جهش بیت‌کوین به ۴۲ هزار دلار

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۲:۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۶۱۹
جهش بیت‌کوین به ۴۲ هزار دلار

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا، به اشتباه بیانیه‌ای را در رابطه با جزییات فرمان اجرایی جو بایدن که به ارزهای دیجیتال مربوط است، منتشر کرد. آن‌طور که از بیانیه یلن پیداست، دولت امریکا و شخص رییس‌جمهور، رویکرد مثبتی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند. این موضوع منجر به افزایش حدود ۸ درصد قیمت بیت‌کوین شد و به‌دنبال آن قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافت. در عین حال، با وجود ادامه‌دارشدن مناقشات سیاسی و روند پرنوسان اخیر بیت‌کوین، همچنان احتمال جهش دوباره این ارز دیجیتال به ۶۰،۰۰۰ دلار وجود دارد.پس از آنکه جانت یلن به اشتباه برخی از جزییات مربوط به متن فرمان اجرایی مرتبط با ارزهای دیجیتالِ بایدن را منتشر کرد، قیمت بیت‌کوین حدود ۸ درصد رشد کرد و به‌دنبال آن قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافت. آن‌طور که از اطلاعات لورفته در وب‌سایت خزانه‌داری امریکا پیداست، بایدن در فرمان اجرایی خود به‌دنبال قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال به شکلی است که به نفع شهروندان امریکایی، کاربران و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه باشد. یلن در این بیانیه اعلام کرده بود: «فرمان اجرایی رییس‌جمهور بایدن از نوآوری‌هایی که با «مسوولیت‌پذیری» همراه هستند حمایت خواهد کرد، چراکه این اقدام سیاست‌ دستگاه‌های مختلف ایالات را [در برخورد با ارزهای دیجیتال] یک‌پارچه می‌کند.» یلن ادامه داد: «طبق متن فرمان اجرایی رییس‌جمهور، وزارت خزانه‌داری موظف شده است که با همکاری دیگر سازمان‌های دولتی، گزارشی در رابطه با آینده پول و سیستم‌های پرداختی ارایه کند.» بلافاصله پس از لورفتن متن این بیانیه، بیت‌کوین جهشی ۸ درصدی را تجربه کرد و در بالاترین سطح به ۴۱،۹۰۰ دلار رسید. سایر ارزهای مطرح بازار ازجمله اتریوم، سولانا و لونا هم جهش‌های مشابهی داشته‌اند. کامرون وینکلواس، بنیان‌گذار صرافی جمینای و یکی از مشهورترین چهره‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال، در توییتر خود نوشته است: «آن‌طور که از بیانیه یلن پیداست، بایدن در این فرمان اجرایی نگاه مثبتی به ارزهای دیجیتال دارد و به‌دنبال هماهنگی بیشتر و رویکردی همه‌جانبه در سیاست‌گذاری ارزهای دیجیتال است؛ به‌گونه‌ای که از نوآوری‌های همراه با مسوولیت‌پذیری، حمایت شود.» او در ادامه افزود: «من از این رویکرد سازنده که در آن برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال ملاحظه به خرج داده شده و به‌دنبال همکاری با ذی‌نفعان این حوزه برای حفظ موقعیت ایالات متحده به عنوان رهبر صنعت ارزهای دیجیتال است، استقبال می‌کنم.» فرمان اجرایی دولت امریکا که مشخصاً ویژه ارزهای دیجیتال تهیه شده، اخیراً به‌شدت مورد توجه فعالان این حوزه بوده است و یکی از دلایل این توجه زیاد، بحث‌هایی است که درباره استفاده سرمایه‌داران روس از ارزهای دیجیتال برای دور‌زدن تحریم‌ها به وجود آمده بود. از این رو، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بایدن در برخورد با ارزهای دیجیتال رویکرد سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کند. با اینکه در دیدگاه یلن نوعی میانه‌روی دیده می‌شود، وزیر خزانه‌داری امریکا نگرانی خود را در رابطه با سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های مجرمانه، ابراز کرده است. در بیانیه یلن که اکنون از وب‌سایت وزارت خزانه‌داری برداشته شده، آمده است: «در فرمان اجرایی به بحث خطرات مرتبط با تامین مالی فعالیت‌های مجرمانه، حمایت از کاربران و سرمایه‌گذاران این حوزه و همچنین پیش‌گیری از تهدید سیستم مالی جهانی و اقتصاد اشاره شده است.»

    ۳  دلیل برای جهش دوباره بیت‌کوین  به ۶۰ هزار دلار

با وجود ادامه‌دارشدن مناقشات سیاسی و روند پرنوسان اخیر بیت‌کوین، همچنان احتمال جهش دوباره این ارز دیجیتال به ۶۰،۰۰۰ دلار وجود دارد. تحلیلگران ۳ دلیل برای این اتفاق ارایه کرده‌اند که تصور می‌کنند باعث خواهند شد بازار ارزهای دیجیتال دوباره صعودی شود. به گزارش ‌کوین تلگراف، قیمت بیت‌کوین در ماه مارس (اسفند) به زیر ۳۸،۰۰۰ دلار سقوط کرد و تمام قله‌هایی را که هفته گذشته با رسیدن به ۴۵،۰۰۰ دلار فتح کرده بود، از دست داد. قیمت نفت خام برنت با افزایش ۱۸ درصدی در اوایل روز گذشته تا تقریباً ۱۳۹ دلار به‌ازای هر بشکه رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ است. به نظر می‌رسد فروش عمده در بازارهای ریسکی و سقوط قیمت‌ها عمدتاً به‌دلیل افزایش قیمت نفت خام است. با این حال، وقتی که بیت‌کوین نتوانست ریسک نوسانات موجود در بازار را برای دارندگان خود کم کند، برخی از سرمایه‌گذاران به کاربرد آن به عنوان «ابزاری برای ذخیره ارزش» شک کردند. ضمن اینکه روز دوشنبه ضریب هم‌بستگی بیت‌کوین با شاخص نزدک کامپوزیت، شاخص مربوط به ۴،۰۰۰ سهام امریکایی و غیرامریکایی در بورس نزدک، به ۸۷ درصد رسید. در مقابل، هم‌بستگی بیت‌کوین با طلا، رقیب اصلی آن، به منفی ۳۸ درصد رسیده که نشان‌دهنده عملکرد کاملاً متفاوت آنها در طول آشفتگی بازار است. از سوی دیگر، با وجود تشدید درگیری‌های بین روسیه و اوکراین و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا در ماه مارس (اسفند)، احتمال اینکه بیت‌کوین به روند نزولی خود ادامه دهد، زیاد است. با این حال، برخی از شاخص‌های تکنیکال و درون‌زنجیره‌ای در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر حاکی از روند صعودی و بازگشت احتمالی قیمت به ۶۰،۰۰۰ دلار در ماه‌های آینده هستند. اگر تاریخ تکرار شود، کاهش اخیر بیت‌کوین تا سطح حمایت خط روند صعودی چندساله خود، می‌تواند زمینه‌های لازم را برای بازگشت احتمالی تا مقاومت ۶۰،۰۰۰ دلاری فراهم کند. باید دقت کرد که خط روند متشکل از نقاط حمایتی بیت‌کوین و خط روند متشکل از نقاط مقاومت افقی آن یک الگوی مثلث صعودی ایجاد کرده‌ است. این وضعیت از دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) تاکنون در جریان بوده است. کف الگو به عنوان منطقه انباشت و سقف آن به عنوان منطقه فروش برای معامله‌گران عمل کرده است.

    تعداد نهنگ‌های بیت‌کوین در حال افزایش است

از طرفی دیگر، داده‌های درون‌زنجیره‌ای‌کوین متریکس نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران ثروتمند، در حال خرید بیت‌کوین در همین سطوح قیمتی فعلی هستند. به عنوان مثال، تعداد آدرس‌هایی که حداقل ۱,۰۰۰ واحد بیت‌کوین دارند (نهنگ‌ها)، بین ۲۷ تا ۲۸ فوریه (۸ تا ۹ اسفند) به‌شدت رشد کرد و از ۲،۱۷۷ به ۲,۲۶۶ عدد رسید. در همان بازه زمانی، قیمت بیت‌کوین از حدود ۳۸،۰۰۰ دلار به تقریباً ۴۵،۰۰۰ دلار صعود کرد. در تاریخ ۶ مارس (۱۵ اسفند)، قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۸،۰۰۰ دلار سقوط کرد؛ اما فقط ۳ تن از این نهنگ‌ها بیت‌کوین خود را فروختند و از فهرست آدرس‌های با موجودی حداقل هزار واحد خارج شدند. این موضوع نشان می‌دهد افراد ثروتمند تصمیم گرفته‌اند برخلاف احساسات منفی که موقتاً در بازار وجود دارد، سرمایه خود را حفظ کنند. جوهال مایلز، تحلیلگر و سرمایه‌گذار مستقل بازار، همچنین عنوان کرده است که وقتی قیمت در محدوده ۳۳،۰۰۰ تا ۳۸،۰۰۰ دلار قرار دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین‌های بیشتری انباشت می‌کنند. در نتیجه، شکستن حمایت این محدوده برای فروشندگان دشوار خواهد بود.

     روند برداشت بیت‌کوین از صرافی‌ها ثابت باقی مانده است

داده‌های سانتیمنت، سرویس تحلیل ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر) در ۸۱ درصد از مواقع خالص جریان هفتگی ورود و خروج بیت‌کوین از صرافی‌ها منفی بوده است. به‌عبارت دیگر، در این مدت حجم بیت‌کوین‌هایی که از صرافی‌ها خارج شده‌، بیشتر از حجم بیت‌کوین‌هایی است که وارد آنها شده‌اند. نزدیک‌شدن قیمت بیت‌کوین به کف شش‌ماهه خود هم چیزی را تغییر نداده است. سانتیمنت در توییت ۷ مارس (۱۶ اسفند) خود با استناد به نمودار جریان ورود و خروج بیت‌کوین در صرافی‌ها نوشت: «جریان برداشت بیت‌کوین از صرافی‌ها در ۲۱ هفته از ۲۶ هفته گذشته، بیشتر از جریان ورود به حساب‌های موجود در صرافی‌ها بوده است.» افزایش جریان خروجی بیت‌کوین صرافی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌دنبال هولد (نگهداری) بیت‌کوین برای بلندمدت هستند. برعکس، افزایش جریان ورودی بیت‌کوین صرافی‌ها نشان‌ می‌دهد که سرمایه‌گذاران قصد دارند بیت‌کوین خود را با سایر دارایی‌های دیجیتال یا ارزهای فیات مبادله کنند. طبق گزارش‌های سایت کریپتوکوانت موجودی صرافی‌های ارز دیجیتال همچنان در حال کاهش است. موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها اکنون به کمترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۷)، یعنی ۲.۴ میلیون بیت‌کوین رسیده است.

    یک نشانه نزولی  می‌تواند کار دست اتریوم دهد

در حالی که برخی از تحلیلگران همچنان احساس مثبتی به بازار دارند و نهنگ‌ها در حال انباشت ارزهای دیجیتال بیشتری هستند، نشانه‌هایی در نمودار جفت‌ارز معاملاتی «اتریوم/ بیت‌کوین» وجود دارد که در صورت وقوع، باعث سقوط بازار اتریوم خواهد شد. به گزارش دیلی هودل، اخیراً یکی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال نسبت به خطر احتمالی‌ای که بازار اتریوم و آلت‌کوین‌ها را تهدید می‌کند، هشدار داده است. نیکولاس مرتن، در ویدیویی جدید در کانال یوتیوب خود به نام دیتا دش به ۵۱۱،۰۰۰ دنبال‌کننده خود گفته است که علی‌رغم مشکلات اخیر، همچنان بازار به جفت‌ارز معاملاتی اتریوم/ بیت‌کوین اعتماد دارد. او گفته است: «اتریوم در حال حاضر دچار روند نزولی دیگری شده است؛ اما تاکنون توانسته‌ایم روندی را که از ماه ژوئن (خرداد) شروع کرده‌ایم و هر بار کف‌های بالاتری ایجاد شده است، حفظ کنیم. همچنین قیمت مدتی است که در کانال مشخصی نوسان می‌کند. این امر نشان‌دهنده وجود اعتماد در بازار است.» مرتن افزود: «اکنون که متوجه این موضوع شده‌ایم، باید بگوییم که اصلاح‌های نزولی بسیار سختی را از سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۱ داشته‌ایم. این جفت‌ارز در حال رسیدن به یک نقطه بسیار حساس است. اگر در بدبینانه‌ترین حالت به زیر محدوده ۰.۰۶ در بازار اتریوم/ بیت‌کوین (در حال حاضر روی ۰.۰۶۶ هستیم) که در نمودار مشخص شده سقوط کنیم یا به عبارتی دیگر ۱۰ درصد افت قیمت داشته باشیم، این اتفاق نشان‌دهنده آمادگی بازار برای یک روند نزولی طولانی‌مدت خواهد بود.» مرتن در ادامه توضیح داد که اگرچه معتقد است ارزهای دیجیتال، بازارهای مالی را در دهه آینده مختل می‌کنند و تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند، این بدان معنا نیست که قیمت اتریوم قبل از رسیدن به اوج تاریخی جدید خود، سقوط دیگری را تجربه نخواهد کرد. مرتن ادامه داد: «سقوط به زیر سطح ۰.۰۶ در بازار اتریوم/ بیت‌کوین، می‌تواند یک هشدار واقعاً بزرگ برای قیمت‌ها باشد. این موضوع نه‌تنها به شکست خط حمایتی که واقعاً دوست داریم حفظ شود و قیمت بالای آن بماند، منجر خواهد شد، بلکه باعث می‌شود قیمت نتواند در سطوح پایین‌تر یک حمایت اساسی پیدا کند و در نتیجه اصلاح می‌تواند عمیق‌تر شود.»

 

ارسال نظر