عبور از مقاومت ۴۵هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۲۷:۴۱
کد خبر: ۱۸۷۰۳۰
عبور از مقاومت ۴۵هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود

با آرام‌شدن تنش‌های میان روسیه و اوکراین و کاهش خطر درگیری دو کشور، بسیاری از ارزهای دیجیتال با جهش قیمت مواجه شدند. با وجود این، خریداران بیت‌کوین تا به اینجا در عبور از مقاومت ۴۵,۰۰۰ دلاری ناموفق بوده‌اند. آن‌طور که پیداست بازار در حال اصلاح جهش روزهای اخیر است؛ اما این اصلاح نزولی احتمالاً به ۴۲,۸۰۰ دلار محدود می‌شود.

بیت‌کوین با حمایت خریداران در سطح ۴۴,۰۰۰ دلار، بالاخره پس از عبور از یک دوره چند روزه نزولی، روز دوشنبه یک حرکت صعودی جدید را آغاز کرد. قیمت در ادامه از ۴۴,۵۰۰ دلار هم عبور کرد و خریداران توانستند فاصله خود را با میانگین متحرک ساده (SMA) ۱۰۰ ساعته بیشتر کنند. با وجود این حرکت رو به بالا، کندل قیمت با مقاومت ۴۵,۰۰۰ دلار برخورد نداشت و اوج قیمت در ۴۴,۷۷۰ دلار شکل گرفت. در ادامه نیز با آغاز اصلاح نزولی در بازار، ابتدا حمایت ۴۴,۵۰۰ دلاری و سپس حمایت کانال صعودی روی نمودار در محدوده ۴۴,۲۰۰ دلار از دست رفت. بیت‌کوین در حال حاضر با فاصله کمی از سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی معامله می‌شود. گفتنی است در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از ۴۱,۵۷۳ دلار تا اوج ۴۴,۷۷۰ دلاری تنظیم شده است. اگر در ادامه روند بازار مجدداً صعودی شود، خط روند کف کانال صعودی روی نمودار در ۴۴,۲۰۰ دلار به عنوان اولین مقاومت پیش روی قیمت عمل خواهد کرد. اولین مقاومت کلیدی پیش روی بیت‌کوین در ۴۴,۵۰۰ دلار است و عبور از آن می‌تواند راه را برای جهش بیشتر قیمت هموار کند. مقاومت کلیدی بعدی در ۴۵,۰۰۰ دلار است و با شکسته‌‌شدن این سطح می‌توان منتظر رسیدن قیمت به مقاومت بعدی در ۴۵,۵۰۰ دلار بود. اگر خریداران در ادامه نتوانند قیمت را به بالای ۴۴,۵۰۰ دلار برسانند، باید منتظر اصلاح عمیق‌تر قیمت‌ها بود. در این صورت ۴۳,۸۰۰ دلار پیش از سایر سطوح قیمت را حمایت خواهد کرد. حمایت کلیدی بعدی در ۴۳,۱۵۰ دلار و سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی است. ازدست‌رفتن این محدوده می‌تواند قیمت را به ناحیه حمایتی ۴۲,۸۰۰ دلار و نزدیکی میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته برساند که شکسته‌شدن آن به معنی بیشترشدن خطر سقوط شدید قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت است. همچنین شاخص مکدی در حال ورود به محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی همچنان بالای سطح ۵۰ قرار دارد. درحال حاضر ۴۳,۸۰۰ و ۴۳,۱۵۰ دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت کوین هستند و ۴۴,۲۰۰، ۴۴,۵۰۰ و ۴۵,۵۰۰ دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

    کمرنگ‌شدن احساسات صعودی

چند روز پیش تحت‌تأثیر واکنش معامله‌گران به عوامل کلان اقتصادی و تنش میان روسیه و اوکراین در مرز دو کشور، شاخص ترس و طمع بیت‌‌کوین مجدداً وارد ناحیه «ترس» شده بود. با این حال سطح ۴۶ فعلی خنثی ارزیابی می‌شود که یعنی احساسات صعودی یا نزولی مشخصی سرمایه‌گذاران را درگیر نکرده است. شاخص ترس و طمع بیت‌‌کوین می‌تواند برای چند ماه بین کف و اوج مشخص‌شده در نوسان باشد؛ درست مانند بازار نزولی سال ۲۰۱۸ که در آن احساسات معامله‌گران مدام تغییر می‌کرد. تغییر زود‌به‌زود احساسات می‌تواند نشانه‌ای برای شکل‌گیری فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت برای خریداران و همچنین فروشندگان باشد. آنهایی که به موقعیت‌های معاملاتی خود پایبند هستند نیز احتمالاً از ابزار‌های تحلیلی کم‌نوسان‌تر مانند چرخه‌ها و روند‌های بازار استفاده می‌کنند. از طرفی، برخی از شاخص‌های تکنیکال نشان از ضعف روند بلندمدت قیمت دارند؛ مساله‌ای که می‌تواند به محدودشدن جهش احتمالی بیت‌‌کوین منجر شود. با این حال در طول یک ماه گذشته با کمترشدن فشار فروش در بازار، احساسات معامله‌گران نیز بهبود یافته است. شاخص نسبت عرضه استیبل‌کوین‌ها ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان متوجه شد آیا نقدینگی (استیبل‌کوین) لازم برای افزایش فشار خرید در بازار وجود دارد یا خیر. این شاخص در واقع ارزش استیبل‌کوین‌های موجود در چرخه بازار را با ارزش کل بازار بیت‌‌کوین مقایسه می‌کند. وضعیت شاخص نسبت عرضه استیبل‌کوین‌ها اخیراً مثبت به نظر می‌رسد؛ درست مانند ماه‌های ژوییه (تیر) و اکتبر (مهر) که نشانه‌هایی مثبت در این شاخص دیده می‌شد.

    یک الگوی صعودی می‌تواند اتریوم  را دوباره به ۴۰۰۰ دلار برساند

با وجود تأثیر عوامل کلان اقتصادی که عمدتاً در جهت کاهش قیمت ارزهای دیجیتال هستند، برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت اتریوم با یک الگوی سر و شانه معکوس می‌تواند به ۴,۰۰۰ دلار برسد. نگرانی‌هایی که در سطح جهان و اقتصاد کلان وجود دارد، نوساناتی را در بازارهای مالی ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها از افزایش نرخ تورم ایالات متحده گرفته‌‌ تا احتمال حمله روسیه به اوکراین متفاوت هستند. با این حال، روند بازار ارزهای دیجیتال در ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) در کمال تعجب تغییر مسیر داد و مثبت شد. این اتفاق زمانی افتاد که بیت‌‌کوین از قیمت ۴۴,۵۰۰ دلار عبور کرد و اتریوم توانست دوباره حمایت ۳,۱۰۰ دلار خود را پس بگیرد. در ابتدای ساعت‌های معاملاتی این روز، اتریوم ابتدا به کف روزانه ۲,۸۲۶ دلار برخورد کرد و سپس با رشدی ۱۱.۴ درصدی خودش را به اوج روزانه ۳,۱۴۸ دلاری رساند. مایکل ون دپوپ، معامله‌گر و کارشناس بازار ارزهای دیجیتال، توضیح داده است که مقاومت سختی در برابر اتریوم قرار دارد. ون دپوپ در توییتر خود نوشته است: «اتریوم، درست مثل بیت‌کوین، نتوانست از بازه نوسانی و ناحیه مقاومتی سنگین خود عبور کند. به همین دلیل، در نمودار این ارز دیجیتال، برای هفته گذشته یک کندل نزولی و قرمز ثبت شده است. با توجه به مشخص‌نبودن وضعیت بازار برای هفته آینده، نه‌تنها فکر نمی‌کنم که اتریوم بتواند مقاومت خود را بشکند، بلکه انتظار دارم قیمت در ادامه به کف برسد.» تحلیلگری با نام مستعار فونیکس چشم‌انداز مثبت‌تری را برای اتریوم ارایه‌ کرده است. فونیکس انتظار دارد در ادامه با تکمیل‌شدن الگوی سروشانه در نمای چهارساعته بازار اتریوم، قیمت این ارز دیجیتال به بالای ۴,۰۰۰ بازگردد. گلن گودمن، یکی از نویسندگان کتاب معامله‌گر ارزهای دیجیتال، ساختار قیمتی بلندمدت اتریوم را بررسی کرده است و با مقایسه الگوهای سر و شانه معکوس موجود در نمودار بیت‌‌کوین و اتریوم، توضیح داده است که هر دوی این ارزهای دیجیتال «در آستانه اتمام الگوی خود هستند.» گودمن گفته‌ است: «چند نکته نگران‌کننده در رابطه با این نمودارها وجود دارد. اولین نکته این است که این الگوها کمی کج و نامنظم‌اند. دومین نکته هم نگرانی‌های مربوط به اوکراین است. معمولاً جنگ‌ها تمایل دارند الگوهای خوب را خراب کنند.»

    رشد دوباره قیمت‌ها با آرام‌شدن تنش  میان روسیه و اوکراین

با وجوداین، با آرام‌شدن تنش‌های میان روسیه و اوکراین و کاهش خطر درگیری دو کشور، بسیاری از ارزهای دیجیتال با جهش قیمت مواجه شدند. در حالی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد آماده همکاری بیشتر با غرب است تا تنش‌هایی را که در رابطه با مساله اوکراین به وجود آمده است، حل و فصل کنند، این اقدامِ دولت روسیه با عقب‌نشینی نیروهای نظامی این کشور از مرز مشترک با اوکراین همراه بود. به‌دنبال انتشار این خبر قیمت‌ها در بازار سهام و ارزهای دیجیتال افزایش یافت و این در حالی بود که دارایی‌هایی مانند طلا و دلار با کاهش ارزش در بازارهای جهانی مواجه شدند. عمده جهش‌ها مربوط به آلت‌کوین‌های بازار بود؛ مساله‌ای که نشان‌دهنده افزایش میل سرمایه‌گذاران به پذیرش ریسک بیشتر است. اتریوم روز گذشته جهشی ۸ درصدی را تجربه کرد و بازار بیت‌‌کوین شاهد رشد ۴ درصدی قیمت بود. با وجود افزایش قیمت‌ها، حجم معاملات در بازارهای آنی بیت‌‌کوین همچنان در مقایسه با جهش‌های ۴ و ۱۰ فوریه (۱۵ و ۲۱ بهمن) پایین به نظر می‌رسد. آن‌طور که از وضعیت برخی شاخص‌های تکنیکال پیداست، پایین‌بودن حجم معاملات می‌تواند جهش اخیر را تا نقطه‌ای بین ۴۶,۰۰۰ و ۵۰,۰۰۰ دلار محدود کند. در عین حال، روند کلی حجم معاملات بیت‌‌کوین در طول چند ماه گذشته نزولی بوده است. موسسه تحقیقاتی آرکان ریسرچ، در گزارش روز گذشته خود نوشته است: «معامله‌گران در حال حاضر در وضعیتی نامشخص به سر می‌برند و این مساله از تغییر مداوم احساسات بازار بین ترس و طمع و همچنین نوسان قیمت بیت‌‌کوین بین حمایت ۴۲,۰۰۰ و مقاومت ۴۶,۰۰۰ دلاری مشهود است. اگر بیت‌‌کوین در ادامه از این ناحیه خارج شود، احتمالاً با افزایش میزان فعالیت‌های معاملاتی مواجه خواهیم شد.» بدین‌ترتیب در طول ۲۴ ساعت، حجم سفارش‌های فروش در بازار قراردادهای آتی دایمی بیت‌‌کوین از سفارش‌های خرید پیشی گرفته است که نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در کوتاه‌مدت است. قراردادهای آتی دایمی یکی از محصولات معاملاتی مشتقه در بازارهای مالی هستند و تفاوت اصلی آنها با قراردادهای آتی معمولی این است که تاریخ انقضا ندارند. لارنس لویتین، یکی از نویسندگان وب‌سایت‌‌کوین دسک، پیش‌تر در مطلبی نوشته بود: «در طول یک سال گذشته، سهم حجم معاملات از ارزش کل بازار برای بسیاری از ارزهای مطرح، ماه‌به‌ماه کمتر شده است. نتیجه این تغییرات هم این است که احتمالاً در ادامه برای ایجاد تحرک در بازار به سرمایه کمتری نیاز خواهد بود.»


 

ارسال نظر