شتاب قیمت بیت‌کوین در حال حاضر نزولی است

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۰۱:۵۸:۴۵
کد خبر: ۱۸۹۰۳۴
شتاب قیمت بیت‌کوین در حال حاضر نزولی است

نیمی از چرخه چهارساله هاوینگ بیت‌کوین به‌تازگی پشت سر گذاشته شده است و تحلیل‌گران از همین حالا در تلاشند تا واکنش قیمت بیت‌کوین به هاوینگ بعدی را پیش‌بینی کنند. با این حال، تاریخ نشان می‌دهد که پیش‌بینی این امر سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. با وجود این در حال حاضر، روند قیمت بیت‌کوین در هفت هفته اخیر نزولی بوده و اشباع فروش در بازار اکنون به اوج خود از زمان سقوط مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان رسیده است. این موضوع ممکن است شرایط را برای بازیابی قیمت فراهم کند؛ اما انتظار می‌رود جهش احتمالی بیت‌کوین بسیار محدود باشد. هاوینگ بعدی بیت‌کوین قرار است حوالی ۳۰ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ فروردین ۱۴۰۳) اجرا شود. هاوینگ هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و طی آن پاداش‌ بلاک‌ها که به ماینرهای شبکه این ارز دیجیتال پرداخت می‌شود، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. در تاریخ مذکور پاداش‌ بلاک‌های بیت‌کوین نصف می‌شود و از ۶.۲۵ واحد به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک استخراج‌شده کاهش می‌یابد. در حال حاضر، روزانه ۹۰۰ بیت‌کوین (حدود ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ دلار) استخراج می‌شود و پس از هاوینگ بعدی، این عدد به ۴۵۰ بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. هاوینگ قبلی بیت‌کوین در ۱۱ مه ۲۰۲۰ (۲۲ اردیبهشت ۹۹) انجام شد و پس از آن پاداش بلاک‌های بیت‌کوین از ۱۲.۵ به مقدار فعلی ۶.۲۵ بیت‌کوین رسید. با این حال، واکنش قیمت بیت‌کوین به این رویداد آن چیزی نبود که برخی انتظارش را داشتند و احتمالاً به آن امیدوار بودند. هرچند که در این روز و بعد از اجرای هاوینگ مذکور قیمت بیت‌کوین کمی کاهش یافت، برخی از متخصصان بازار ارزهای دیجیتال، باور دارند که یکی از محرک‌های روند صعودی بزرگ بیت‌کوین در دو ماه پس از آن، همین رویداد بوده است. روند صعودی مذکور تا آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) ادامه داشت و بیت‌کوین را به اوج ۶۰,۰۰۰ دلاری رساند. سپس، یک اصلاح بزرگ، قیمت این ارز دیجیتال را در تقریباً ۱۰۰ روز به نصف رساند و زمینه را برای روند صعودی بعدی آن فراهم کرد. روند صعودی دوم نیز باعث شد که قیمت بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به اوج تاریخی خود، یعنی حدود ۶۹,۰۰۰ دلار برسد. با این وجود، هنوز مشخص نیست که بازار نسبت به هاوینگ بعدی بیت‌کوین چه واکنشی نشان خواهد داد. تنها می‌دانیم که پاداش ماینرها نصف می‌شود و برای اینکه استخراج بیت‌کوین همچنان سودآور باشد، قیمت آن باید افزایش یابد. با توجه به اینکه بسیاری از متخصصان، باور دارند هزینه تولید یک بیت‌کوین جدید تقریباً به عنوان کف قیمت این ارز دیجیتال عمل می‌کند، افزایش قیمت آن پس از هر چرخه هاوینگ منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، هنوز نمی‌دانیم در آینده استفاده از بیت‌کوین به اندازه کافی افزایش می‌یابد و کارمزد تراکنش‌ها از پاداش‌های بلوک پیشی می‌گیرد یا خیر.

    قیمت بیت‌کوین  معمولاً دیر به هاوینگ واکنش نشان می‌دهد

با بررسی هاوینگ‌های قبلی، می‌توان به این نتیجه رسید که به‌ندرت پیش می‌آید بیت‌کوین فوراً به هاوینگ جدید خود واکنش نشان دهد. البته با توجه به اینکه هاوینگ یک رویداد شناخته‌شده است و باید بازار ارزش آن را مشخص کند، چنین چیزی چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. با این حال، نمودار بیت‌کوین نشان می‌دهد که قیمت این ارز دیجیتال در هر سه دوره گذشته و مدتی پس از اجرای هاوینگ‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

    سومین هاوینگ بیت‌کوین

پیش از هاوینگ قبلی، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این رویداد هیچ تأثیری بر قیمت بیت‌کوین نمی‌گذارد. برخی هم انتظار داشتند عرضه ماینرها و در نتیجه فشار فروش این ارز دیجیتال افزایش می‌یابد و معامله‌گران هم استراتژی «با شایعات بخر و با اخبار بفروش» را در پیش بگیرند. تعدادی از متخصصان نیز انتظار داشتند با توجه به اینکه قرار است بیت‌کوین‌های جدید کمتری وارد چرخه شبکه شود، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یابد. با این حال، زمانی که این هاوینگ اتفاق افتاد، پیش‌بینی اول درست از آب درآمد و در ابتدا برای مدتی تقریباً هیچ تأثیری بر قیمت بیت‌کوین نگذاشت.

    دومین هاوینگ بیت‌کوین

بعد از اجرای دومین هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۶، قیمت این ارز دیجیتال در ابتدا کاهش یافت و بسیاری از هولدرهایی را که منتظر افزایش قیمت آن بودند، شگفت‌زده کرد. با این حال، پس از مدتی روند صعودی بیت‌کوین از سر گرفته شد و این ارز دیجیتال را وارد بازار صعودی بزرگی کرد که تا پایان سال ۲۰۱۷ ادامه داشت. ریشل راس، مشاور فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و علوم رایانه‌ای، یکی از افرادی است که افزایش قیمت بیت‌کوین را در آن زمان به‌درستی پیش‌بینی کرده بود. او در دسامبر ۲۰۱۵ (آذر ۹۴) پیش‌بینی کرده بود که قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ سال ۲۰۱۶ به ۶۵۰ دلار می‌رسد. در آن زمان قیمت بیت‌کوین حدوداً ۴۰۰ دلار بود. پیش‌بینی هرچند محافظه‌کارانه راس درست از آب درآمد و قیمت این ارز دیجیتال نه‌تنها افزایش یافت، بلکه تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ به ۱,۰۰۰ دلار رسید.

    اولین هاوینگ بیت‌کوین

اولین هاوینگ بیت‌کوین نیز در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، در آن زمان به عنوان نویسنده وب‌سایت بیت‌کوین مگزین فعالیت می‌کرد. او در یکی از مقالاتش توضیح داده بود که جامعه بیت‌کوین قبل از اولین هاوینگ آن تقریباً به دو گروه تقسیم می‌شدند. گروه اول استدلال می‌کردند که هاوینگ بیت‌کوین باعث ایجاد شوک عرضه می‌شود (به‌دلیل کاهش پاداش‌ها عرضه کم می‌شود) و قیمت آن را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد. گروه دوم نیز باور داشتند که هاوینگ بیت‌کوین یک رویداد شناخته‌شده برای بازار محسوب می‌شود و تأثیری روی قیمت آن نمی‌گذارد. البته با رویدادهای پیش‌آمده، می‌توانیم نتیجه بگیریم که آنچه واقعاً اتفاق افتاد، عمدتاً ترکیبی از دیدگاه‌های هر دو گروه بود و برای هر دو هاوینگ بعدی هم صدق می‌کرد. به‌طور کلی، از یک طرف درست است که هاوینگ همواره یک رویداد شناخته‌شده محسوب می‌شود و تأثیر فوری خاصی بر قیمت بیت‌کوین ندارد؛ اما از طرف دیگر، عرضه کمتر این ارز دیجیتال و این واقعیت که تمام ماینرها به قیمت‌های بالاتری برای کسب سود نیاز دارند، باعث شده است که قیمت بیت‌کوین بعد از هر سه هاوینگ گذشته و در میان‌مدت و بلندمدت افزایش یابد. بنابراین، هرچند مشخص نیست پس از هاوینگ بعدی بیت‌کوین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی می‌افتد، احتمالاً منطقی است که انتظار داشته باشیم قیمت آن افزایش یابد، در عین حال که این رویداد احتمالاً چرخه قیمت دیگری را هم در بازار بیت‌کوین آغاز کند.

    روند قیمت بیت‌کوین در هفت هفته اخیر  نزولی بوده است

در حال حاضر، روند قیمت بیت‌کوین در هفت هفته اخیر نزولی بوده و اشباع فروش در بازار اکنون به اوج خود از زمان سقوط مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان رسیده است. این موضوع ممکن است شرایط را برای بازیابی قیمت فراهم کند؛ اما انتظار می‌رود جهش احتمالی بیت‌کوین بسیار محدود باشد. خریداران بیت‌کوین روز جمعه نسبت به شکل‌گیری شرایط اشباع فروش در بازار این ارز دیجیتال واکنش نشان دادند و قیمت آن را به بالای ۳۰,۰۰۰ دلار رساندند. با این حال، به نظر می‌رسد حرکت صعودی احتمالی بیت‌کوین در ادامه محدود خواهد بود و این ارز دیجیتال با مقاومت‌هایی در ۳۳,۰۰۰ و ۳۵,۰۰۰ دلار مواجه شود. اندیکاتور‌های مومنتوم که سرعت تغییرات قیمت را اندازه‌گیری می‌کنند، در نمای روزانه، هفتگی و ماهانه بیت‌کوین همچنان حاوی نشانه‌هایی منفی هستند؛ اتفاقی که معمولاً نشان‌دهنده دوره‌ای با بازدهی کم یا حتی منفی است. علاوه بر این، بر اساس تاریخچه بیت‌کوین، بازدهی این ارز دیجیتال برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۴ در هفت هفته متوالی منفی بوده است. این عامل هم تأیید می‌کند که شتاب قیمت بیت‌کوین در حال حاضر نزولی است. البته روز پنجشنبه، نشانه‌های کوتاه‌مدتی روی نمودار بیت‌کوین ظاهر شد که خلاف روند نزولی آن بودند. این نوع نشانه‌ها معمولاً باعث می‌شوند که قیمت جهش محدودی را تجربه کند. برای مثال، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمای هفتگی بازار بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود در ناحیه اشباع فروش از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) رسیده است. با این حال، مقاومت قوی پیش روی این ارز دیجیتال و نشانه‌های منفی موجود در شاخص‌های مومنتوم، می‌توانند روند صعودی احتمالی آن را محدودتر کنند.

 

ارسال نظر