طولانی ‌ترین روند نزولی تاریخ بیت‌کوین

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۰:۴۶:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۳۰۶
طولانی ‌ترین  روند  نزولی  تاریخ  بیت‌کوین

با وجود اینکه قیمت بیت‌کوین در هفت روز گذشته نوسان چندانی نداشته، وضعیت نمودار آن خوب به نظر نمی‌رسد. کندل هفتگی این ارز دیجیتال برای هشتمین بار متوالی در ضرر بسته‌‌ شده و مسیر قیمت هنوز مشخص نیست.

بیت‌‌کوین در ابتدای هفته جاری شادی چندانی برای خریداران خود به ارمغان نیاورد و کندل هفتگی منتهی به ۲۲ مه (۱ خرداد) آن در نزدیکی ۳۰,۰۰۰ دلار و با ضرر بسته‌ شده‌ است. بیت‌کوین بعد از اتمام هفته معاملاتی وال استریت (بازار سهام امریکا) و در روزهای شنبه و یکشنبه در محدوده باریکی نوسان می‌کرد. با توجه به نبود نوسان‌‌ها گسترده، معامله‌گران امیدوار بودند که این ارز دیجیتال به‌سمت نواحی حمایتی یا مقاومتی بالاتری حرکت کند. کریپتو تونی معامله‌گر ارزهای دیجیتال، در این باره گفته‌ است: «بیت‌کوین هنوز بین منطقه عرضه و تقاضا گیر کرده است. امیدوارم امروز این ارز دیجیتال یک شکست قیمتی داشته باشد تا فرصتی برای کسب سود ما فراهم شود.» طبق گفته‌های او، اهداف نزولی و صعودی این ارز دیجیتال به‌ترتیب حدود ۲۷,۹۰۰ و ۳۱,۰۰۰ دلار هستند. متیو هایلند، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال، هم گفته‌ است که بیت‌کوین در منطقه مهمی قرار دارد و باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد صعود کند یا سقوط. مایکل ون دپوپ، یکی از نویسندگان وب‌سایت‌کوین تلگراف که اکثر مواقع دیدگاهی صعودی نسبت به قیمت بیت‌کوین دارد، گفته‌ است انتظار دارد در هفته آینده روند بیت‌کوین صعودی باشد و «اعدادی سبزی روی نمودار» آن دیده شود. بیت‌کوین هفته گذشته را در حوالی ۳۰,۰۰۰ دلار به اتمام رساند و کندل هفتگی آن برای هشتمین بار در ضرر بسته‌ شد. گفتنی است که این خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود. علاوه بر این، آشفتگی بازارهای بین‌المللی می‌تواند هفته مجمع جهانی اقتصاد را که از امروز شروع شده است، تحت‌الشعاع قرار دهد. شاخص «S&P500» در حال حاضر ۲۰ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی خود قرار دارد و رسماً وارد بازار نزولی شده‌ است. با این حال، پلن‌سی، یکی از تحلیل‌گران محبوب توییتر، به این نکته اشاره کرده است که همبستگی بیت‌کوین با بازار سهام در مقایسه با ماه‌های قبل کاهش یافته‌ است.

    قیمت کاردانو ممکن است نصف شود

قیمت کاردانو نیز در هفته‌های اخیر به‌دنبال سقوط بیت‌کوین دچار افت شدیدی شده است. با وجود اینکه این ارز دیجیتال همین حالا هم با اوج تاریخی خود فاصله زیادی دارد، یکی از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال از احتمال سقوط بیشتر کاردانو و حتی نصف‌شدن قیمت آن خبر داده است. بنجامین کاون، یک تحلیلگران شناخته‌شده ارزهای دیجیتال، اعلام کرده است در صورتی که روند نزولی بازار شدیدتر شود، می‌توان اهداف قیمتی جدیدی را برای کاردانو در نظر گرفت. کاون در برنامه تحلیلی جدید خود به743 هزار دنبال‌کننده کانال یوتیوبش گفته است که با نگاه به نمودار «کاردانو/ بیت‌کوین» می‌توان تشخیص داد این جفت‌ارز در میانه یک روند نزولی قوی قرار دارد. کاون گفته است اگر جفت‌ارز کاردانو/ بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود نزدیک به سطوح بازار نزولی سال ۲۰۱۸ با قیمت 000/000/85 بیت‌کوین یا ۰.۲۵ دلار بازگردد، این ارز دیجیتال در ادامه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست خواهد داد. او افزود: «اکنون در یک بازار نزولی هستیم. می‌دانیم که آلت‌کوین‌ها در بازار نزولی کاملا نابود می‌شوند. همچنین ارزش آلت‌کوین‌ها در مقابل بیت‌کوین علاوه بر بازارهای نزولی، در بازارهای صعودی نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر بیت‌کوین به کف قیمتی خود در این بازار نزولی برسد، ممکن است شاهد یک کاهش ۵۵ درصدی دیگر در قیمت کاردانو باشیم. کاهش ۵۵ درصدی از قیمت فعلی کاردانو، این ارز دیجیتال را به سطح حدوداً ۰.۲۵ دلاری یا پایین‌تر از آن خواهد رساند. ضمن اینکه ممکن است قیمت در ادامه ۵۰ درصد دیگر هم اصلاح شود.» کاون ادامه داد: «تصور نکنید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. آخرین چرخه نزولی بازار را به یاد دارم و حتی در آن شروع به خریدن کاردانو با قیمت ۰.۱۰ دلار کردم و آن زمان تصورم این بود که باهوش هستم. سپس قیمت کاردانو با افت ۸۰ درصدی مواجه شد. ممکن است به قیمت کنونی کاردانو و قیمت ۰.۱ دلاری که من خریدم نگاه کنید و بگویید که پس از این همه رشد چرا شاکی هستی؟ اما در آن زمان با سقوط ۸۰ درصدی، خرید من هوشمندانه به نظر نمی‌رسید. مردم فراموش می‌کنند که ضررکردن در بازار ارزهای دیجیتال تا چه حد می‌تواند وحشتناک باشد.» 

    بازارهای نزولی بیت‌کوین از ابتدا

بیت‌کوین از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، فراز‌و‌نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است. وقتی به نمودار قیمت آن نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که روند کلی بازار این ارز دیجیتال صعودی بوده است؛ اما در دوره‌هایی، بیت‌کوین درگیر بازار نزولی شده و افت قیمت متعددی تجربه کرده است. آنچه باید بدانیم، این است که بیت‌کوین توانسته پس از یک دوره نزولی، با قدرت بیشتری بازگردد. این روزها نیز باردیگر بیت‌کوین در روندی نزولی قرار گرفته و بسیاری از سرمایه‌گذاران را با ضررهای چشمگیری مواجه کرده است. مسلماً نوسان قیمت جزئی جدایی‌ناپذیر از ارزهای دیجیتال است. 

    بازار نزولی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲

قیمت بیت‌کوین از ۲۹ دلار در ۸ژوئن‌۲۰۱۱ به ۲.۱۰ دلار در ۱۸‌نوامبر‌۲۰۱۱ کاهش یافت. درحقیقت، قبل از آنکه بسیاری از وجود چیزی به‌ نام بیت‌کوین آگاه باشند، بدترین بازار نزولی اتفاق افتاد. در آن زمان، قیمت بیت‌کوین ۹۳درصد سقوط کرد. اگر با شناخت امروزمان از بیت‌کوین به بیشترین قیمت تاریخی این ارز دیجیتال در آن برهه نگاه کنیم، می‌بینیم که خرید این دارایی دیجیتال حتی در سقف قیمتی‌اش نیز دستاوردی بزرگ به‌حساب می‌آمد. البته افراد اندکی در آن زمان می‌توانستند پیش‌بینی کنند که در ۱۰ سال آینده، بیت‌کوین به حدود ۶۹هزار دلار می‌رسد. پس از این افت اولیه، بیش از یک سال طول کشید تا قیمت دوباره بهبود یابد و به سقف‌های جدید دست پیدا کند. در آن دوره، درک اینکه که بیت‌کوین قرار است در طول سال‌ها تکامل پیدا کند و از ارزی دارک‌نت به انقلابی در سیستم پولی آینده تبدیل شود، کار چندان آسانی نبود. هنگامی که قیمت بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۱۳ از سقف قیمت قبلی‌اش عبور کرد، هرگز به کمتر از آن بازنگشت.

    بازار نزولی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

در دوره نزولی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، قیمت بیت‌کوین از ۱,۱۳۵ دلار در ۴‌دسامبر‌۲۰۱۳ به ۱۷۵ دلار در ۱۴‌ژانویه‌۲۰۱۵ سقوط کرد. در اواخر سال ۲۰۱۳ و ابتدای سال ۲۰۱۴، دو اتفاق مهم رخ داد: ۱. بازار جاده ابریشم تعطیل و راس اولبریکت، سازنده این بازار، نیز به حبس ابد و بدون آزادی مشروط محکوم شد؛ ۲.صرافی مت گوکس ورشکسته شد. اینها ازجمله دلایل مهم ایجاد بازار نزولی آن دوره بودند. با بسته‌شدن دو پایگاه اصلی بیت‌کوین و ضررهای فراوان کاربران، ازنظر بسیاری از کارشناسان بیت‌کوین به پایان مسیر خود رسیده بود. ازآن‌جاکه قیمت بیت‌کوین ۸۵درصد سقوط کرده بود، بسیاری از مخالفان این ارز دیجیتال مقاله‌هایی تند با عنوان‌هایی مانند «مرگ بیت‌کوین» می‌نوشتند. اغلب این مقالات نیز لحنی مانند «ما که به شما گفته بودیم چنین خواهد شد» داشتند. بااین‌حال، کسانی که دوره نزولی اول، یعنی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ را تجربه کرده بودند، آموزش‌های لازم برای گذراندن چنین دوره‌هایی را به دست آورده بودند و عقیده داشتند که بیت‌کوین قوی‌تر از گذشته باز می‌گردد. هنگامی که قیمت در اوایل سال ۲۰۱۷ از سقف قبلی‌اش عبور کرد، دیگر هرگز به کمتر از ۱,۰۰۰ دلار بازنگشت.

    بازار نزولی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰

یکی دیگر از سقوط‌های معروف بیت‌‌کوین، کاهش ارزش آن از ۱۹,۶۴۰ دلار در ۱۶‌دسامبر‌۲۰۱۷ به ۳,۱۸۵ دلار در ۱۵‌دسامبر‌۲۰۱۸ بود. بسیاری از این دوره نزولی با نام زمستان ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند. این نام‌گذاری به این دلیل مطرح شد که سقوط عمده و کاهش قیمت به ۳هزار دلار در زمستان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رخ داد. گذراندن زمستان ارزهای دیجیتال آن‌هم پس از افزایش قیمت در بهار‌و‌تابستان‌۲۰۱۹ که بهای بیت‌کوین را به ۱۲هزار دلار رسانده بود، کار دشواری بود. باوجوداین، باردیگر قیمت بیت‌کوین با قدرتی بیش‌از‌پیش بهبود یافت و به‌‌نظر می‌رسد این ارز دیجیتال هرگز به کمتر از ۲۰هزار دلار باز نخواهد گشت. 

 

ارسال نظر