وزیر ارتباطات: اپراتورها خواهان افزایش قیمت اینترنت تا سقف تعرفه مصوب هستند

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۴۰:۰۴
کد خبر: ۱۸۸۶۰۶

وزیر ارتباطات اعلام کرد اپراتورها خواهان افزایش بیشتر قیمت اینترنت تا سقف مصوبه سال 1395 هستند. طبق این مصوبه، سقف تعرفه هر یک گیگابایت برای سیم‌کارت‌های دایمی 40 هزار تومان است. به گفته وی افزایش فعلی تنها در چارچوب مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده است. زارع‌پور شرط وزارت ارتباطات برای پذیرش افزایش قیمت‌ها را، 2 برابر شدن سرعت اینترنت و پوشش سراسری شبکه 4G تا سه سال آینده دانست. عیسی زارع‌پور حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» به تشریح اقدامات شش ماه گذشته خود پرداخت. در این برنامه که بخشی از سخنان وزیر تکراری و همان گفته‌های قبلی وی بود، به بحث افزایش قیمت اینترنت اشاره شد. زارع‌پور در این باره گفت: وزارت ارتباطات رگولاتور حوزه ارتباطات بوده و بایستی منابع لازم را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کنیم تا به مردم ارایه خدمت کنند. به‌طور مثال در حوزه تلفن همراه، فرکانس 2300 را واگذار کردیم تا کیفیت شبکه ارتباطی افزایش یابد. اما اپراتورها می‌گویند برای فعال کردن این فرکانس نیاز به تجهیزات و سرمایه‌گذاری دارند در حالی که طی 5 سال گذشته با تورم تجمیعی بیش از 200درصد رو به رو بوده‌ایم و تعرفه اینترنت نیز ثابت باقیمانده است. از همین رو آنها خواهان افزایش قیمت‌ها هستند. به گفته وی افزایش اخیر قیمت اینترنت و حذف برخی بسته‌ها در چارچوب مصوبه سال 1395 کمیسیون تنظیم مقررات بوده اما اپراتورها به دنبال تعریف بسته با تعرفه‌های جدید تا سقف همان مصوبه هستند. موضوعی که البته وزارت ارتباطات با آن مخالفت کرده و برایش شرط گذاشته است. زارع‌پور با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات با هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نشود، مخالف است؛ اظهار داشت: «ما به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. از آنها توجیهات برای افزیش قیمت و برنامه برای توسعه و افزایش کیفیت خواسته‌ایم. اگر موارد مطرح شده از سوی اپراتورها معقول باشد، با اعمال قیمت جدید موافقت خواهیم کرد مشروط بر اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود.» گفتنی است مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در سال 1395، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دایمی را به ازای هر کیلوبایت، 0.4ریال تعیین کرده است؛ یعنی 40هزار تومان به ازای هر یک گیگابایت. وزیر ارتباطات همچنین افزایش 2 برابری سرعت اینترنت، پوشش 100درصدی شبکه 4G و 10 درصدی شبکه 5G را از جمله شروط وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت عنوان کرد که اپراتورها برای عملی شدن آنها باید تعهد بدهند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره غیرمستقیم به جنگ روسیه و اوکراین گفت در حال حاضر بخشی از ظرفیت پهنای باند زمینی و دریایی کشور قطع شده اما مردم آن را احساس نمی‌کنند؛ زیرا طی 6 ماهه گذشته 40 تا 50 درصد ظرفیت پشتیبان برای تامین ترافیک بین‌الملل کشور پیش‌بینی کرده‌اند.

     امکان استعلام وضعیت فیبرکشی با کد پستی  در آینده‌ای نزدیک

زارع‌پور با اشاره به آخرین وضعیت فیبرکشی در کشور، نسخه شفابخش ارتباطات ثابت را توسعه شبکه فیبر نوری دانست و گفت: «توسعه 20 میلیون پورت فیبرنوری در سه سال پروژه‌ای بسیار عظیم بوده و برآورد ما نشان می‌دهد که به سه میلیون کیلومتر فیبر نوری نیازمندیم. در این راستا یک بسته حمایتی آماده کرده‌ایم تا بازیگران و اپراتورها در لایه دسترسی ترغیب شوند که وارد این پروژه شوند.» به گفته وی قرار است پروانه جدید اپراتوری فیبرنوری صادر شود که در راستای آن هم اپراتورهای ثابت و هم اپراتورهای سیار می‌توانند وارد این عرصه شوند. دولت نیز 5 درصد از درآمد خود از محل اپراتورها را برای توسعه پورت فیبرنوری به آنها اختصاص می‌دهد. زارع‌پور وعده داد با پای کار آمدن اپراتورها جهت توسعه فیبر نوری در کشور، طی یک تا دو ماه آینده مردم می‌توانند با وارد کردن کد پستی خود در سایت iranfttx.ir از زمان و وضعیت فیبرکشی در محله‌شان مطلع شوند. وزیر ارتباطات همچنین به بحث شبکه ملی اطلاعات اشاره کرده و خاطرنشان کرد هر هفته جلسه‌ای با شورای معاونین برای پیشبرد شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌شود: «تاکنون 28 جلسه در خصوص شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است. اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت و سیار در حدود چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و ما به دنبال سرعت چند 100 مگابیتی در شبکه بر بستر شبکه ملی اطلاعات هستیم. حتی گفته‌ایم که 10 درصد پورت‌های فیبر نوری باید یک گیگابیت باشد.»

     دولت هوشمند جایگزین دولت الکترونیک

زارع‌پور با تاکید بر تفاوت‌های دولت الکترونیک و دولت هوشمند اظهار داشت دولت الکترونیک بر بهینه کردن فرآیندها تمرکز داشته اما دولت هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و حکمرانی مبتنی بر داده می‌توان یک سری از فرآیندها را حذف کرد. او با اشاره به تبصره 7 قانون بودجه 1401 اظهار داشت تا شهریورماه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را راه‌اندازی کنند و تا دی ماه امسال نیز وزارت ارتباطات پنجره واحد ملی را راه‌اندازی می‌کند: «به این ترتیب به جای اینکه ده‌ها سامانه از سوی دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد، هر دستگاه می‌تواند همه خدمات را در یک پنجره واحد به مردم ارایه دهد و مردم طعم شیرین فناوری در حکمرانی داده را می‌چشند. مجموعه‌ای از خدمات با کیفیت در قالب اپراتورهای خدمات رسان بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارایه خواهد شد.» وزیر ارتباطات در بخش دیگر سخنان خود به سامانه نظارت مردمی اشاره کرد و گفت در تعامل با معاونت اداری استخدامی ریاست‌جمهوری، تا هفته دولت از فاز اول این سامانه رونمایی خواهد شد. سامانه‌ای که این فرصت را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا به صورت آنلاین، نظرات خود را درباره استفاده از خدمات آنلاین دستگاه‌ها، کیفیت خدمت‌رسانی و شیوه برخورد در مراجعات حضوری و… را اعلام کنند. دولت نیز در لحظه از رضایت و شکایات مردم از دستگاه‌های مختلف آگاه خواهد شد. وی چشم‌انداز تحول دیجیتال را مستلزم پیاده‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: «دولت هوشمند، حکمرانی مبتنی بر داده است و می‌تواند توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات مجوز کسب و کارها را به همراه داشته باشد. تا شهریور ماه 30 درصد خدمات پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی به صورت غیر حضوری و هوشمند در اختیار مردم قرار می‌گیرد.» 

    به دنبال استقلال کامل در حوزه فضایی

زارع‌پور با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور دنیا است که توانمندی ساخت ماهواره بومی و پرتابگر داخلی را دارد ابراز امیدواری کرد کشور به زودی تبدیل به مرکز منطقه‌ای پرتاب‌های لایه لئو شود. او همچنین استقلال کامل در حوزه فضایی و قرار دادن ماهواره در لایه‌های مختلف را از اصلی‌ترین اهداف وزارت ارتباطات در این حوزه عنوان کرد: «ظرفیت‌های بسیار خوب و نیروی انسانی با انگیزه در حوزه فضایی داریم و راهبرد ما نیز استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم و کاربردی کردن صنعت فضا است. برای کاربردی‌سازی صنعت فضایی از اطلاعات فضایی برای حل مشکلات استفاده خواهیم کرد و تاکنون نیز 4 سامانه از جمله سامانه پایش آتش سوزی، منابع آبی و گرد و غبار را در این راستا راه‌اندازی کردیم. 

 

ارسال نظر