تلاش برای به نتیجه رساندن صیانت ادامه دارد

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۰۳:۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۴۴۴
تلاش برای به نتیجه رساندن صیانت ادامه دارد

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مدیریت رییس مجلس در قبال طرح صیانت، از مخالفان این طرح به عنوان تفاله‌های امریکا یاد کرد. موضوعی که البته تازگی نداشته و نمایندگان مجلس بارها علیه منتقدین این طرح، از چنین تعابیر تندی استفاده کردند. این در حالی است که معاون قوانین مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه کمیسیون مشترک اعلام کرد نمایندگان مجلس در رای‌گیری جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کرده‌اند. درعین حال یک عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت که نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی برای اعلام نظرات ارجاع داده شده است و بعد از اعلام نظرات آنها هیات رییسه تصمیم می‌گیرد که این موضوع در یک کمیسیون تخصصی یا یک کمیسیون مشترک جدید مورد بررسی قرار گیرد. از همین رو به نظر می‌رسد همه‌چیز به تایید هیات رییسه مجلس برای عدم ادامه فعالیت کمیسیون مشترک بستگی دارد. 

علی‌اکبر علیزاده، نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی طی تذکر شفاهی، گفت: «رهبر انقلاب در اولین دیدارشان با نمایندگان مجلس در خرداد 1399، مجلس یازدهم را با عنوان انقلابی یاد کردند و از نمایندگان، مطالبه قانون‌مند کردن فضای مجازی افسارگسیخته و رهاشده را به عنوان یک اولویت مهم مطرح کردند.» او در ادامه اتفاقات پیرامون طرح صیانت را به جنگ صفین تشبیه کرد و افزود: «مجلس شورای اسلامی پس از دوسال در حالی که در نبرد شبه صفین به کنار خیمه معاویه در فضای مجازی افسارگسیخته رسیده بود، با حیله‌های عمروعاص‌های لیبرال، این تفاله‌های امریکا از بیرون و با کوشش‌های اشعث‌ها از درون، قرآن‌های دروغ، تهمت و افترا را در مورد طرح قانون‌مند کردن فضای مجازی بر سر نیزه کردند و این طرح بسیار مهم را که اصلی‌ترین عامل تهاجم دشمنان به ارزش‌های مردم و ایران اسلامی است را کنار زدند.» این نماینده مجلس همچنین خطاب به رییس مجلس گفت: «آقای قالیباف مدیریت شما درباره دفاع از این طرح مورد سوال دلسوزان این ملت است؛ تا دیر نشده جلوی فاجعه را بگیرید. مردم می‌گویند مجلس انقلابی جا خالی داد تا هزینه‌های اجتماعی آن را نپردازد و به دلیل تعارض منافع از میدان گریخت. قصه انداختن توپ به زمین بی‌صاحب شورای عالی فضای مجازی از همین موارد است.» او در پایان فضای مجازی را قتلگاه جوانان و نوجوانان دانست و افزود: «خداوند بر درجات شهید حاج همت بیفزاید؛ کسی از او سوال کرد چه طور در شب عملیات چگونه خط دشمن را پیدا کنیم که پاسخ داد، ببینید آتش دشمن در کجا بیشتر است، همان جا خط مقدم است. آیا آتشی سوزاننده‌تر و بزرگ‌تر از فضای مجازی اشغال‌شده توسط دشمن که قتلگاه جوانان و نوجوانان شده، وجود دارد؟» البته خطاب قرار دادن منتقدان طرح صیانت با چنین تعابیری تازگی ندارد. اسفندماه سال گذشته، ویس‌کرمی دبیر کمیسیون مشترک نیز با انتشار توییتی، این افراد را «گرگ‌های مجازی» و «سگ‌های قلاده بلند» خطاب کرد. نوباوه، دیگر دبیر این کمیسیون نیز مهرماه 1400، مخالفان را افرادی خواند که در پازل دشمن بازی کرده و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند.

    انحلال کمیسیون بررسی طرح صیانت   هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است

نایب‌رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت تاکید کرد این کمیسیون براساس قانون هنوز منحل نشده است و هیچ چیز رسمی به آنها اعلام نشده است. او از هیات رییسه مجلس خواست تا این طرح را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کند. علی یزدی‌خواه، نماینده مجلس و عضو کمیسیون مشترک در گفت‌وگو با ایرنا از بلاتکلیفی طرح صیانت خبر داد و گفت: «درخواست نمایندگان برای بازگشت این طرح به صحن علنی و ملغی شدن بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ابهاماتی را ایجاد کرده است. تا امروز رسما این موضوع به کمیسیون مشترک اعلام نشده است لذا بررسی طرح در بلاتکلیفی است.» او بلاتکلیفی امروز طرح را ناشی از حساسیت اجتماعی و همجمه‌های علیه آن دانست و اظهار داشت رای‌‌گیری استمزاجی مجلس مبنای عمل قانونی نیست و بایستی رای‌گیری در صحن علنی صورت گیرد: «بنابراین کمیسیون مشترک از لحاظ قانون، منحل نشده است.» رییس کمیسیون مشترک با اشاره به درخواست رییس مجلس جهت اظهارنظر شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت گفت: «رییس مجلس اسفندماه سال گذشته مکاتباتی با شورای عالی فضای مجازی داشت و خواستار اعلام سیاست‌های مدنظر این شورا و همچنین موضوعاتی که نیاز به قانونگذاری دارد به صورت شفاف شد. شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند در این خصوص لایحه بدهد، دولت هم پیش از این نظرات خود را از طریق وزارت ارتباطات اعلام کرده است لذا تمایلی به ارایه لایحه ندارد. هیات رییسه مجلس باید هر چه سریع‌تر این طرح را تعیین تکلیف کند.» یزدی‌خواه با اشاره به نامه چندی از نمایندگان به رییس مجلس جهت از سرگیری کار کمیسیون مشترک، خاطرنشان کرد: «برای ما مهم این است که هرچه زودتر ساماندهی فضای مجازی انجام شود، مهم نیست که در صحن علنی یا در کمیسیون مشترک این موضوع بررسی شود.» معاون قوانین مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه کمیسیون مشترک اعلام کرد نمایندگان مجلس در رای‌گیری جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کرده‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد همه‌چیز به تایید هیات رییسه مجلس برای عدم ادامه فعالیت کمیسیون مشترک بستگی دارد.

    نسخه اولیه طرح صیانت  به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده

این در حالی است که یک عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت که نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی برای اعلام نظرات ارجاع داده شده است و بعد از اعلام نظرات آنها هیات رییسه تصمیم می‌گیرد که این موضوع در یک کمیسیون تخصصی یا یک کمیسیون مشترک جدید مورد بررسی قرار گیرد. غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت بررسی طرح صیانت در مجلس گفت: طرح صیانت از فضای مجازی به واسطه اشکالات زیادش نمی‌توانست به قانون تبدیل شود، مجلس هم اجازه این کار را نداد. لذا نسخه اولیه این طرح مربوط به مرداد سال گذشته به شورای عالی فضای مجازی و دولت برای اعلام نظر ارجاع داده شد تا آنها نظراتشان را اعلام کنند. وی افزود: طرح صیانت به عنوان یک پایه به شورای عالی فضای مجازی رفته تا آنها نظراتشان را اعلام کنند. البته باز هم می‌گویم نسخه مربوط به مرداد سال گذشته ارجاع شده یعنی همان نسخه‌ای که مجلس رأی داد که طبق اصل ۸۵ در یک کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد. سایر نسخه‌ها صرفا نظرات شخصی بود. این نماینده مجلس گفت: این فرصت مناسبی است تا شورای عالی فضای مجازی و دولت درباره این موضوع کار کنند تا قسمت‌هایی که مفید بوده و مورد نیاز جامعه است را در قالب لایحه‌ای ارایه کنند. البته که نباید نگاهشان همچون نگاه طرح صیانت یعنی محدودسازی و مسدودسازی باشد. برعکس باید نگاه بر این پایه بوده که دسترسی آسان شده و اینترنت ارزان ارایه شود. همچنین پهنای باند در حد نیاز کشور تأمین شده و با کسانی که موانع ایجاد می‌کنند، برخورد صورت گیرد. وی ادامه داد: در کنار این موضوع برای نظم و انضباط پیدا کردن و فعالیت مردم با امنیت بهتر و بیشتر در فضای مجازی و با آسودگی خاطر باید تمهیداتی اندیشیده شود و اینکه بتوان با پلتفرم‌های خارجی تعامل داشت و برنامه‌های خودمان را از آنها بخواهیم. باید لایحه با چنین دیدگاه‌هایی تهیه و به مجلس فرستاده شود تا بتوان به نتیجه رسید. اگر این دیدگاه حاکم باشد مجلس هم روی آن کار می‌کند وگرنه هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. نوری با بیان اینکه مجلس صبر می‌کند تا نظرات شورای عالی فضای مجازی ارایه شود، تصریح کرد: به نظر ما بهتر است که این موضوع به شکل لایحه به مجلس ارایه شود، حال اگر دولت لایحه نداد و تنها شورای عالی فضای مجازی نظراتش را ارایه کرد آنگاه با بررسی آن نظرات طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و به یک کمیسیون تخصصی یا یک کمیسیون مشترک ارجاع شده تا دوباره روی آن کار شود. وی در پایان گفت: با توجه به اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شده بعد از اعلام نظرات آنها موضوع در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما منتظر نظرات شورای عالی فضای مجازی و دولت هستیم.

 

ارسال نظر