بیت‌کوین در تلاش برای حفظ حمایت ۴۰,۰۰۰ دلاری

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۴۱:۰۴
کد خبر: ۱۸۷۰۵۰
بیت‌کوین در تلاش برای حفظ حمایت ۴۰,۰۰۰ دلاری

تحلیلگران دلیل آغاز تازه‌ترین موج فروش بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها را بدترشدن چشم‌انداز اقتصاد کلان از نگاه معامله‌گران بازار می‌دانند. همین امر ممکن است باعث سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر سطح ۴۰,۰۰۰ دلاری شود. این در حالی است که امارات متحده عربی، در تلاش است با صدور مجوزهای فدرال برای ارایه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی، برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه رمزارزها را تا پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی جذب کند.

عوامل زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستند؛ اما به گفته تحلیلگران این روزها عواملی که باعث صعود قیمت شوند رو به کاهش هستند. در ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) پس از آنکه اوضاع در اوکراین‌بار دیگر متشنج شد و روسیه بارت گورمن، معاون رییس هیات دیپلماتیک ایالات متحده در روسیه را از این کشور اخراج کرد و همچنین پس از سخنرانی بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، که حمله روسیه به اوکراین را هنوز محتمل می‌دانست؛ بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها با افت شدید قیمتی مواجه شدند. داده‌ها حاکی از آن است که افزایش مجدد فشار فروش در بعد از ظهر پنجشنبه قیمت بیت‌کوین را به پایین‌ترین حد روزانه خود در محدوده ۴۰,۰۸۱ دلاری رساند. پس از آن مدافعان افزایش قیمت بیت‌کوین (به اصطلاح گاوهای بازار) آرایشی مجدد گرفتند و اقدامات خود برای جلوگیری از سقوط قیمت به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار را شروع کردند. درواقع اغلب ۱۰ رمزارز صدرنشین بازار (به‌غیر از رمزازهای با قیمت ثابت) از روز پنجشنبه، کاهش قیمت را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به رمزارز «سولانا» است که با کاهش حدود سه درصدی قیمت مواجه شد. بیت‌کوین هم روز گذشته حتی تا ۴۰ هزار دلار هم سقوط کرد. این ارز قدیمی و تاثیرگذار بازار رمزارزها که در ۲ هفته گذشته در کانال قیمتی ۴۲ تا ۴۴ هزار دلار در رفت و آمد بود. بر اساس آخرین آمار، تعداد ارزهای دیجیتال جهان اکنون به ۱۷ هزار و ۶۲۰ رمزارز رسیده است.

    دو موضع اصلی: نرخ بهره واقعی و تورم

دیوید لیفچیتز، شریک و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در اکسوآلفا، پیرامون وضعیت اوکراین و روسیه خاطرنشان کرد که این وضعیت قطعا بر دارایی‌های ریسکی اثرگذار است. در عین حال، هر چند درگیری اوکراین و روسیه سرفصل عناوین خبری را به خود اختصاص داده است و به عنوان عامل اصلی کاهش قیمت‌ دارایی‌ها معرفی می‌شود، به عقیده لیفچیتز موضوع اصلی نرخ بهره واقعی و تورم است و تمرکز‌ باید روی این موضوع باشد. به گفته لیفچیتز، درگیری فعلی دو کشور ممکن است تنها چند ماه طول بکشد در حالی که مساله نرخ بهره و تورم موضوع طولانی مدت و چندساله است که هم در مقیاس وسیع‌تر و هم به مدت طولانی‌تر می‌تواند بر قیمت‌ها اثر بگذارد. لیفچیتز دراین‌باره می‌گوید: در حال حاضر بیت‌کوین در محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۵۰,۰۰۰ دلار نوسان می‌کند. بنابراین تا زمانی که بیت‌کوین خط حمایت ۳۳,۰۰۰ دلاری یا خط مقاومت ۴۸,۰۰۰ دلاری خود را نشکند، معاملات رنج ادامه خواهد داشت. در همین حال قیمت آلت‌کوین‌ها با دامنه نوسانی بیشتری نوسان می‌کند. با وجود این، تحلیل‌گر توییتری بازار ارزهای دیجیتال با نام مستعار اینکام‌شارکس علی‌رغم کاهش اخیر قیمت‌ها به بیت‌کوین امیدوار است. او در این زمینه می‌گوید: «با تمام اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده است و با دانستن این نکته که بیت‌کوین هنوز بیش از ۴۰,۰۰۰ دلار ارزش دارد، چگونه می‌توانید خوش‌بین نباشید؟ این ارز دیجیتال از زمان آغاز به کار خود تقریبا هر سال ارزشش بیشتر می‌شود. بیت‌کوین استوارتر از آن چیزی است که مردم درباره‌اش می‌گویند.» ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر و پس از کاهش قیمت اخیر به ۱.۸۵ تریلیون دلار رسیده و این در حالی است که حدود یک ماه قبل، ارزش بازار ۲ هزار میلیارد دلار را نیز پشت سر گذاشته بود. نرخ تسلط بیت‌کوین نیز اکنون ۴۱.۷ درصد است. ارزش بازار بیت‌کوین همچنین امروز به ۸۲۰ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم به ۳۶۷ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار رسیده است. 

   توییتر امکان پرداخت کمک مالی

 به صورت اتریوم را نیز فراهم کرد

این در حالی است ک توییتر که در سپتامبر گذشته قابلیت پرداخت کمک مالی به صورت بیت‌کوین را برای کاربران خود فعال کرده بود، حالا مجموعه‌ای از خدمات پرداخت جدید را به سرویس خود اضافه کرده که از جمله آنها می‌توان به اتریوم اشاره کرد. علاوه بر این، قابلیت اضافه کردن برچسب Automated برای بات‌ها به این شبکه اجتماعی اضافه شد. کاربران توییتر با وجود این ویژگی اکنون می‌توانند پس از فعال کردن ویژگی Tip Jar یک آدرس اتریوم را به بخش اختصاص آن در پروفایل خود اضافه کنند. سخنگوی توییتر به وب‌سایت تک‌کرانچ گفت: «مانند توییتر، رمزارزها نیز بدون موانع جهان به کار خود ادامه می‌دهند. ما هیجان‌زده هستیم که اتریوم را علاوه بر بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت انعام ارایه کرده‌ایم تا افراد بیشتری بتوانند با کمترین اصطحکاک ممکن در اقتصاد دیجیتال مشارکت داشته باشند.» ویژگی انعام توییتر هم‌اکنون برای تمام کاربران بالای 18 سال اندروید و iOS در دسترس است.

    امارات بزرگترین شرکت‌های رمزارز  جهان را جذب می‌کند

همچنین به گفته یک مقام دولتی امارات متحده عربی، این کشور در تلاش است با صدور مجوزهای فدرال برای ارایه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی، برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه رمزارزها را تا پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی جذب کند. شرکت‌هایی از جمله بایننس در حال بررسی حضور بیشتر در این کشور هستند. این مقام آگاه می‌گوید امارات متحده قصد دارد اکوسیستمی برای استخراج کریپتو توسعه دهد. این مقام دولتی که به دلیل سیاست دولت تمایل نداشت نامش فاش نشود، اضافه می‌کند سازمان اوراق بهادار و کالا در مرحله نهایی اصلاح قانون ارزهای دیجیتال است تا مجوز راه‌اندازی ‌VASP‌ها را صادر کند، موسسه VASP در واقع موسسه‌ای است که در حوزه دارایی‌های مجازی فعالیت کرده و یک یا چند سرویس از جمله خدمات کیف پول، ترید ارزها با قوانین بازار، مبادلات ارزهای دیجیتال، وجوه رمزنگاری و انتشار توکن پرداخت ارایه می‌دهد. بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات از جمله شرکت‌هایی است که قصد دارد در امارات متحده عربی حضور پررنگی داشته باشد. سیستم مجوز سراسری برای شرکت‌های دارای دارایی‌های مجازی می‌تواند به امارات متحده عربی کمک کند تا بتواند با سایر موسسات مالی کشورهای رقیب از جمله سنگاپور و هنگ کنگ رقابت کند. در برخی از مناطق آزاد مالی امارات متحده پیشتر مجوزهای VASP صادر شده است. بر اساس گزارش دولتی که بلومبرگ نیز آن را رویت کرده است، مرکز چند کالای دبی تاکنون 22 مجوز صادر کرده است. این در حالی است که بازار جهانی ابوظبی دارای 6 مجوز و سازمان واحه سیلیکون دبی حداقل یک مجوز دارد. مرکز مالی بین‌المللی دبی که مرکز اکثر بانک‌های وال استریت در خاورمیانه است، فعلا فاقد چنین مجوزهایی است. امارات متحده عربی در اواخر سال گذشته میلادی به بررسی و ارزیابی ریسک دارایی‌های دیجیتالی پرداخت که در آن 14 سازمان در بخش دولتی و 16 موسسه در بخش خصوصی مشارکت داشتند. در گزارش تهیه شده سال گذشته میلادی به این موضوع اشاره شده است که با وجودی که استفاده از VASP‌ها برای مشارکت در طرح‌های مالی غیرقانونی، ریسک‌های بالایی به همراه دارد، اما دولت به این نتیجه رسیده که تدوین مقررات مناسب به جای ممنوعیت کامل می‌تواند چنین تهدیدهایی را کاهش دهد.

   ۴  درصد از نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال  سابقه فعالیت مجرمانه دارند

داده‌های چین‌آلایسیس نشان می‌دهد این ۴,۰۶۸ نهنگ مجرم که حدود ۴ درصد کل نهنگ‌های بازار را شامل می‌شوند، بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال بین خود نگهداری می‌کنند. گزارش چین‌آلایسیس، نهنگ مجرم را هر آدرس کیف پول حاوی بیش‌از یک میلیون دلار ارز دیجیتال می‌داند که 10 درصد یا بیش‌تر از اندوخته کیف پول خود را در تراکنش با آدرس‌های غیرقانونی به دست آورده باشد. این آدرس‌های غیرقانونی در فعالیت‌های مجرمانه‌ای نظیر کلاهبرداری، جعل و انتشار بدافزار دست داشته‌اند. داده‌های این گزارش از بخش «تراز مجرمانه» از مجموعه گزارش فعالیت‌های مجرمانه ارزهای دیجیتال به دست آمده است. این گزارش فعالیت‌های مجرمانه بر بستر بلاک چین را در فاصله سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰) تا اوایل سال جاری میلادی بررسی می‌کند. در این گزارش موضوعاتی چون باج‌افزارها، بدافزارها، بازارهای سیاه و جرایم مرتبط با توکن‌های غیرمثلی (NFT) بررسی شده است. طبق این گزارش در مجموع ۴,۰۶۸ نهنگ مجرم شناسایی شده است که مجموع ارزش ارزهای دیجیتال آنها بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار می‌شود. طبق آن‌چه در این گزارش آمده است نهنگ‌های مجرم حدود ۳.۷ درصد از کل نهنگ‌های بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. داده‌ها حاکی از آن است که ۱,۳۷۴ نهنگ بین ۱۰ تا ۲۵ درصد موجودی کیف پول خود را از منابع مجرمانه به دست آورده‌اند، در همین حال ۱,۳۶۱ نهنگ بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش کیف پول خود را از طریق این منابع تأمین کرده‌اند. ۱,۳۳۳ نهنگ دیگر نیز بین ۲۵ تا ۹۰ درصد ارزش کیف پول خود را از منابع مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی کسب کرده‌اند. بر طبق این گزارش، با اینکه وجوه دزدیده‌شده بیشترین مبلغ این جرایم را به خود اختصاص داده‌‌اند، دارک نت بزرگ‌ترین منبع تأمین مالی این نهنگ‌ها بوده است. پس از آن کلاهبرداری‌ها و در جایگاه سوم نیز وجوه دزدیده شده قرار دارند. این گزارش نشان داد که در سال میلادی گذشته، این آدرس‌ها بیش از ۱۴ میلیارد دلار دریافت کرده‌اند. در مقایسه با ۷.۸ میلیون دلار دریافتی آنها در سال ماقبل آن، رشدی ۷۹ درصدی را می‌بینیم. بخش عمده این ۱۴ میلیارد دلار به معاملات کلاهبرداری اختصاص دارد. این معاملات نسبت به سال پیش از آن ۸۲ درصد افزایش یافته و به ۷.۸ میلیارد دلار رسیده است. بالا کشیدن سرمایه‌ها (rug pulls) در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DEFI)، با ارزش ۲.۸ میلیارد دلاری خود به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. البته باید توجه داشته باشیم که تقریباً ۹۰ درصد از کل ارزش مبالغ بالا کشیده‌شده در سال میلادی گذشته، با یک صرافی متمرکز متقلب به نام ثودکس (Thodex) مرتبط بوده است که بلافاصله پس از اینکه صرافی کاربران را از برداشت وجوهشان بازداشت، مدیرعامل آن نیز ناپدید شد. معاملات حاصل از سرقت نیز با افزایش ۵۱۶ درصدی نسبت به سال قبل، به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار رسید و در این بخش نیز حجم کثیری از معاملات، مرتبط با پروژه‌های دیفای بود. این گزارش جنبه‌های مثبتی نیز داشت. کل حجم معاملات در سال میلادی گذشته بالغ‌بر ۱۵.۸ تریلیون دلار بوده است و آدرس‌های مجرم تنها ۰.۱۵ درصد از این ارزش را در اختیار دارند که این مقدار نسبت به سال میلادی پیش از آن ۰.۳۴ درصد کاهش یافته است. فعالیت‌های مجرمانه به‌مرور زمان سهم کوچک‌تری از اکوسیستم ارزهای دیجیتال را شامل می‌شوند. همچنین توانایی مجریان قانون برای برخورد و مبارزه با جرایم مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیز در حال تکامل است. 

 

ارسال نظر