کرده و وعده داده است که منابع درآمد این پلتفرم را متنوع خواهد کرد. ماسک در خصوص شیوه‌های تبلیغات و جریمه توییتر، اواخر چهارشنبه در توییتی در نوشت: اگر توییتر اینجا صادق نبوده باشد، دیگر چه چیزی حقیقت ندارد؟ مقامات امریکایی به این نکته اشاره کرده‌اند که از درآمد ۳.۴ میلیارد دلاری توییتر در سال ۲۰۱۹، حدود سه میلیارد دلار از تبلیغات بوده است. این شرکت در سال ۲۰۲۱، حدود پنج میلیارد دلار درآمد داشت و اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود ۱۵۰ میلیون دلار را پس از توافق با کمیسیون تجارت فدرال در خصوص پرداخت جریمه، کنار گذاشته است. 

 

ارسال نظر