اینترنت موبایل ایران در رده ۷۳ جهانی قرار دارد

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۰۲:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۱۵۴
اینترنت موبایل ایران در رده ۷۳ جهانی قرار دارد

گزارش اسپیدتست از میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان نشان می‌دهد جایگاه ایران در رده‌بندی اینترنت موبایل ۷۳ و اینترنت ثابت ۱۴۴ است که هر دو نشان‌دهنده یک پله رشد است، این در حالی است که تجربه کاربری همچنان حاکی از کیفیت و سرعت پایین اینترنت برای کاربران است و همین موضوع باعث شده شائبه کاهش پهنای باند از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شود، هرچند که وزیر ارتباطات این موضوع را تکذیب کرده است. سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و البته این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی تبدیل شده و بسیاری از افراد از افت کیفیت اینترنت شکایت دارند. وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و مشاهده آمار این وب‌سایت می‌تواند نشان بدهد که اینترنت در یک ماه گذشته در ایران به چه صورت بوده است. طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا ماه آوریل سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۳۰.۷۵ مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۳.۴۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۷.۰۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است. در حالی که تا ماه مارس سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۹۶۱ مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۰ مگابیت‌برثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۲.۵۲ مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه بود.

    رشد ۲ پله‌ای سرعت اینترنت موبایل  عربستان و کویت

در آوریل ۲۰۲۲ میلادی امارات متحده عربی پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل جهان را در اختیار کاربرانش قرار داد. میانه سرعت اینترنت موبایل این کشور ۱۳۴.۴۸مگابیت برثانیه اعلام شده است. این درحالی است که جایگاه این کشور در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در جهان نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. در رده دوم این فهرست قطر با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۲۹.۳۶مگابیت برثانیه قرار دارد. جایگاه این کشور نسبت به ماه گذشته یک پله رشده است. در رده سوم نروژ با یک پله سقوط و میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۱۶.۱۷ مگابیت برثانیه قرار دارد. کره جنوبی مانندماه گذشته همچنان در رده پنجم کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل قرار دارد و میانه سرعت آن ۱۱۱.۹۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. در رده پنجم و ششم به ترتیب عربستان سعودی (۱۰۵.۴۲ مگابیت‌برثانیه) و کویت (۱۰۵.۱۴مگابیت برثانیه) قراردارند. جایگاه هریک از این کشورها در رده‌بندی ۲ پله رشد کرده است. در رده‌های هفتم و هشتم نیز به ترتیب هلند (۱۰۴.۴۶ مگابیت برثانیه) و دانمارک (۱۰۲.۹۰ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه هرکدام نسبت به ماه قبل دو پله سقوط کرده است. در جایگاه‌های نهم بلغارستان (۸۸.۴۷ مگابیت برثانیه) و دهم کرواسی (۸۱.۶۲ مگابیت برثانیه) قرار دارند. موقعیت این کشورها در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در آوریل نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.

    سنگاپور، شیلی و تایلند  در صدر فهرست پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت

در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در آوریل ۲۰۲۲ میلادی در رده‌های اول تا سوم به ترتیب سنگاپور (۲۰۷.۶۱ مگابیت برثانیه)، شیلی (۲۰۰.۰۱ مگابیت برثانیه) و تایلند (۱۸۹.۶۴ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه آنها نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. در رده چهارم این فهرست هنگ کنگ با سرعت ۱۸۱.۷۰ مگابیت برثانیه قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. اما در رده پنجم با یک پله سقوط دانمارک قرار دارد. طبق اطلاعات این وب سایت میانه سرعت اینترنت ثابت این کشور ۱۶۶.۱۱ مگابیت برثانیه است. چین با سه پله رشد در رده ششم این فهرست قرار دارد. میانه سرعت اینترنت ثابت این کشور ۱۶۲.۷۴مگابیت برثانیه ثبت شده است. در رده‌های هفتم و هشتم به ترتیب ماکائو (۱۵۸.۴۸مگابیت برثانیه) و امریکا (۱۵۱.۲۱ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه آنها نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است. در رده نهم این فهرست لیختن اشتاین با ۳ پله رشد نسبت به ماه قبل قرار دارد. میانه سرعت اینترنت ثابت این کشور کوچک اروپایی ۱۴۴.۶۳ مگابیت برثانیه است.رومانی نیز با میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۳۲.۳۳ مگابیت برثانیه در رده دهم فهرست قرار دارد.

    میانه سرعت موبایل در ایران

میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه آوریل ۲۰۲۲، به ۲۴.۹۵ مگابیت‌برثانیه رسیده و ایران را به جایگاه ۷۳ رسانده که حاکی از یک پله صعود نسبت به ماه گذشته است. در حال حاضر میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۹۵ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۵۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۱ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۲ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه مارس سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۹۰ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۳۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۷۴ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود.همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از ارمنستان، لائوس و تونس سریع‌تر و از مکزیک، ‌ترینیداد و توباگو و بوسنی و هرزگوین کندتر است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۲۳ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۵۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۹ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۴ از میان ۱۸۱ کشور می‌رساند. این درحالی است که در مارس ۲۰۲۲، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۹۵ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۱۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۰ میلی‌ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۴۵ کشور قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از الجزایر، جزایر مارشال و لیبی سریع‌تر است.

    وزیر ارتباطات: پهنای باند اینترنت  کاهش نداشته است

در حالی که انتقادها نسبت به کیفیت و سرعت اینترنت ادامه دارد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تکذیب ادعای کاهش پهنای باند اینترنت گفت: ارتباطات تلفن همراه کشش ندارد و توسعه پیدا نکرده و ارتباطات سیار مبتنی بر واگذاری فرکانس محدودیت دارد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با کندی اینترنت به دلیل کاهش پهنای باند، اظهار کرد: تکذیب می‌کنم که پهنای باند کشور را کاهش داده‌ایم. به اندازه نیاز کشور پهنای باند تأمین می‌شود. کندی و تندی اینترنت باید ملاک باشد. مراجعی در دنیا هستند که سرعت اینترنت را سنجش می‌کنند، به‌تازگی اعلام شده رتبه ایران حتی یک پله افزایش داشته و به رتبه ۷۳ رسیده است. وی عنوان کرد: در حوزه ارتباطات ثابت به‌شدت مشکل داریم و این مشکل به امروز و دیروز تعلق ندارد. سرعت میانگین ما در این حوزه حدود ۱۰ است در حالی که این سرعت در جهان ۶۰ است و رتبه ایران ۱۴۴ است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش تقاضای روز به روز در حوزه موبایل تصریح کرد: ارتباطات تلفن همراه کشش ندارد و توسعه پیدا نکرده است، البته ما فرکانس‌های جدید را به اپراتورها واگذار کرده‌ایم. ارتباطات سیار مبتنی بر واگذاری فرکانس محدودیت دارد و پهنای باند مشخصی دارد. زارع‌پور افزود: راهکار اساسی حل مشکل سرعت اینترنت، ارتباطات ثابت پر‌سرعت مبتنی بر فیبر نوری است که با ۹ اپراتور تفاهم‌نامه امضا کردیم و 8.5 میلیون پورت به آنها دادیم تا راه‌اندازی کنند. بسته حمایتی خوبی برای کسانی که در این زمینه راه‌اندازی پورت فیبر نوری فعالیت کنند، تهیه شده است و دولت تقریباً از یک سوم درآمد خود در این زمینه صرف نظر کرده تا این پروژه شتاب بگیرد و سرعت آن به گیگ برسد. وی در پایان تاکید کرد: تست سرعتی که در بوشهر انجام شد حدود ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه بود یعنی نود برابر آنچه اکنون مردم تجربه می‌کنند. قبلاً در قم، مشهد و رشت هم تست کرده‌ایم.

 

ارسال نظر