احساس ترس شدید سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۰۴:۴۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۳۳۵
احساس ترس شدید سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین

احساسات معامله‌گران بیت‌کوین چند روزی است که در ناحیه «ترس شدید» قرار دارد و قیمت هم در بازه‌ای مشخص در حال نوسان است. با توجه به تحولات بازار در روزهای اخیر، تحلیلگران انتظار دارند میزان نوسانات قیمت بیت‌کوین در ادامه بیشتر شود. تحلیلگران می‌گویند ممکن است نوسان محدوده بیت‌کوین در ماه‌های آینده بیشتر شود. این در حالی است که در تاریخ بازار بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت) همواره صعودی بوده است. وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال در روزهای گذشته نزولی بوده و بیت‌کوین نتوانسته خود را به بالای ۴۰هزار دلار برساند؛ بالاترین میزان قیمت بیت‌کوین در روز جمعه و ۴۰،۸۶۹ دلار بود. در حال حاضر، این ارز دیجیتال در نزدیکی محدوده حمایتی ۴۰هزار دلار نوسان می‌کند که از کف‌های آن در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ (زمستان ۱۴۰۰) بالاتر است. با این حال، روند قیمت بیت‌کوین زنگ خطری را برای برخی از معامله‌گران به صدا درآورده است. الکس کوپتسیکویچ، تحلیل‌گر ارشد بازارهای مالی در شرکت اف‌ایکس پرو (FxPro)، در این باره گفته است: «تأیید شکسته‌شدن حمایت ۴۰هزار دلار می‌تواند به معنی سقوط احتمالی قیمت به زیر کف قبلی خود، یعنی محدوده ۳۸هزار دلار باشد. برعکس، اگر بیت‌کوین بتواند از این روند نزولی خارج شود و به‌سمت بالا حرکت کند، اهمیت این روند صعودی متعادل بیشتر خواهد شد.» شاخص ترس و طمع ابزار محبوبی است که وب‌سایت« Alternative.me»  آن را ارایه می‌کند و احساسات معامله‌‌گران را نشان می‌دهد. روز شنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین)، این شاخص به محدوده ۲۲ رسید که نشان‌دهنده ترس معامله‌گران است. میزان ترس سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با هفته قبل‌ که در محدوده ۳۷ قرار داشت، بیشتر شده است. شاخص مذکور عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد که عدد ۱ نشان‌دهنده ترس شدید معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال و عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده طمع شدید آنهاست. به‌ عبارت دیگر، وقتی شاخص ترس و طمع به ۱ نزدیک می‌شود، معامله‌گران در حال فروش و وقتی در آستانه رسیدن به ۱۰۰ است، معامله‌گران در حال خرید هستند. تحلیلگران می‌گویند ممکن است نوسان محدوده بیت‌کوین در ماه‌های آینده بیشتر شود. پل رابینسون، استراتژیست دیلی اف‌ایکس (DailyFX)، در این زمینه گفته است: «بیت‌کوین در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ با فشار فروش شدیدی مواجه شد؛ اما در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ دوره‌ای را پشت‌ سر گذاشت که جهت‌گیری مشخصی در آن دیده نمی‌شد. تنگ‌ترشدن محدوده نوسانی قیمت بیت‌کوین در سه ماه گذشته می‌تواند در کوتاه‌مدت نوسانات بدون جهت قیمت را بیشتر هم بکند. با این حال باید به این نکته دقت کنیم که دامنه نوسانات دارایی‌های مالی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و پس از دوره‌هایی با نوسان کم، دوره‌هایی با نوسان زیاد ایجاد می‌شود. علاوه بر این، باید این واقعیت را هم در نظر بگیریم که داریم درباره بیت‌کوین صحبت می‌کنیم. با توجه به این نکات، می‌توان گفت که نوسانات این ارز دیجیتال احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.»

    احتمال سقوط قیمت اتریوم  پس از عقب‌افتادن انتقال به اثبات سهام

اواخر هفته گذشته، تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از اعضای بنیاد اتریوم، اعلام کرد قرار نیست در ماه ژوئن (خرداد) سازوکار شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام منتقل شود و به‌دنبال آن قیمت اتریوم با کاهش مواجه شد. اکنون برخی معتقدند تأخیر بیشتر در نهایی‌کردن این ارتقا ممکن است باز هم روی قیمت اتریوم تأثیر منفی بگذارد. به نظر می‌رسد قیمت اتریوم اکنون بالای مهم‌ترین حمایت موجود در روند خود قرار دارد. دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، در دو هفته گذشته حدود ۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است و بعد از اینکه تیم بیکو اعلام کرد ارتقای شبکه این ارز دیجیتال به تأخیر خواهد افتاد، سقوط آن عمیق‌تر شد. گفتنی است تاریخ دقیق انتقال اتریوم به اثبات سهام هنوز مشخص نشده است؛ اما اعضای جامعه ارزهای دیجیتال برای مدت‌ها باور داشتند که ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد) زمان اجرای آن خواهد بود. بیکو در توییتر خود نوشت: «ارتقای اتریوم در ماه ژوئن (خرداد) انجام نخواهد شد؛ اما احتمالاً چند ماه بعد به اجرا در می‌آید. هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست؛ اما مطمئناً سازوکار اثبات کار فعلی به روزهای پایانی خود رسیده است.» شبکه اتریوم همواره به سرعت پایینی که در روند توسعه خود دارد، مشهور بوده است. توسعه‌دهندگان اتریوم چندین سال است در حال برنامه‌ریزی ارتقای مذکور هستند؛ به‌طوری که ویتالیک بوترین، ‌بنیان‌گذار این ارز دیجیتال، ابتدا گفته بود که این ارتقا در سال ۲۰۱۶ آماده خواهد شد. از طرفی، تأخیر بیشتر در نهایی‌کردن این ارتقا ممکن است باز هم روی قیمت اتریوم تأثیر بگذارد. در پنج روز اخیر، قیمت اتریوم از میانگین متحرک ۵۰ روزه خود به عنوان حمایت استفاده کرده است. با اینکه تاکنون تقاضا برای خرید این ارز دیجیتال در اطراف ناحیه مذکور همواره رشد کرده است، افزایش فشار فروش در سطوح فعلی می‌تواند عواقب بدی برای بازار داشته باشد. اگر اتریوم حمایت ۳هزار دلاری خود را از دست بدهد، قیمت آن ممکن است تا محدوده ۲,۴۰۰ دلار کاهش یابد. با وجود اینکه تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهند در صورت شکست حمایت ۳هزار دلاری، اتریوم سقوط می‌کند، عوامل فاندامنتال زیادی در جهت افزایش قیمت این ارز دیجیتال هستند. برای مثال، در حال حاضر بیش از ۱۱.۵ میلیون اتریوم در قرارداد سپرده اتریوم ۲.۰ سهام‌گذاری و تاکنون بیش از ۲.۱ میلیون واحد اتریوم در جریان طرح توکن‌سوزی «EIP ۱۵۵۹» سوزانده شده است. ضمن اینکه اکنون موجودی اتریوم صرافی‌های ارزهای دیجیتال به کمترین میزان خود در چهار سال گذشته، یعنی ۲۰.۶ میلیون واحد رسیده است. چنین داده‌هایی نشان می‌دهند فشار فروش اتریوم و عرضه بالقوه آن به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. اگر یکی از کندل‌های روزانه اتریوم بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه که روی ۳،۵۰۰ دلار قرار دارد، بسته شود، قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند مجدداً افزایش یابد و در این صورت اولین هدف اتریوم ۴,۱۲۰ دلار خواهد بود.

     شرط ادامه روند بازیابی قیمت چیست؟

قیمت بیت‌کوین این هفته نوسانات زیادی را تجربه کرد و همین موضوع نشان‌دهنده بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به وضعیت کنونی بازار است. وضعیت بیشتر شاخص‌های تکنیکال خنثی به نظر می‌رسد و آن‌طور که پیداست، خریداران کوتاه‌مدت مانند آغاز سال ۲۰۲۲، در محدوده بین ۳۵هزار تا ۳۷هزار دلار فعال‌تر خواهند بود. وضعیت شاخص مکدی (MACD) در نمای ۱ هفته‌ای بازار مثبت و در نمای ۱ ماهه منفی است که نشان می‌دهد نوسان محدود قیمت بیت‌کوین ممکن است باز هم ادامه پیدا کند و انتظار می‌رود متوسط نوسان قیمت در این دوره، حدود ۲۰ درصد باشد. میانگین متحرک ۱۰۰ هفته‌ای که اکنون روی سطح ۳۵،۳۸۸ دلار قرار دارد، حمایت مهمی برای حفظ روند فعلی بازار است. یعنی برای اینکه بازیابی قیمت ادامه داشته باشد، خریداران باید موقعیت بیت‌کوین را بالای این سطح حفظ کنند. میانگین متحرک ۴۰ هفته‌ای هم که اکنون روی سطح ۴۶،۸۰۰ دلار قرار گرفته است، همچنان به عنوان یکی از مقاومت‌های کلیدی پیش روی قیمت عمل می‌کند. در تاریخ ۲۸ مارس (۸ فروردین)، بیت‌کوین فاصله بسیار کمی با هدف ۵۰،۹۶۶ دلاری خود داشت؛ اما مانند سپتامبر (شهریور) گذشته خریداران در رسیدن به این سطح ناموفق ظاهر شدند. در حال حاضر، شرط تأییدشدن نشانه‌های صعودی روی نمودار که می‌توانند روند کلی قیمت را معکوس کنند، این است که کندل هفتگی بیت‌کوین روز آینده بالای ۴۰هزار دلار بسته می‌شود.

 

ارسال نظر