بیت‌کوین در ۴۰هزار دلار جا خوش کرده است

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۲۱۷
بیت‌کوین در ۴۰هزار دلار جا خوش کرده است

قیمت بیت‌کوین پس از چند هفته نوسان مجدداً به زیر ۴۰هزار دلار سقوط کرد. این سقوط در حالی رخ می‌دهد که دولت امریکا به‌تازگی هشدار داده که ممکن است نرخ تورم ماه گذشته این کشور، بیش از حد بالا باشد. با وجوداین، با درنظرگرفتن سقوط بیت‌کوین به زیر ۴۰هزار دلار در اواسط این هفته، شرایط بازار اکنون به‌طرز عجیبی آرام به نظر می‌رسد و اگرچه عوامل اقتصادی و وضعیت سایر بازارهای مالی می‌تواند همچنان بیت‌کوین را با نوسانات بیشتری مواجه کند، اما شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که این اصلاح نزولی احتمالاً عمر زیادی نخواهد داشت.

قیمت بیت‌کوین بامداد سه‌شنبه برای اولین‌بار از ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) به زیر ۴۰هزار دلار و در پایین‌ترین سطح روزانه خود به 39.200 دلار سقوط کرد. این سقوط قابل‌توجه در حالی اتفاق می‌افتد که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای بین‌المللی، مشغول ارزیابی ریسک حاصل از افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا، رشد تورم در جهان و تغییر ساختار تجارت بین‌الملل پس از حمله روسیه به اوکراین هستند. آرماندو آگوئیلار، مدیر بخش تحقیقات موسسه لِدِن، گفته دلیل اصلی ترس این روزهای سرمایه‌گذاران، عوامل کلان اقتصادی است. دولت جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، هشدار داده بود که گزارش نرخ تورم ماه مارس (اسفند) ایالات متحده که قرار است امروز منتشر شود، ممکن است رشد شدید تورم را نشان دهد. این موضوع می‌تواند بانک مرکزی امریکا را تحریک کند نرخ بهره بانکی را با سرعت بیشتری افزایش دهد؛ چراکه همین حالا هم تورم در امریکا به اوج چهار دهه گذشته خود رسیده و به‌نوعی از کنترل خارج شده است. موسسه سرمایه‌گذاری نیویورک دیجیتال در گزارش جدید خود گفته است که «ترس از افزایش نرخ بهره بانکی و اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی در امریکا همچنان موضوع مهمی برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین محسوب می‌شود.» بازار بیت‌کوین که اخیراً همبستگی غیرمعمولی با بورس امریکا پیدا کرده است، طبیعتاً از برنامه بانک مرکزی ایالات متحده برای کاهش ماهانه ۹۵ میلیارد دلار از ترازنامه ۹ تریلیون دلاری خود، تأثیر می‌گیرد. اقدام بانک مرکزی این کشور برای کاهش حجم دارایی‌های خود، دقیقاً برعکس سیاستی است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی با هدف توسعه بازارهای سنتی، رشد اقتصاد و بهبود وضعیت سیستم مالی این کشور اتخاذ شده بود؛ سیاستی که قیمت بیت‌کوین را در سال ۲۰۲۰ چهار برابر و در سال ۲۰۲۱ با جهشی ۵۹ درصدی همراه کرد. لوکاس اوتامورو، محقق ارشد موسسه«IntoTheBlock»، گفته است معامله‌گران اکنون در حال بررسی میزان ریسک کاهش ترازنامه و انقباضی‌شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی امریکا هستند که با افزایش چند مرحله‌ای نرخ بهره بانکی به‌طور هم‌زمان اجرا می‌شود. در هر مرحله قرار است این نرخ ۰.۵ درصد افزایش پیدا کند و این در حالی است که بانک مرکزی امریکا در چرخه‌های اقتصادی اخیر، نرخ بهره بانکی را در هر مرحله تنها ۰.۲۵ درصد افزایش داده است. اوتامورو گفته است این اتفاق در مجموع می‌تواند باعث کاهش قیمت دارایی‌های پرریسک و افزایش هم‌بستگی بین عملکرد قیمتی ارزهای دیجیتال و سهام شود.

    سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک  کاهش یافته است

در حال حاضر، بیت‌کوین و بسیاری از آلت‌کوین‌های بازار، حمایت‌های کلیدی خود را از دست داده‌اند. آن‌طور که پیداست، ارزهای دیجیتال از بازار سهام پیروی می‌کنند که آن هم با سقوط مواجه شده است. یکی از دلایل این سقوط این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌خاطر ترس از افزایش سریع‌تر نرخ بهره بانکی در امریکا، میزان سرمایه‌گذاری خود در دارایی‌های پرریسک را کاهش داده‌اند. آرتور هیز، مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال بیتمکس، گفته است هم‌زمان با افزایش نرخ بهره و کاهش رقم ترازنامه بانک مرکزی امریکا، ممکن است بازار سهام با رکود مواجه شود. هیز می‌گوید اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمالاً بازار ارز دیجیتال هم به سقوط خود ادامه خواهد داد و قیمت بیت‌کوین و اتریوم به‌ترتیب به ۳۰هزار و 2.500 دلار خواهد رسید. کتی وود، بنیان‌گذار مو‌سسه سرمایه‌گذاری آرک اینوست، گفته است برنامه‌های فعال در زمینه امور مالی غیرمتمرکز در این مدت توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد‌ه‌اند و بخش بانکداری سنتی هم این خطر را احساس می‌کند؛ چراکه آنها در کنار ازدست‌دادن بازار وام‌دهی و پس‌انداز، استعداد‌هایی را هم که وارد حوزه ارز دیجیتال می‌شوند از دست خواهند داد.

    بازار نزولی کنونی متفاوت است

آنجا که بازار در این مدت نوسانات مشابه این زیاد داشته است، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال، به‌اندازه گذشته غافلگیر شده باشند؛ با وجود این، نگرانی‌ها وجود دارد از اینکه ممکن است این حرکت نزولی با سقوطی عمیق‌تر همراه شود. با این حال، برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان در کوتاه‌مدت می‌تواند افت بیشتری داشته باشد. مایکل ون دپوپ، تحلیلگر مطرح بازار ارزهای دیجیتال، سقوط به زیر سطح ۴۰هزار دلار را در پست توییتری یکشنبه خود پیش‌بینی کرده بود. او در این پست تحلیل خود از روند اخیر بیت‌کوین را منتشر کرد و با برجسته‌کردن حرکت قوی این ارز دیجیتال افزود که «همچنان در اول هفته (میلادی) هستیم و باید منتظر باشیم تا ناحیه مقاومتی روی نمودار (بخش قرمز) را بشکنیم.» پس از روند نزولی روز دوشنبه، ون دپوپ با انتشار توییت بعدی به ازدست‌رفتن حمایت سطح ۴۳هزار دلار و سطوحی که باید به عنوان حمایت‌های بعدی در نظر گرفته شود، اشاره کرد. یک تحلیلگر و کارشناس فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در توییتر با نام مستعار مک‌کنا، با اشاره به نمودار عملکرد قیمت بیت‌کوین از آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰)، درباره سردرگمی بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال در طول سال گذشته صحبت کرده است. او در توییتر نوشت که «سقوط اخیر، عجیب‌ترین بازار نزولی‌ای بود که تاکنون دیده‌ام.» مک‌کنا افزود: «به نظرم قیمت به زیر ۳۰هزار دلار نخواهد رسید و بیشتر عملکرد قیمتی پرنوسان را در این محدوده تصور می‌کنم که بسیار هم وحشتناک است. بهتر است آرام بمانم و اجازه دهم آلت‌کوین‌هایم رشد کنند.» تحلیلگر دیگری با بیان احساساتی مشابه، گفت که «تثبیت روند بیت‌کوین ادامه دارد. همه‌چیز تحت کنترل است و روند نزولی برای همیشه دوام نخواهد داشت. فقط تحمل کنید و مصمم باشید.» فیلیپ سوئیفت، تحلیلگر شناخته‌شده بازار ارز دیجیتال و بنیانگذار وب‌سایت تحلیلی لوک‌اینتو بیت‌کوین، تصورات خود درباره آینده این ارز دیجیتال را مطرح کرده است. او گفته است: «تا زمانی که به بالای میانگین متحرک یک‌ساله باز نگردیم، نمی‌توان از روند اخیر به عنوان یک بازار صعودی نام برد.»

    سقوط بیت‌کوین  احتمالاً عمر زیادی نخواهد داشت

با درنظرگرفتن سقوط بیت‌کوین به زیر ۴۰هزار دلار در اواسط این هفته، شرایط بازار اکنون به‌طرز عجیبی آرام به نظر می‌رسد. عوامل اقتصادی و وضعیت سایر بازارهای مالی می‌تواند همچنان بیت‌کوین را با نوسانات بیشتری مواجه کند، با وجوداین، شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که این اصلاح نزولی احتمالاً عمر زیادی نخواهد داشت. در حالی که قیمت نفت در بازارهای جهانی مجدداً به بالای ۱۰۰ دلار رسیده و ترس سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی از افزایش تورم بیشتر شده است، بیت‌کوین توانسته است موقعیت خود را در نزدیکی سطح ۴۰هزار دلار حفظ کند. شروع معاملات روز سه‌شنبه در بازار بورس امریکا با اعلام رقم تورم ماه گذشته همراه شد که نشان می‌داد تورم در این کشور در طول ماه مارس (اسفند) ۸.۵ درصد افزایش یافته است. این رقم بالاترین نرخ تورم ماهانه امریکا در چهار دهه گذشته محسوب می‌شود. آمارهای مربوط به ماه مارس (اسفند)، نگرانی تحلیلگران را در رابطه با اینکه ممکن است نوسان قیمت‌ها بیش از حد باشد و از کنترل خارج شود، تا حدودی کاهش داد و به‌دنبال آن قیمت‌ها در بازار سهام برای مدتی افزایش یافت. برخی از تحلیلگران گفته‌‌‌‌اند ممکن است تورم در این ماه به اوج خود رسیده باشد و دیگر از این بالاتر نرود. در پایان روز اما، افزایش دوباره قیمت نفت، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را کاهش داد و تحت‌تأثیر این موضوع، قیمت سهام برخی از موسسات نیز دچار افت شد. فشار فروش اواسط هفته تا حدی غافل‌گیر‌کننده بود، چراکه قیمت برای دو روز متوالی سقوط کرد و برای اولین‌بار از اواسط مارس (اسفند) به زیر ۴۰هزار دلار رسید. بیت‌کوین از دید بسیاری از سرمایه‌گذاران یک دارایی ضدتورمی است، اما نوسانات اخیر قیمت تا حد زیادی با بازار سهام امریکا هم‌بستگی دارد و این همبستگی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ادوار مویا، تحلیلگر ارشد کارگزاری اوئاندا، گفته است: «سازمان‌های بزرگ ورود پول و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ آغاز کردند و زمانی که قیمت جایی بین ۳۰هزار تا ۴۰هزار دلار قرار داشت، بیت‌کوین می‌خریدند. این یعنی اگر آنها همچنان نسبت به آینده بیت‌کوین خوش‌بین باشند، در این کف قیمتی اقدام به خرید واحدهای بیشتر خواهند کرد. دامنیک دانتس، تحلیلگر وب‌سایت‌کوین دسک، گفته است با درنظرگرفتن سقوط بیت‌کوین در اواسط این هفته، شرایط بازار اکنون به‌طرز عجیبی آرام به نظر می‌رسد. علاوه بر این، برخی از سرمایه‌گذاران پیگیر وضعیت چین هستند که در آن همه‌گیری مجدد ویروس کرونا باعث شده است تا قرنطینه در بخش‌هایی این کشور از سر گرفته شود. این اتفاق ممکن است تأثیر منفی بر شرایط اقتصادی جهان داشته باشد.

 

ارسال نظر