دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۱:۵۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۹۳۶۰

فیس‌بوک اطلاعاتی درباره توزیع تبلیغات سیاسی افشا می‌کند

شرکت متا مالک فیس‌بوک وعده داده که در مورد نحوه انتخاب گزینه‌های هدف تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مالک فیس‌بوک متا داده‌های بیشتری را در مورد کاربران انتخاب شده برای مشاهده تبلیغات سیاسی و اجتماعی و نحوه این انتخاب‌ها افشا می‌کند و این اطلاعات در پایگاه داده تبلیغات عمومی این شرکت به اشتراک گذاشته می‌شود. متا همچنین گفت که اطلاعات دقیق مربوط به نحوه انتخاب افراد برای نمایش تبلیغات فردی در پایگاه داده «پژوهش و شفافیت باز فیس‌بوک» که توسط محققان دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سال گذشته راه‌اندازی شد، درج خواهد کرد. فیس‌بوک در سال‌های اخیر برای ایجاد شفافیت در مورد تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌های خود، به ویژه در مورد انتخابات، با فشار مواجه بوده است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۸، یک پایگاه اطلاع‌رسانی در مورد تبلیغات عمومی راه‌اندازی کرد، اگرچه برخی از محققان آن را به دلیل اشکالات و فقدان داده‌های هدفمند دقیق مورد انتقاد قرار دادند. قرار است در این بخش به زودی خلاصه‌ای از اطلاعات هدفمند برای موضوعات اجتماعی، تبلیغات انتخاباتی یا سیاسی که اجرا می‌شود نشان داده شود.

اجرای قانون شبکه‌های اجتماعی در فلوریدا لغو شد

طبق رای یک دادگاه تجدیدنظر فدرال امریکا بخش اعظم قانونی در ایالت فلوریدا که هدف آن جلوگیری از محدود کردن محتوای سیاسی انتشاریافته کاربران است، ناقض قانون آزادی بیان است و قابل اجرا نیست. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اما این دادگاه تجدید نظر که پنلی شامل ۳ قاضی در آن حضور داشتند، بخشی از قانون را احیا کرد که طبق آن شرکت‌هایی مانند فیس بوک، گوگل و توئیتر مجبور می‌شوند استانداردهای بازبینی محتوا در پلتفرم‌هایشان را فاش کنند. براساس رای دادگاه بخش‌هایی از قانون فلوریدا که مربوط به محتوای سیاسی است، حق شرکت‌ها (براساس متمم اول قانون اساسی امریکا) برای تصمیم‌گیری درباره محتوای انتشار یافته را نقض می‌کند. برایان گریفین سخنگوی فرماندار ایالت فلوریدا تصمیم دادگاه را گیج‌کننده خواند و اعلام کرد دفتر فرماندار خواستار تجدیدنظر است. قانون مذکور در می‌۲۰۲۱ میلادی توسط فرماندار امضا شده بود. «نت چویس» یک گروه صنعت فناوری که فیس بوک، گوگل و توئیتر عضو آن هستند، از این قانون شکایت کرده بود. در بیانیه معاون مدیر گروه مذکور آمده است: متمم اول قانون اساسی امریکا از پلتفرم‌ها و حقوقشان برای بازبینی محتوا براساس صلاحدید خودشان محافظت می‌کند. دولت نمی‌تواند آنها را مجبور کند محتوایی که نمی‌خواهند را منتشر کنند. این در حالی است که قبلاً فرماندار فلوریدا اعلام کرد بود قانون باید از سانسور توسط شرکت‌های بزرگ فناوری جلوگیری کند. او در حقیقت به حذف حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر و فیس‌بوک پس از حمله حامیان وی به کنگره امریکا اشاره داشت. چندی قبل نیز یک دادگاه تجدیدنظر دیگر از اجرای قانونی مشابه در ایالت تگزاس جلوگیری کرد.

وضع مالیات بر سرویس‌های پخش محتوای خارجی در دانمارک

قانونگذاران دانمارک توافق کرده‌اند سرویس‌های پخش محتوا مانند نتفلیکس، آمازون و دیسنی باید ۶ درصدی از درآمدشان در کشور را به عنوان مالیات برای پشتیبانی از تولیدات تلویزیون‌های محلی بپردازند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، توافق نمایندگان درباره این لایحه در زمانی اتفاق می‌افتد که با افزایش محبوبیت سرویس‌های پخش محتوا، دولت‌های سراسر اروپا سعی دارند برای تولید فیلم و محتوای تلویزیون محلی پشتیبانی فراهم کنند. وزارت فرهنگ دانمارک در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: دانمارک باید تا حد ممکن برای فراهم کردن سرویس‌های عمومی مناسب برای کودکان و نوجوانان فعالیت کند که می‌توانند به عنوان جایگزینی واقعی برای محتوای خارجی و پلتفرم‌های بزرگ عمل کنند.

 

ارسال نظر